larare_lagstadium_elever
OECD-rapport

Lärarlöner spelar roll för elevernas resultat

Låga lärarlöner, få undervisningstimmar och dåligt klassrumsklimat. Där har vi tre orsaker till de svenska elevernas ras i Pisa, enligt OECD:s färska utvärdering av den svenska skolan.

På tisdagen lämnade OECD över en första analys av den svenska skolan, utifrån Pisa 2012, till utbildningsministern. OECD har jämfört Sverige på en rad parametrar med länder som presterade betydligt bättre.

Lärarlöner, som är en het fråga i den svenska debatten sedan länge, har enligt rapporten ett tydligt samband med elevernas resultat.

Sveriges lärarlöner hamnar långt under OECD-snittet och högpresterande länder som Danmark, Finland och Korea har betydligt högre lärarlöner, med hänsyn tagen till ländernas BNP per capita.

Rapporten visar också att möjligheten att göra lönekarriär som svensk lärare är betydligt sämre än för OECD-snittet.

En svensk lärare kan i snitt öka sin lön med drygt 30 procent från sin ingångslön, att jämföra med drygt 60 procent för OECD-snittet.

På presskonferensen konstaterade OECD:s chef för utbildningsfrågor Andreas Schleicher, som presenterade rapporten, att inget utbildningssystem är bättre än sina lärare.

– I de högpresterande länderna har lärarna högre löner, men också tydliga karriärmöjligheter, vilket är väldigt viktigt.

Rapporten visar att Sverige satsar mycket pengar på skolan och har den tionde högsta kostnaden per elev i hela OECD. Men slår samtidigt fast att det inte finns något positivt samband mellan elevkostnad och resultat, eller mellan ökade resurser per elev och resultatförbättringar.

I analysen har OECD också tittat på tillgången till lärare och tiden som eleverna tillbringar i klassrummet.

Tillgången till lärare är inte sämre i Sverige än i andra OECD-länder och upplevs heller inte som ett hinder för undervisningen. Däremot är Sverige sämre på att fördela de tillgängliga lärarna mellan olika typer av skolor. Svenska skolor i socioekonomiskt utsatta områden har större problem med lärartillgång än andra skolor.

Det är också tydligt att svenska elever får mindre undervisningstid än OECD-snittet. I Sverige får en 15-åring 741 undervisningstimmar på ett år, att jämföra med 942 för OECD-snittet. Enligt rapporten finns det ett tydligt positivt samband mellan antalet timmar i undervisning och resultat.

I rapporten har man också jämfört klasstorlek, som också ligger högt på den politiska agendan i Sverige just nu. Redan i dag har Sverige mindre klassar än OECD-snittet och rapporten trycker också på att klasstorlek spelar liten roll för elevernas resultat.

Att inlärningsmiljön och klassrumsklimatet spelar roll för elevernas resultat är däremot ett faktum. Och Sverige placerar sig i Pisa-toppen när det gäller sen ankomst. Rapporten lyfter nu också fram att en högre andel svenska rektorer upplever lärarnas låga förväntningar på eleverna som ett hinder för inlärning, än OECD-snittet. Liksom att fler svenska rektorer upplever att inlärningen försvåras av att elever med olika bakgrund och förutsättningar blandas i en klass. 

Läs hela rapporten här

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm