Annons
Foto: Peter Rutherhagen
Foto: Peter Rutherhagen
Bild 1/2

Lärare utan rätt att röra

Publicerad 30 januari 2015

Var går egentligen gränsen för hur och när en lärare får ta på en elev? Lärarna på Skapaskolan i Huddinge tycker att det skulle vara svårt att arbeta utan beröring.
– Jag vill kunna lägga en hand på elevens axel. Det kan både betyda ”bra jobbat” och ”nu lugnar vi ned oss”, säger läraren Magnus Blixt.

Relaterat

Två fall som handlar om beröring var nyligen uppe i Lärarnas ansvarsnämnd. En lärare anklagades för sexuella trakasserier. Det andra fallet handlade om hur mycket våld man får använda för att visa ut en elev ur klassrummet. Enligt lärarna på Skapaskolan (F–5) är sexuella trakasserier helt oacceptabelt, både i skolan och i resten av samhället. Men annan beröring kan vara nödvändig, särskilt i yngre åldrar.

Hur får man ta på en elev?

Magnus Blixt: Jag skulle säga att det handlar om ens relation till eleven, undervisningsrelationen. Jag känner mina elever och vet vilka man kan krama eller säga till. Det beror på att vi har en relation som exempelvis vikarien saknar. För mig är en vänlig klapp på axeln en del i hur jag jobbar och får kontakt.

Ulrika Öqvist: Sedan tänker jag att man måste hålla tag i vissa barn, när de kommit tillräckligt högt på frustrationsstegen. Annars blir de farliga för både sig själva och andra. Men det är viktigt att inte gripa tag i själva barnet, utan i stället omsluta det.

Daniel Weiland: Det är en intressant fråga. Får man lyfta iväg en elev om den kan skada sig själv och andra? För mig är svaret självklart ja.

Magnus Blixt: Jag har lyft iväg elever i sådana situationer. Men frågan, varför man gör det, måste ställas. Är det för att hjälpa eleven eller bestraffa? Att kalla kompisar för ”hora” är inget som eleven kommer att tjäna på i livet. Det snacket brukar jag ha med eleven, och samtidigt förklara mitt agerande.

Hur nära får man komma?

Ulrika: Jag tar jättemycket i mina elever, men bara vid dem som vill. Det är jätteviktigt. Jag tror att det är lättare för mig som kvinna, en lågstadiefröken ska vara lite mjuk och mammalik. Gränsen för beröring går vid privata områden, där badkläderna sitter får man aldrig ta. Det finns inga ursäkter.

Magnus: Syftet med beröringen måste alltid vara att det ska bli bättre för eleven. Om det i stället handlar om att det ska ge läraren någon slags behållning är det fel syfte. Jag tar aldrig initiativet till att kramas. Det får eleven göra.

Om en elev inte lyssnar och stör undervisningen, får man ta i eleven då för att visa ut den ur klassrummet?

Daniel: Det beror på situationen, men om personen förstör undervisningen så känner jag mig berättigad att lyfta ut eleven. Det handlar om respekt för arbetsro i gruppen. Om man inte vidtar åtgärder kan man få disciplinära problem som påverkar undervisningen.

Magnus: Jag håller med. Samtidigt är en sådan situation ett misslyckande både för eleven och mig. Att bli utesluten ur gruppen är ett högt straff. Men fortsätter eleven att störa måste jag ta till de medel som finns. Sedan måste man prata med eleven efteråt. Vad kan vi lära oss av det här?

Ulrika: Jag tänker att det måste vara en av de sista grejerna man testar. Att ett uteslutande ur gruppen inte får komma för tidigt i konsekvenstrappan.

Hur ska man upprätthålla arbetsro om man inte får ta i en elev?

Daniel: Det går inte. Då skulle man få förlita sig på ordens makt och det fungerar inte på låg- och mellanstadiet. 

Magnus: Här måste vi också fundera på lärarrollen. Vill vi ha en skola där lärarna hellre sitter i lärarrummet och dricker kaffe än är ute på gården med eleverna? Om jag ska vara rädd för att kränka en elev är det enklaste att stanna hemma eller i lärarrummet. Men jag är engagerad och vill inte det.

Daniel: Sedan måste man ibland få göra fel även som lärare och kunna prata om det. Just beröring ska inte vara något undantag. Tar man i för hårt måste man kunna säga förlåt.

Var går gränsen för kränkning?

Daniel: Om läraren gör något fysiskt mot en elev som inte gjort fel är det en kränkning.

Ulrika: Jag brukar tänka att jag behandlar eleverna som jag själv vill att mina barn ska bli behandlade i skolan.

Daniel: När det gäller kärleksfull beröring är det väldigt stor skillnad på en klapp och en smekning. Det senare är aldrig okej. Det handlar om hur man tar.

Ulrika: Fast jag kan nog sitta och stryka en elev på handen!

Magnus: Det här är intressant för det är ingenting man lär sig om på Lärarhögskolan. Det måste komma naturligt utifrån hur man är som person. Och mottas naturligt av eleven, det är så vi bygger relationer.

Vilka konsekvenser tror ni att fallen i Lärarnas ansvarsnämnd kan få?

Daniel: Det går inte riktigt att svara på det i dagsläget. Men i fallet om sexuella trakasserier är det inget snack. En person som gjort något sådant ska inte ha lärarlegitimation. Om personen, å andra sidan, blir oskyldigt dömd bidrar det bara till att vi män som jobbar i skolan blir ännu mer misstänkliggjorda.

Magnus: Ja, det är viktigt att det här blir tydligt för alla. Sedan är själva ämnet beröring intressant. Jag tror att vi måste diskutera de här frågorna mer inom lärarkåren.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Svenska som andraspråk

Svenskämnena låser in eleverna

SVA

Ämnesuppdelningen mellan svenska och svenska som andraspråk riskerar att bli en permanent elevuppdelning. Ämnena behöver reformeras för att en övergång mellan dem ska fungera. Det menar Anna Kaya vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet.

Lärarna: Stödet för SVA minskar

SVA

Förutsättningarna för SVA skiljer sig kraftigt åt mellan kommuner och skolor. Och nu, med lite distans till flyktingkrisen, upplever en del lärare att intresset från makthavarna svalnar.

Annons
Annons
Annons
Lönegranskning

Nyanställda lärare får högre lön än äldre

Lönecirkusen

Äldre lärare som säger upp sig ersätts av yngre kollegor som trots att de har mindre erfarenhet får högre lön. Ofta kan det skilja flera tusen kronor i månadslön mellan lärare som slutar och lärare som nyanställs. Det visar Skolvärldens granskning av drygt 600 lärares löner.

Efter Björklunds förslag: ”Ge elever stärkt stöd tidigare”

Inkludering

Elever som inte klarar det nationella provet i årskurs 3 bör gå om, anser Liberalerna.
Det är inte rätt väg enligt Sara Svanlund, Lärarnas Riksförbund.
– Det är bättre med stärkta resurser till mer stöd tidigt på lågstadiet. 

Annons
Annons

Så ökar vi elevernas fysiska aktivitet

Debatt

Fysisk aktivitet i skolan måste vara ett ansvar för alla i skolan, det kan inte bara ligga på idrottstimmarna.
Det skriver bland annat idrottsläraren Tommy Lénberg som också presenterar en rad förslag på lösningar.

Kommentera
Annons
Fackförbundspressens journalistpris

Skolvärlden tog hem prestigefyllt journalistpris

Prisvinnare

Skolvärlden tog hem Fackförbundspressens prestigefyllda journalistpris för reportaget om de syriska lärarna som, med livet som insats, trotsar Islamiska staten.

”Jag visste att det kunde sluta med halshuggning”

Reportage

I går vann Skolvärlden Fackförbundspressens journalistpris för ”Bästa berättande text”. Här kan du läsa Lina Malers reportage om de syriska lärarna som riskerar livet för att kommande generationer ska få gå i skola.

 

”Jag lär dem att IS religion är farlig”

Reportage

Hon undervisar i en barack och bor mitt bland Islamiska statens rekryterare. Läraren, som vi kan kalla Hanadi, vägrar se sina elever strida för extremistgruppen i Syrien.

”Jag gör allt för att hålla dem kvar i skolan”

Reportage

De är rädda, krigsskadade och kan ofta varken läsa eller skriva. Läraren Lamis Rahbi tar hand om barnen som levt under den syriska regimens bombräder och Islamiska statens styre. 

Planera rätt för en säker utflykt

Tillsynsansvar

Utflykter ger nya dimensioner till undervisningen – men innebär stort ansvar och kräver god planering. Läraren och utflyktsproffset Karin Boberg ger sina bästa tips för en lyckad dag med eleverna. 

Efter kritiken mot förstelärarna – nu kommer ”huvudlärarna”

Valet 2018

Trots bred kritik efter införandet av förstelärartjänsterna så föreslår Liberalerna en ny miljardsatsning på flera nya karriärtjänster för lärare.

Här är skolan redan igång med digitalisering av NP

Nationella prov

100 skolor har valts ut för att testa att göra digitala nationella prov. På Stenkulan i Lerum är man redan igång med förberedelserna.

Vårbudget 2018

Här är alla skolsatsningar i vårbudgeten

Vårbudget

I dag presenterade regeringen vårbudgeten. Skolsatsningarna är sedan tidigare kända, men många viktiga frågor lämnas tyvärr ändå obesvarade – som statens roll i skolpolitiken,menar Lärarnas Riksförbunds Åsa Fahlén. 

Ministern om kritiken: ”Det är fånigt”

Vårbudget

Alliansen sågar skolsatsningarna i regeringens vårbudget. Gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström (S) håller inte med om kritiken.

Här får lärarna 100 procent förtroendetid – och frihet

Arbetstidsavtal

På Elsa Brändströms skola i Linköping har lärarna ingen reglerad arbetstid, bara förtroendetid.
– Nu är det jag som bestämmer över min tid, säger läraren Carina Edman.

Npf-pedagogen: Bra inkludering utgår från elevens behov

SETT-mässan

Struktur, tydlighet och förutsägbarhet är tre ledord för den som vill få inkludering att fungera i sitt klassrum.
Det menar npf-pedagogen och läraren Joanna Lundin.

LR: Förslagen om yrkesprogram är mest kosmetika

Yrkesprogram

Både regeringen och Alliansen har presenterat förslag på förändrade yrkesprogram senaste tiden. Men Lars Windisch på Lärarnas Riksförbund menar att de inte förändrar något i grunden.

Skolbibliotekariens speltaktik sprider läslust bland eleverna

Läslust

Skolbibliotekarien Tobias Gard har upptäckt ett effektivt sätt att sprida läslust bland elever. Med hjälp av spelifiering får han dem att låna fler böcker och älska boksamtalen i skolan.

Flera av regeringens skolförslag stoppas i riksdagen

Tungrott

Efter läsa-skriva-räkna-garantin är det estetiska ämnen och högskolebehörighet på yrkesprogrammen som får stryka på foten.
– Jag önskar att vi kunde få till breda överenskommelser om skolan, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

Sett 2018

Specialläraren: Så skapar du en undervisning för alla

Inkludering

Svensk skola måste sluta se elever ur ett bristperspektiv och i stället börja se deras möjligheter, menar specialläraren Jonas Monsén.
På Sett-mässan föreläste han om hur alla lärare ska lyckas skapa undervisning som passar alla elever.

”Ingen lärare är bra hela tiden”

SETT-mässan

Vi måste göra upp med duktighetskulturen inom lärarkåren, menar läraren Martin Fernström.
Under en föreläsning på SETT-mässan bjöd han på en rad egna misslyckanden – och vad man kan lära av dem.

Arbetsmiljön fick mig att sluta som lärare

Debatt

”Det var inte lönen som fick mig att lämna skolan och det är inte lönen som skulle kunna ta mig tillbaka till mitt drömyrke, lärare. Det är arbetsmiljön och friheten som är avgörande”, skriver Eva som lämnat läraryrket.

Kommentera

Så lockas pensionerade lärare med lönepåslag

Lärarbrist

I Borås vill man hejda lärarbristen genom förbättrade villkor för lärare som arbetar vidare efter att man fyllt 66 år – med 2 000 kronor i lönetillägg.

Fackets och föräldrarnas krav: Bättre stöd till elever

Kravlista

Nu går Lärarnas Riksförbund och två föräldranätverk ut med gemensamma krav på skolans huvudmän att ge bättre stöd till elever med tuffa förutsättningar.

Nytt pris ska lyfta lärare i utsatta områden

Lärarhyllning

Genom ett nytt pris – Pennsvärdet – vill Berättarministeriet lyfta lärare som arbetar i socioekonomiskt utsatta områden.
– Det finns så mycket kreativitet som inte syns och hörs. Nu lyfter vi det, säger Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare för Berättarministeriet.

Fler lärare fel väg för skolan

Debatt

Satsningar för att stötta barn och unga med psykiska ohälsa, stärka familjer och stötta nyanlända är en mycket viktigare investering är än fler lärare i skolan, skriver läraren och riksdagsledamoten (M) Emma Köster.

Kommentera

Arbetsgivarna: 15 kompetenser en lärare ska ha

Lista

Är du osäker på vilka egenskaper skolledare söker hos dig som arbetssökande lärare? Här är de 15 mest efterfrågade kompetensernai jobbannonser för lärare.

Debatt

”Dags att ta fram strejkvapnet”

Debatt

Det är dags för kamp, det fackföreningarna en gång skapades för, skriver gymnasieläraren Henrik Stawe:
– Vi ska kräva maximal undervisningstid, minimal planeringstid och riktig fortbildning. Annars strejkar vi tills arbetsgivaren är på knä.

Kommentera

”Så länge förhandlingarna pågår är det en öppen fråga”

Replik

”Skulle vi inte komma vidare i förhandlingarna kan det enligt den förhandlingsordning som gäller mellan parterna bli fråga om medling”, skriver LR:s förhandlingschef Peter Henriksson i en replik. 

Kommentera

Så ska skolan bättre stötta elever med språkstörning

Språkstörning

I dag glöms elever med språkstörning bort trots att gruppen är väldigt stor. Det menar logopeden Anna Eva Hallin som tycker att det är på tiden att svensk skola får en ökad kunskap om språkstörning.

Forskaren: spring i benen kan ge lägre betyg

Forskning

Elevers mognadsgrad påverkar lärarnas uppfattning av deras förmåga – oavsett faktisk ämneskunskap, enligt ett nytt forskningsprojekt.

Likvärdighetsmiljard

Miljardbidrag till skolan: Så mycket får din kommun

Bidrag

Regeringen storsatsar miljarder för att stärka likvärdigheten och kunskapsutvecklingen i skolan. Nu står det klart hur mycket varje kommun kan få redan i år.

Hela listan - huvudman för huvudman

Lista

Till hösten läggs en miljard, och här ser du hur stor del av den varje kommun och fristående huvudman kan få.

Läraravtalet hinner inte bli klart i tid

Avtalsrörelsen

Parterna i lärarnas avtalsrörelse har inte enats i tid och därför förlängs det nuvarande avtalet temporärt.
– Vi har höga ambitioner, säger LR:s förhandlingschef Peter Henriksson.

”Ett skolbibliotek är inte bara en hylla böcker”

Skolbibliotek 

Skolverket vill att skolbibliotekens pedagogiska roll skrivs in i skollagen.
– En bra start, men inte tillräckligt, säger skolbibliotekarien Sofia Malmberg. 

Lärarens vardag: Frustration och otillräcklighet

Forskning

Brist på resurser och stöd i klassrummet leder till en känsla av hopplöshet för lärare, enligt en ny avhandling vid Mittuniversitetet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons