Debatt

”Lärare brister i vetenskaplighet”

Dagens skoldebatt fokuserar i stort på våra elevers sjunkande resultat i internationella undersökningar. Orsakerna till detta debatteras vitt och brett – en orsak som nämns är att vi lever i en föränderlig värld där vi måste anpassa oss till tekniken och att eleverna därför har andra kunskap, som inte mäts i dylika test.

En annan vanligt förekommande orsak, som också uttrycks av vår skolminister Jan Björklund, är att metodiken i den svenska skolan är bristande, och att vi borde återinföra katederundervisning (om den nu verkligen har försvunnit) och titta på den finska modellen som förebild.

Detta är väl i sig inget sakfel, då modellen med lärare som en sorts handledare inte tycks genomlyckad, men att enbart syssla med katederundervisning är knappast en universallösning.

Jag menar att man kan identifiera ett tredje problemområde i den svenska skolan: att synen på vetenskap brister i den svenska lärarkåren. Att detta spiller över på eleverna är enbart naturligt.

Vi som lärare måste stå som garanter för synen på vetenskap och kunna förmedla vikten av hederligt presenterad forskning.

Det är inget enkelt uppdrag i denna digitaliserade värld, men en rimlig förutsättning är att lärarna själva har tagit till sig av det grundläggande i synen på vetenskap, till vilken hederlighet, etisk forskning och genomskinlighet borde räknas.

Själv har jag upplevt flera exempel på motsatsen.

Jag är gymnasielärare i historia och samhällskunskap, men valde att läsa mina ämnen på universitet och därefter själva metodiken på lärarhögskolan.

Under min lärotid noterade jag vissa etiskt frapperande företeelser – som att ett par blivande lärare blev avstängda för fusk, andra fick arbeta om uppsatser efter felaktiga noter, ytterligare två gick igenom opponeringar på varandras uppsatser innan själva oppositionsdagen och den uppsats jag opponerade på hade en forskningsöversikt baserad på ett plagiat.

Slutsatsen av dessa exempel är att det i dag finns ett antal lärare som inte själva har en trovärdig syn på vetenskap och vikten av att kunna presentera egen forskning på ett hederligt och godtagbart sätt. Hur kan de då lära elever att göra detta? Hur kan vi höja kvaliteten på den svenska skolan när det finns lärare som själva har omfattande brister i något så fundamentalt som man trycker på i såväl läroplan som skollag.

Vad kan man då göra åt detta? En lösning är att flytta fokus från eleverna till de som ska lära dem. Att införa strikta begränsingar i antalet platser på lärarutbildningarna. Att införa krav på att de anställda på lärarhögskolorna i mycket större utsträckning ska bestå av disputerade lärare. Vi kommer aldrig att få upp lärarlönerna om inte kvaliteten på oss lärare höjs och här är synen på vetenskap enbart ett exempel.

Det är väl heller ingen direkt nyhet att det riktas kritik mot lärarhögskolorna, det har generationer av lärare gjort, men ändå tycks allt förbli som tidigare.

Thomas Björkander
Fil. mag, gymnasielärare i historia och samhällskunskap

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm