ingegerdasa

”Lärare måste få tid till eleverna”

Miljöpartiet föreslår en åtgärdsplan för att rensa bland lärarnas arbetsuppgifter i Stockholms Stad, både för lärarnas och för elevernas skull, skriver Åsa Jernberg och Ingegerd Akselsson Le Douaron, ledamöter i kommunfullmäktige. 

Lärarnas arbetsbelastning har hamnat i välförtjänt fokus den senaste tiden. Det handlar om en arbetsbörda som har ökat år efter år, på bekostnad av eleverna och deras utveckling. I Stockholm har det gått så långt att Arbetsmiljöverket nu hotar med vite om arbetssituationen för lärarna inte förbättras snarast, efter att Lärarnas Riksförbund lämnat in en begäran om åtgärder. Miljöpartiet föreslår därför kraftiga åtgärder för att rensa bland lärarnas arbetsuppgifter, både för lärarnas och för elevernas skull.

I Stockholms stad visar både de återkommande medarbetarundersökningarna och fackförbundens samlade bedömningar att lärarnas arbetsvillkor hindrar dem från att vara det stöd för eleverna som de skulle kunna vara. Arbetsbelastningen uppges vara för hög och tiden för återhämtning för liten. 

När vi möter de fackliga organisationerna vittnar de om hur arbetsbelastningen för lärare på grundskolan och gymnasiet har ökat stadigt under de senaste åren. Lärare upplever att de är överbelastade och stressade och att de inte hinner med det de brinner för, att ge eleverna den tid och uppmärksamhet de behöver. Många lärare är pressade av att mängden administrativa uppgifter växer på bekostnad av tiden med de enskilda eleverna. Vi får rapporter om lärare med sömnproblem, om lärare som går ner i tjänst för att orka med sitt arbete och om lärare som lider av höga stressnivåer.

De senaste sex åren har allt fler arbetsuppgifter tillkommit för lärarna utan att andra arbetsuppgifter skalats bort. Fler nationella prov, ett nytt betygssystem från årskurs 6 och krav på omfattande skriftliga omdömen är alla reformer som har påverkat lärarnas arbetssituation. I Stockholm lägger Folkpartiet och de andra allianspartierna sten på bördan genom att avkräva lärarna tidsödande dokumentation i ett IT-system som alltför ofta krånglar.

Att nya arbetsuppgifter tillkommer behöver inte nödvändigtvis vara fel. Skolan befinner sig precis som övriga samhället i ständig utveckling. Miljöpartiet är själva drivande i att skolan ständigt ska utvecklas för att kunna möta eleverna på bästa sätt. Det är dock viktigt att nya arbetsuppgifter balanseras med att andra uppgifter prioriteras ner eller effektiviseras. Här har vi som politiker alla ett ansvar när vi fattar beslut som rör skolan. Det är en inte alldeles enkel uppgift att prioritera bort, effektivisera eller tillskjuta resurser när nya uppgifter tillkommer. Men om detta inte görs blir arbetsbelastningen för lärarna på sikt ohållbar. Ytterst är det elevernas utbildningskvalitet som drabbas.

Lärarna spelar en avgörande roll för att eleverna ska nå de uppsatta kunskapsmålen. Forskning visar att eleverna utvecklas bäst i ständig dialog med kompetenta, trygga, modiga och närvarande lärare. Stockholms stad behöver både locka och behålla duktiga lärare i stadens skolor. För detta behövs en konkurrenskraftig lön, men också en arbetsmiljö där lärarna orkar vidareutveckla sig och göra skillnad under ett helt yrkesliv och där de känner att de räcker till för eleverna.

Arbetsmiljön för stadens lärare befinner sig idag i ett läge där det är nödvändigt att staden vidtar kraftiga åtgärder för att minska lärarnas arbetsbelastning och säkerställa att lärarna med kraft och glädje kan ägna sig åt sin så viktiga arbetsuppgift – att få stadens elever att växa.

Miljöpartiet har därför lämnat in en motion till Stockholms stads kommunfullmäktige där vi föreslår en åtgärdsplan för att minska lärarnas arbetsbelastning i Stockholm. Arbetsuppgifter måste rensas bort. Vi måste lyssna på lärarna och rektorerna, de som har den konkreta kunskapen om skolans vardag, och tillsammans med dem hitta vägar framåt.

Lärarnas arbetssituation måste också ses ur ett helhetsperspektiv. Tillgången på särskilt stöd till elever som behöver det, en förstärkt elevhälsa, ett IT-stöd som fungerar och en fritidsverksamhet med goda resurser är alla viktiga delar i en skola. Om dessa verksamheter fungerar väl skapar de även utrymme för lärarna att lyckas i sitt arbete. Staden måste också börja kompensera skolorna för de pris- och löneökningar som sker varje år. Att skolorna inte kompenseras för kostnadsökningar innebär att en till synes höjd skolpeng i själva verket kan vara en besparing. En indragen vaktmästartjänst eller färre kuratortimmar drabbar eleverna och ger lärarna mer att göra på jobbet.

Stockholms stads elever har rätt till lärare som har tid och kraft att se och möta sina elever. Lärarna är skolans viktigaste resurs och goda arbetsvillkor borde vara en självklarhet. Det är hög tid för åtgärder som får lärarnas pappershögar att krympa och eleverna att växa. 

Åsa Jernberg (MP), gruppledare i Stockholms stad
Ingegerd Akselsson Le Douaron (MP), ledamot i kommunfullmäktige och utbildningsnämnden

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm