Lärare utbildade i EU-kunskap

Nu har de första 25 lärarna utbildats till skolambassadörer för EU för att förbättra EU kunskaperna i svenska skolor. Nästa år blir det en ny utbildningsomgång.
Skolverkets rapport från 2007 visade stora brister i kunskaperna på gymnasiet om EU. Kursplanen för Samhällskunskap A kompletterades året därpå men fortfarande jämställer en del läromedel EU med FN.

25 lärare från Vellinge i söder till Jokkmokk i norr hade antagits av Internationella Programkontoret för att bli skolambassadörer för EU. De flesta är samhällskunskapslärare men framförallt är alla mycket engagerade. Och är förvånade över att det fortfarande finns lärare som inte vill ta upp och diskutera EU alls i klassrummen, oftast beroende på att de själva är skeptiska till EU.
Utbildningen för ambassadörerna avslutades med en vecka i EU-klustret Bryssel, Luxembourg och Strasbourg. Det handlade både om viktig kompetensutveckling och nätverkande. Men det kommer också fram att det inte är helt lätt att vara borta en vecka. Arbetstiden för lärare är redan pressad och det kan kännas tufft att lämna kollegorna.
Fram steg också en bild av att detta är en nödvändig utbildning. EU kunskaperna är fortfarande ojämna i svenska skolor, läromedlen bitvis bristfälliga och till och med felaktiga. Och ovanpå det tyckte flera av lärarna att svensk medias bevakning av EU inte är tillräcklig.

”Måste tala om det”

– EU är ju en del av vårt parlament, vare sig vi vill det eller inte. Så vi måste tala om det, säger Marie Louise Klevestedt från Uddevalla gymnasium.
Hon och de andra hann på en veckas späckat schema möta tre svenska EU-parlamentariker, se Europadomstolen, Euroscola och mycket mer.  Alla personer de mött har gett sin konkreta bild av vardagen inom EU. Allt från svårigheten att simultantolka ironi, möten mellan fascister och vänsteranhängare till de rigorösa säkerhetskontrollerna.
Skolverkets omfattande rapport om EU kunskaperna på gymnasiet kom 2007 efter en enkät på alla gymnasieskolor och lärare i samhällskunskap A samt även intervjuer med en utvald grupp lärare och elever. Resultatet var nedslående och visade på mycket stora skillnader mellan skolorna. Som en direkt följd av rapporten kompletterades kursplanen för Samhällskunskap A från 1 juli 2008 med ett EU-perspektiv.

Föra kunskap vidare

Lärarnas utbildning finansierades med bidrag från EU, i ett ramavtal mellan svenska regeringen och EU. EU vill kommunicera om sitt arbete.
– Fokus är inte att deltagarna ska bli bättre lärare men på att föra kunskapen om EU vidare. För att kunna göra det har de också fått kartlägga hur den egna kommunen arbetar med EU-frågor, säger Angela Andersson, undervisningsråd på Internationella Programkontoret och ansvarig för utbildningen.
Efter resan ska deltagarna presentera en tids- och aktivitetsplan för 2011 för Internationella Programkontoret och det finns även en idé om att utveckla nytt pedagogiskt material om EU. De har också under arbetet kartlagt den egna kommunen och vilken hjälp det finns att få för att söka EU-bidrag.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm