per_0

”Lärarkåren behöver bli besvärlig”

Likvärdigheten har minskat och skolresultaten har sjunkit. Författaren, gymnasieläraren och skolutvecklaren Per Kornhall diskuterade den svenska skolans omvandling från en skola för alla till en skola för de starka på Bokmässan.

Kommunaliseringen, det fria skolvalet, friskolereformen, en ny pedagogik, nya regelverk och ett nytt finansieringssystem. Det är en rad förändringar under 1990-talet som påverkat utvecklingen av svensk skola.

Per Kornhall är starkt kritisk till dem i sin uppmärksammade bok ”Barnexperimentet” och på Bokmässan diskuterade han och Lärarnas Riksförbunds ordförande Bo Jansson vad som skett och vad de tycker behövs för att på allvar vända skolans negativa utveckling.

Utifrån din bok, vad kan lärare göra för att förändra situationen?

– Det är svårt, men lärarkåren behöver nog rycka upp sig, sträcka på ryggen och börja ställa krav. De behöver bli besvärliga och hävda sin profession och utveckla professionen tillsammans. Det jag skriver i boken har ju alla lärare vetat, men det är få som har tid och ork att protestera mot det som händer på deras skolor. Samtidigt krävs det för att vi ska få en likvärdig skola, säger Per Kornhall till Skolvärlden.

Vilka frågor ska de strida för?

– Vissa saker är ju svåra för det handlar om politiska beslut och det kräver att man engagerar sig politiskt. En fråga är finansieringen. Ryckigheten i dagens system med elevpeng där specialpedagoger försvinner för att man tappar några elever. Lärare kan hjälpa till att sätta ljus på vad som faktiskt sker.

Vad är då lösningen?

– Den är ju på politisk nivå tyvärr, men det finns oerhört mycket man kan göra som lärare för att utveckla sin undervisning och sitt yrke. Nu är man dessutom snart legitimerad vilket gör att lärare får stor makt över undervisningen eftersom det bara är lärare som får undervisa.

Vad säger du om en nationell finansiering av skolan?

– Det är en bit på vägen. För att man överhuvudtaget ska kunna uppfylla skollagens krav på likvärdighet måste vi ha en finansiering som utgår från klasstorleken och inte elevantal och sen måste vi ha likvärdig finansiering så att skolor har samma spelregler. Det måste kombineras med regler som begränsar antalet elever i en klass. I dag kan lärarna inte säga stopp. Vi måste kombinera målstyrning med regelstyrning om vi ska få ordning på det här.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm