riksdagen

Lärare saknar tid att ta till sig ny forskning

Skolans undervisning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Samtidigt upplever nio av tio lärare att de inte har tid att ta till sig ny forskning och knappt hälften anser att det inte ingår i arbetsuppgifterna. Det visar en ny rapport från utbildningsutskottet.

Den nya skollagen, från 2011, slår fast att skolans utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – men det råder brist på praktiknära utbildningsforskning och forskningsresultaten når inte klassrummen i tillräcklig utsträckning.

Alla partier i utbildningsutskottet vill se en förändring och nya rapporten ”Hur kan ny kunskap komma till bättre användning i skolan” är ett steg på vägen.

– Det är viktigt att vi skaffar oss en gemensam syn på hur situationen ser ut i dag och hur lärarna upplever det. Även om skolfrågan är jättehet politiskt och vi kommer att ha olika åsikter, så tycker jag att det är viktigt att vi försöker få lite mer samsyn i skolpolitiken. Det här är ytterligare ett bidrag till det, säger utbildningsutskottets ordförande Tomas Tobé (M).

Rapporten bygger bland annat på en enkät med knappt 2 000 lärare och skolledare. Majoriteten svarar att de har behov av kunskap från ny forskning för att kunna utveckla utbildningen och de allra flesta svarar att de regelbundet tar del av sådan kunskap. Men samtidigt anser knappt hälften av lärarna att det egentligen inte ingår i arbetsuppgifterna.

– Jag blev väldigt överraskad över det. Kanske är det kopplat till att man upplever att man inte har tid till detta och därför inte ens har hunnit reflektera över det. Eller så är det en signal om att vi inte har ett tillräckligt starkt pedagogiskt ledarskap ute på skolorna, säger Tomas Tobé.

Rapportens litteraturgenomgång pekar på att det behövs en tydlig struktur för kunskapsinhämtning för att få en kunskapsfrämjande kultur på plats i en organisation. Samtidigt framkommer i enkäten att många skolor saknar en plan för hur ny kunskap ska införas i verksamheten. Bara en av tio lärare och en fjärdedel av skolledarna uppger att deras skola har en sådan.

– Vid implementering av ny kunskap i skolan är det viktigt att man som lärare ser att den kommer eleverna till del, säger Johan Wallin, forskningssekreterare och en av rapportförfattarna, och tillägger att det är viktigt att skolan ger lärare möjlighet att också omsätta den nya kunskapen i praktiken.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm