katja
Foto: Nicke Johansson

Läraren som balanskonstnär

Att vara nyutexaminerad lärare är att ständigt ställas inför ovana situationer och ändå snabbt kunna peka ut vägen. Gymnasieläraren Katja Hvenmark-Nilsson har skrivit boken som hon själv hade velat ha när hon stod framför sin första klass.– Det gäller att lämna tvivlet utanför klassrummet och bara gå in och köra, säger hon.

Vid första terminsstarten väntar nya kollegor och många elever att lära känna och bedöma kunskapsmässigt. Samtidigt behöver man sätta sig in i skolans rutiner och organisation, studera kursplaner och planera alla lektioner för första gången. Det är roligt, men det tar på krafterna.

– Man är påläst och vet hur allt borde vara i huvudet, men sen när man ska utföra det är det svårt att översätta teori till praktik och det är väldigt mycket som ska utföras samtidigt, säger Katja Hvenmark-Nilsson.

Då gäller det att kunna ”konsten att starta från noll och göra allt samtidigt”, Katjas första balanskonst i boken om praktiska dilemman för nya lärare. En väg framåt är att skriva kom-ihåg-lappar, formulera delmål, äta och sova tillräckligt – och acceptera att det tar tid innan allt faller på plats.

Ett annat tips är att från start vara tydlig med lektionernas syfte och hur eleverna kommer att bedömas.

– Det är uppskattat av eleverna. Gör jag en skriftlig uppgift lägger jag ut instruktioner och en bedömningsmatris på intranätet, som beskriver vad eleverna måste göra för att nå de olika betygsstegen. Då vet de vad som förväntas och det blir inget tjafs.

Katja Hvenmark-Nilsson ger rådet att hitta tid med kollegorna för gemensam planering och medbedömning. Att dela med sig av övningar och upplägg är bra, då får man värdefulla tips tillbaka.

– Jag pratade mycket med kollegorna, jag hade ett stort behov av att ventilera vad som hände, både positivt och negativt. Det gav mig en chans att bearbeta intryck och jag tror att min öppenhet ingav förtroende.

Samtalen kunde handla om föräldrar som ville påverka betygen, testande elever eller hur man hanterar tonåringar som grips av stora känsloyttringar. Kollegorna bidrog med ett värdefullt utifrånperspektiv.

Vad är ditt råd till lärarstudenter?

– Jag tror att man väldigt snabbt märker om man har valt rätt yrke. Det kräver mycket skinn på näsan att gå in och möta 30 tonåringar och du måste ha bra på fötterna. Ibland har du medvind och ibland motvind, men har du drivkraften är det ett jättekul, kreativt och viktigt yrke.

Tre balanskonster för nybörjare

1. Konsten att få upp energin
Se till att komma i tid även om det känns som

att du alltid har bråttom. Börja med att tända lampor, dra upp persienner och öppna fönster så att rummet blir ljust och syrerikt. På så sätt skapar du ett bra lärklimat på några sekunder.

2. Konsten att vara en mot 30
Eleverna är noga med att bevaka sina rättigheter, men de respekterar inte alltid sina skyldigheter. Rädda inte eleverna när de gör fel, utan se på dem som kapabla och hjälp dem att hitta en lösning som de sedan utför.

3. Konsten att hantera tiden
I jobbet ingår mycket utöver undervisningen och du förväntas vara ständigt tillgänglig. Det är viktigt att hela tiden ha i bakhuvudet att all tid som ges sker på bekostnad av någon annans tid.

Mer om Katja Hvenmark-Nilsson

Ålder: 30 år.
Aktuell: Med boken ”Balanskonster för nya lärare”.
Yrke: Gymnasielärare i engelska och svenska sedan två år på Hulebäcksgymnasiet utanför Göteborg.
Brinner för: Sång, dans och teater.
Bästa skolminne: När jag lärde mig läsa öppnades dörrar till nya världar och när jag lärde mig skriva kunde jag skapa egna, bestående berättelser. Skolan har gett mig mycket, både kunskapsmässigt och socialt.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm