Annons
Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt. Foto: Pelle Rabe.

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Publicerad 11 juni 2018

Relaterat

Den 9 september går Sverige till val och en av de största frågorna är skolpolitiken. Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna. I mötet med Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt vill Ragnar veta: 
Hur ser han på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Varför ska man som lärare rösta på Vänsterpartiet?

– Vi har en politik för ett mer jämlikt Sverige. Vi är det enda partiet som egentligen har det. Som utjämnar inkomstskillnader och som gör att människor kommer att mötas och blandas i Sverige. Jag tycker att det är så tydligt att vårt stora samhällsproblem i dag är att vi skiljs åt allt mer, och samtidigt blir det mer ojämlikt.

– Jag tror att en grupp som verkligen har märkt av detta är lärare. Ojämlikheten har påverkat skolan enormt. Skolan har ju gått från att verkligen ha varit någonting som gav alla chansen. Vi hade väldigt likvärdiga skolresultat och skolorna var ungefär lika bra – och i dag är det en skola som ofta är jättebra, men ibland brister och ibland faktiskt förstärker skillnaderna i samhället. För mig handlar det både om att få ett jämlikt samhälle i stort, men att skolan är så otroligt viktig för att bryta den här uppdelningen. Vi måste få en likvärdig skola. Vi måste få en skola som ger barn och ungdomar samma chans. Det är det som vår politik går ut på.

– Jag tror också att det är roligare att jobba i en sådan skola. Där barn från olika bakgrunder möts, där man känner att man faktiskt känner att man gör ett bra arbete och där man på något sätt står på samma startlinje när man går i skolan.   

Och rent konkret – vad kan du lova landets lärare om Vänsterpartiet får chansen att påverka skolpolitiken efter valet?

– Vi skulle göra tre stycken stora reformer som vi tycker behövs för att få en likvärdig skola. Det ena är att ta bort hela marknadsstyrningen och vinsttänkandet. Det är så tydligt hur många av de här vinstdrivna skolorna rekryterar de elever som har det lättast för sig och det bidrar otroligt starkt till uppdelningen. Vi har friskolor som bygger på att man ställer sig i kö när barnen får personnummer, så går det januari- och februaribarn i de skolorna. Det är precis motsatsen till en likvärdig skola.

– Sedan tycker jag att skolan ska vara statlig. Det ska inte vara beroende på vilken kommun du bor i, om man har pengar och satsar på skolan, fortbildning eller annat.

Om vi får en likvärdig skola som man kan lita på tror jag det kommer att ge bättre resultat.

– Sedan måste man se över skolvalet. Framför allt i de stora städerna så är skolvalet i dag en motor som delar upp eleverna. Då blir det ”vinnarskolor” och ”förlorarskolor”. Vi måste komma till ett läge där man är i våra grannländer, som Finland och Norge, där man faktiskt kan lita på att den närmaste skolan är en bra skola – och i den kan mina barn gå. Sedan kan man jobba med upptagningsområden så att det blir en allsidig sammansättning. Om vi får en sådan likvärdig skola som man kan lita på tror jag det kommer att ge bättre resultat, och framför allt är det färre elever som kommer att misslyckas i skolan. Är det några som jag tror få ta smällen av dagens system så är det lärarna som upplever det här varje dag.

Om vi tittar tillbaka på den mandatperiod som är slut nu – tycker du att ni i Vänsterpartiet har lyckats påverka i skolpolitiken?

– Ett av de viktigaste förslagen för oss kommer snart upp till beslut i riksdagen (läs; den 7 juni), och det är att ta bort den här vinstjakten. Det skulle ha enorm betydelse. Det skulle verkligen ändra spelplanen på något sätt och kunna göra att vi kan arbeta med en jämlik skola.

Jonas Sjöstedt och Ragnar Sjölander på Blackebergs gymnasium.

– Sedan har vi jobbat mycket via budgeten. Där har det gjorts ganska stora satsningar på skolan, både på skolor som har speciella utmaningar men också i allmänhet. Det tycker jag är viktigt att det har gjorts. Jag tycker också att det är viktigt att satsa på sådant som elevhälsa. Lärarna får ju i dag göra mycket utöver lärarjobbet och har man ingen bra elevhälsa så märks det för lärarna också.

– Sedan är det på väg en förändring som jag hoppas att vi ska se, som går från kursbetyg till ämnesbetyg. Det är också någonting som vi har arbetat för.

Det märker jag som lärare här att kursbetygen skapar en stress för eleverna.

– Det gör ju det. Ett misslyckande kan stå väldigt dyrt. Jag tycker att ämnesbetyg är mycket mer rimligt och att stressen också är ett utav de stora problemen i skolan i dag. Vi har lite fått en kontrollskola där man ska ha så mycket nationella prov och så mycket kurser så att friheten också har inskränkt också för lärarna. Någonstans så tror jag att lärare drömmer om att vara någonting mer än det. Det är rimligt att ha färre nationella prov tycker vi.  

Vi har haft en skoldebatt där många politiker har snackat ner den svenska skolan rätt hårt.

Vad tycker ni i Vänsterpartiet att man borde göra för arbetssituationen och arbetsbelastningen för att få fler att vilja bli lärare och fler att vilja stanna i yrket? 

– Det är en utmaning på flera plan. En del saker är ganska naturliga som att man inte ska ha för stora klasser, man ska ha en rimlig löneutveckling, man ska kunna få fortbildning, och det ska finnas kuratorer och elevhälsa så att man inte känner sig maktlös när elever har stora problem. Utan att det faktiskt finns någon som kan kliva in och hjälpa en lärare i de situationerna.

– Men ibland tänker jag att det är ett större problem. Vi har haft en skoldebatt där många politiker har snackat ner den svenska skolan rätt hårt. Man har liksom inte sett tycker jag alla de här lärarna som gör ett otroligt bra jobb, det är ändå det normala i den svenska skolan. Det är faktiskt det som sker och som jag ser via mina egna barn – att det fungerar bra och lärarna jobbar jätteengagerat. Jag tycker att det är lite sorgligt med en skoldebatt som går ut på att man ska säga att det är ett kaos av kepsar och mobiltelefoner i skolan – det är det inte.

– Sedan finns det skolor som har problem, och det tror jag beror på segregering, för att vi har fått en marknadsskola och mycket annat också. Om vi har en tydlig politik för en likvärdig skola som inte detaljstyr lärarna, utan där man litar på lärarna att de kan sitt jobb. Det behövs inte kollas allting och vara nationella prov på allting.   

Som rikspolitiker. Går det att styra regelverket kring lärares arbetssituation hårdare i Sverige?   

– Det är klart att det går att göra. Men det hade varit mycket lättare om det vore statligt. Att kunna få likvärdighet och att det fungerar bättre. Att staten skulle ha arbetsgivaransvaret för lärarna är ett av argumenten. Om man ser på en sådan sak som förstelärarreformen, som jag tycker ha slagit ganska fel på många sätt. Tänk om kan kunde ha en dialog mellan lärarfacken om hur man skulle kunna utvecklas i yrket, man skulle kunna forska, man skulle kunna ha större ansvar. Så gör man det tillsammans över hela landet. Nu gör kommunerna väldigt olika med sådana saker. Jag tror att ibland leder lite mer centralstyrning till lite mindre detaljstyrning. Så skulle jag vilja ha skolan.

 – En del med förstelärarreformen gav ju bara högre lön till några, sedan fortsatte allt som vanligt. Och i andra kommuner gjorde man på ett helt annat sätt. Jag förstår om lärare är frustrerade över det. 

Jag är övertygad om att den här ökade stressen och ökade ohälsan märks i skolan.

Vi har sett över en lång tid att skolpolitiken har varit en stor politisk stridsfråga, där det finns stora motsättningar mellan blocken. Kan du i det här läget se något i exempelvis Alliansens skolpolitik som ni i Vänsterpartiet tycker är bra?

–  Det finns korn av sanning även där. Även om skillnaden är stor när det gäller vinster och marknad. Jag skulle vilja lyfta upp två saker. Vi har sett att Liberalerna precis som vi är för en statlig skola. Jag tror att det kommer. Man märker även på de partier som inte är där än att de går åt det hållet. Det är väldigt intressant och bra.

– Något annat som gjorde mig uppriktigt glad det var när Centerpartiet gick ut och sa att vi måste satsa mycket mer mot psykisk ohälsa. Vi måste verkligen rusta upp möjligheten för ungdomar att få hjälp. Det är precis det vi tycker i Vänsterpartiet också och har fått igenom en del reformer.

– Jag är övertygad om att den här ökade stressen och ökade ohälsan märks i skolan. Är det så att de här eleverna verkligen skulle få snabb, professionell och lätt hjälp. Många av de kan inte lyckas i skolarbetet om man mår dåligt. Det är ett direkt hinder för att kunna fungera i skolmiljön. Det tror jag är otroligt viktigt att se det, framförallt är det unga tjejer som har sämre psykisk hälsa. Skulle vi kunna göra någonting stort där tillsammans så vore det fantastiskt.

Kan du lova, om du får chansen att påverka regeringspolitiken, att ni arbetar för stora blocköverskridande lösningar?

– Ja, där skulle det vara möjligt på till exempel de två områdena. Men sedan är det så att i synen på det här med vinstjakt, marknad eller likvärdig skola så har det blivit en höger- och vänsterfråga. Det finns många borgerliga som också inser att det här inte håller. Men de försvarar företagen i dag, och vi gör inte det. Så i en del frågor står vi också långt ifrån varandra. Det kan man inte sticka under stolen med.

All forskning visar att dagens skolval gör det svårare för skolan.

Om du fick chansen att påverka en fråga inom svensk skolpolitik i grunden – vilken skulle du då vilja förändra?

– Det är en fråga där vi är helt unika, och det är att ifrågasätta skolvalet som det är i dag. Det är inte alltid så populärt. Därför att många föräldrar och elever tycker att skolvalet gynnar ”mig”, men all forskning visar att dagens skolval gör det svårare för skolan. Då skulle jag gå in och göra någonting där och att vi får skolor igen där elever från olika bakgrunder möts. För mig handlar det om vilket Sverige jag vill ha i dag. Jag tror att det är dåligt när människor inte träffar varandra, när man är lite rädda för varandra och där skillnaderna är väldigt stora. Skolan är ju en spegel av det, men skolan kan också vara vårt viktigaste verktyg för att bryta ner det för att göra någonting åt det.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Skolverkets förslag: Ta bort möjligheten att läsa extra svenska och engelska

Språkval

Fler elever ska läsa moderna språk, tycker Skolverket. Därför föreslår man att möjligheten att läsa extra engelska och svenska som språkval, ska ta bort.
– Bra, tycker läraren Annika Sjödahl.

Annons
Annons

"Brist på läromedel påverkar kunskapsresultaten"

Debatt

Många lärare och elever saknar idag läromedel. Det påverkar kunskapsresultaten, mest för de elever som inte kan få stöd i hemmet. Det skriver Svenska Läromedels vd, Rickard Vinde.

Kommentera
Annons

Den blomstertid nu kommer – eller...?

Debatt

”Till alla barn där ute som har svårt att bli förstådda i skolan: Vi saknar er varje dag och ni tillför så mycket!”, skriver Lo Håkansdotter, årskurs 7.

Kommentera
Valet 2018

På rast med Annie Lööf

Valet 2018

Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet?
Läraren Ragnar Sjölander frågar ut Annie Lööf i serien ”På rast med...”.

Annons
Annons

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Val 2018

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under sina raster från lektionerna på skolan. 
Hur ser Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Annons

Fridolin: ”Elevpengen förstör relationen”

Valet 2018

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under hans raster från lektionerna på skolan. Hur ser Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Miljöpartiet?

Så ska fler lockas att läsa tyska

Moderna språk

Allt färre elever läser tyska. För att öka intresset satsar Tysk-svenska handelskammaren 1,5 miljoner kronor i förhoppning om att fler elever ska lockas till språket.
– Fantastiskt! Alla satsningar på tyska språket är bra, säger tyskläraren Mia Smith.

SPSM: Viktigt att komma närmare huvudmännen

Samverkan

Utbildningsminister Gustav Fridolin vill att skolmyndigheterna ska samarbeta mer regionalt.
Generaldirektören på SPSM, Fredrik Malmberg, har redan påbörjat arbetet.

LR efter kritiken: Vi vill träffa aktiva medlemmar

Replik

Pensionerade lärare i Luleå är kritiska till att seniormedlemmar i LR Luleå bara får vara med på var tredje aktivitet som kommunföreningen anordnar.
Nu svarar kommunombuden i Luleå på kritiken.

Kommentera

”LR diskriminerar sina seniormedlemmar”

Debatt

”Har Lärarnas Riksförbund som policy att diskriminera sina seniormedlemmar?” Det undrar lärare i Luleå efter att förbundet lokalt tagit beslut om att seniormedlemmar endast får vara med på var tredje aktivitet.

Kommentera

Så ska Sverige bli topp 10 i Pisa

Skolpolitik

Tioårig grundskola, ordningsbetyg och privata aktörer inom lärarutbildningen. Det är några av Alliansens förslag inför valet.
– Regeringen gör inte fel saker. De gör ingenting, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund till Skolvärlden.
– I huvudsak gör vi det Alliansen föreslår, kontrar Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning.

Ny dom: Förtroendearbetstid grund för a-kassa

Fackligt

Kan lärares förtroendearbetstid ligga till grund för a-kassa?
Ja, anser kammarrätten i Stockholm.
– Beslutet kommer få konsekvenser för våra medlemmar, säger LR:s chefsjurist Kristina Rollbäck. 

Fridolin: Vill inte slå ihop skolmyndigheter

Skolutredning

En ny utredning föreslår att Skolverket, Skolinspektionen och Specialpedagogiska Skolmyndigheten slås ihop, till två nya myndigheter.
Men utbildningsminister Gustav Fridolin kommer inte göra verklighet av förslaget.
– Vi är inte beredda att förespråka en sammanslagning.

Undersökning: ”Lärare på friskolor mer nöjda”

Lärare på fristående skolor är mer nöjda med sina arbetsvillkor än lärare i kommunala skolor. Det visar Jobbhälsoindex 2018.
– På mindre enheter är det lättare att ha en dialog med chefen och snabbare beslutsvägar, vilket medarbetare ofta upplever som positivt, kommenterar LR-ordförande Åsa Fahlén.

Ministern: Skolsegregationen är tätt kopplad till vinsterna

Skolmarknad

Gymnasieminister Anna Ekström (S) har inte gett upp hoppet om att begränsa vinstuttaget för friskolorna trots nederlaget i torsdagens riksdagsomröstning.
– Jag ser hela tiden vad vinstjakten ställer till med i skolan, säger hon till Skolvärlden.

Kritik mot Skolverket

Tjänstemän på Skolverket anklagas för att sabotera kunskapskraven

Kritik

Dagens kritiserade kunskapskrav är resultatet av att tjänstemän på Skolverket medvetet gick emot regeringens direktiv. Det menar skoldebattörerna Per Kornhall och Isak Skogstad, som hänvisar till läckta interna dokument.

Skolverket efter kritiken: Kunskapskraven togs fram i bred dialog

Kunskapskraven

Skolverket ser över sina interna processer efter kritiken, men vänder sig samtidigt mot den.
– Det satt inga enskilda tjänstemän och kokade ihop någonting på egen hand, säger generaldirektör Peter Fredriksson till Skolvärlden.

”Vinstdrivande skolor väljer bort elever som behöver stöd”

Debatt

Vinstdrivande skolor väljer bort elever som behöver stöd. Det är anledningen till att vi inte ska ha vinster i välfärden, skriver Lisa Palm, utbildningspolitisk talesperson för Feministiskt Inititativ. 

Kommentera

Avtalsrörelsen: 63 000 har skrivit på upprop för lärarna

Avtalsrörelsen

Namninsamlingen till stöd för lärarnas krav har passerat målet på 50 000 underskrifter. På tisdagen lämnar lärarfacken över listan till SKL.
– Det finns ett otroligt engagemang för lärarna även utanför skolan, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Jag var dömd att misslyckas med en elevassistent

Elevassistent

Idrottsläraren Alexander Skytte: ”Elevassistent till en elev med utåtagerande beteende kan vara en av de sämsta lösningarna jag har stött på. Tro mig, jag har haft fyra olika enbart på lågstadiet”.

Läromedelsbranschen måste tänka om innan det är försent

Debatt

Läromedelsproducenterna måste förnya både koncepten och prissättningen. Det menar Rolf Ekelund, lärare och tidigare läromedelsförläggare.

Kommentera

Garantin blir verklighet: ”Bra att fånga upp eleven tidigt”

Beslut

Garantin som ska säkerställa att elever som är i behov av stöd tidigt ska få hjälp har fått gehör i riksdagen. Specialpedagogen Maria Axelsson ser positivt på beslutet.
– Det är bra att kartläggningen och analysen görs tidigt, säger hon.

20 000 lämnar skolan utan betyg: ”Ett misslyckande”

Studenten

20 000 gymnasieelever lämnar skolan med ofullständiga betyg. Ett stort misslyckande, menar Lina Hultqvist, ordförande för Sveriges Elevkårer.
– Det är en fråga som inte får tillräckligt mycket uppmärksamhet.

Betyg

Professorn: Glädjebetyg vanligast på friskolor

Forskning

Fristående skolor sätter glädjebetyg i större utsträckning än kommunala, enligt en ny studie vid Stockholms universitet. Internationella engelska skolan och Kunskapsskolan pekas ut som mest generösa i betygssättningen.
– Tilliten till skolan riskerar att undergrävas, säger Gymnasieminister Anna Ekström till Skolvärlden.

Ministern på krigsstigen mot Björklund

Vinstjakten

Gymnasieminister Anna Ekström utmanar Jan Björklund före röstningen i riksdagen om att begränsa företagens vinster i skolan.

Efter debatten: ”Alla elever ska vara inkluderade”

Inkludering

Idén om inkludering i skolan ifrågasätts från flera håll.
Men är det så komplicerat att ge alla elever en sådan möjlighet? 
– Alla elever ska vara inkluderade och skolan ska kunna lösa det, säger Elisabeth Wallenius, ordförande för Funktionsrätt Sverige. 

”Man måste skala på kunskapskraven”

Forskning

Brist på undervisningstimmar tillsammans med en utökad kursplan gör arbetet svårt för lärare i hem- och konsumentkunskap. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

– Det gör att man måste skala på kunskapskraven, säger Johanna Prytz, lärare i ämnet. 

Granskning: Klassresan

En kvarts miljon elever underkända på 10 år

Granskning

Andelen elever som lämnar nian utan att nå upp till vare sig kunskapskrav eller gymnasiebehörighet varierar stort mellan skolor och bostadsområden, visar Skolvärldens granskning. Under de senaste tio åren har drygt en kvarts miljon lämnat grundskolan utan att ha uppnått kunskapskraven i alla ämnen.

Så segregerad är skolan i Malmö

Grafik

Först lämnar de studiemotiverade eleverna problemskolorna. Sedan lärarna.
– Det behövs radikala åtgärder för att bryta den negativa utvecklingen inom svensk skola, säger Anders Jakobsson som är professor i naturvetenskapernas didaktik vid Malmö universitet.

Så segregerad är skolan i Göteborg

Klassresan 

Under de senaste tio åren har nästan 8 000 elever gått ut grundskolan i Göteborg utan att vara behöriga att studera vidare på gymnasiet.

Så segregerad är skolan i Stockholm

Grafik

Genom höjda löner vill Stockholm kommun locka kvalificerade lärare till de mest utsatta skolorna.
– Vi testar det nu i ett par områden, säger Lena Holmdahl som är utbildningsdirektör Stockholms stad.

De är överens: ”Ett stort misslyckande”

Klassresan

Under de senaste tio år åren har 251 600 elever lämnat grundskolan utan att uppnå kunskapskraven.
– Det är ett stort misslyckande för det svenska skolsystemet, säger utbildningsminister Gustav Fridolin (M) och hans företrädare Jan Björklund (L).

6 tips: Din röst påverkar eleverna

Läraryrket är ett röstyrke. Men lärarens kanske viktigaste verktyg får sällan den kärlek den behöver. 
– Det förvånar mig att lärarens röst får så lite uppmärksamhet, säger Viveka Lyberg Åhlander, docent i logopedi.

Lärarnas arbetsmiljö: ”En tickande bomb”

Arbetsmiljö

Arbetstiden räcker inte till för lärarna i Uppsala, visar en ny medarbetarenkät. Lärare och fack larmar för att den dåliga arbetsmiljön riskerar öka antalet långtidssjukskrivningar. 

Så pyser du rätt

Pys

Handen på hjärtat, har du koll på undantagsbestämmelsen? När det närmar sig betygssättningstid får Skolverket och andra myndigheter många frågor om hur den fungerar. Men börja inte i fel ände.

De vill få fler att leva lärarlivet

Nyexad.

Hur är det att vara nyexaminerad lärare? Skolvärlden möter de poddande lärarna Therese och Nathalie som har avverkat sina första yrkesår. 
De berättar om sina gamla farhågor och förväntningar – vilka som infriades och vilka som inte gjorde det.

”Vi behöver byta perspektiv på inkludering”

Debatt

Skolan behöver byta perspektiv från att inkludering betyder ”en och samma skola för alla” till att målet ska vara ”lärande för alla – och det kan ske på olika sätt”. Det skriver oppositionsborgarrådet i Stockholm, Lotta Edholm (L).

Kommentera

Pedagogen om bristen: Så lyckas vi bättre med speciallärarna

Speciallärare

Det är stor brist på speciallärare i Sverige och många varnar för utvecklingen. Helena Wallberg, specialpedagog och kvalitetsutvecklare, tror inte att lärarbristen är det allvarliga i dagsläget – utan varnar för att man måste enas om andra bitar i skolan först.
 

Tony undervisar med digital slöjd

Slöjd

Tony Svensson har redan kommit långt med den digitala undervisningen i slöjdämnet inför de nya kraven till hösten.

Skolbiblioteken blir fler: ”Ska vara hjärtat i skolverksamheten”

Läsglädje

De bemannande skolbiblioteken blir fler, enligt statistik från Kungliga biblioteket.
– Det ger utslag i barns läsförmåga om skolan har ett eget bibliotek med engagerad personal, säger språk, -läs- och skrivutvecklaren Maud Nilzén.

GDPR: Detta gäller för lärare

GDPR

Snart träder den nya dataskyddsförordningen GDPR i kraft. Lärarnas Riksförbunds chefsjurist Kristina Rollbäck reder ut hur det påverkar dig som lärare.

Metoden hyllas efter besöket: ”Fler skolor skulle ha nytta av det”

Arbetsmiljö

Arbetsmetoden Pax har lett till fler lugna klassrum och bättre arbetsmiljö för lärare. Nu har Pax även väckt politikernas intresse – som vill se metoden på fler skolor i landet. 

Särskolan kan byta namn – efter 14-åringens förslag

Särskola

14-årige Leo uppmanade regeringen att döpa om särskolan till utvecklingsskola.

Lön

Efter kritiken: ”Alla ska hänga med i löneutvecklingen”

Löneläget

LR-ombuden i Ljungby är kritiska till att erfarna lärare, som stannar i kommunen, halkar efter lönemässigt. 
Ordföranden i barn- och utbildningsnämnden, Stefan Willforss, menar att bilden av löneläget inte stämmer.

Erfarna lärare lockas till andra kommuner med högre lön

Löner

I Ljungby tjänar en lärare med över 20 års erfarenhet inte mycket mer än kommunens nya lärare.
I stället lockas erfarna lärarna till grannkommunerna där de kan tjäna upp till 8 000 kronor mer i månaden.

Aida Hadzialic: ”Jag är glad att vara tillbaka”

Läraravtalet

Aida Hadzialic, tidigare gymnasie- och kunskapslyftsminister, gör comeback i skolans värld och ska medla i de strandade lärarförhandlingarna.

Höjt studiebidrag ska locka fler akademiker till läraryrket

Lärarutbildning

Akademiker som går en kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) får studiebidraget höjt med 4 000 kronor i månaden.

Vallöfte: Satsar på skolan för att mota psykisk ohälsa

Elevhälsa

Socialdemokraterna lovar att satsa 250 miljoner kronor för att öka arbetet mot ungas psykiska ohälsa.

”Öronmärkta” klassmentorer avlastar lärarna

Arbetsmiljö

På Norrängsskolan i Lycksele har varje klass en mentor som följer klassen hela dagen med huvudansvar för att skapa trygghet och studiero.
Det gör det möjligt för lärarna att fokusera på undervisningen.

Läraravtalet: ”Därför kommer inte arbetsmiljön förbättras”

Avtalsförhandlingen 

Arbetsmiljöfrågan är i fokus i avtalsförhandlingen och lärarfacken hoppas på att parterna ska nå en uppgörelse som innebär en vändpunkt. Marcus Larsson och Åsa Plesner på Tankesmedjan Balans tror chansen är minimal att man når ett bra avtal för lärarna.  

Skolor slarvar med undervisningstiden

Granskning

Lärarlösa lektioner och schemakrockar är två källor till missad undervisningstid när huvudmän prioriterar ner frågan, enligt en ny rapport från Skolinspektionen.

Läraren: Stort behov av små undervisningsgrupper

Inkludering

Nu kommer förslag om att tredubbla antalet resursgrupper i Stockholm för elever med störst stödbehov.
– Jag tror att behovet är stort, säger resurspedagogen Björn Bågmark, som arbetar i en CSI-grupp.

”Lärarutbildningen måste bli mer verksamhetsnära”

Debatt

Det är hög tid för en verklighetsförankrad lärarutbildning, menar lärarna Malin Ahlström och Emma Köster. Till exempel genom att låta lärarassistenter läsa till lärare, samtidigt som de jobbar i skolan.

Kommentera
Nya avtalet

Därför kraschade förhandlingarna

Avtalsrörelsen

Förhandlingarna mellan lärarfacken och SKL har strandat och parterna kallar nu in medlingshjälp.
– Vi kan inte vänta längre på att de riktiga problemen i skolan ska lösas, säger LR:s förhandlingschef Peter Henriksson.

LR om konflikten: ”Väldigt olyckligt”

Kommentar

Frågan som blockerar förhandlingarna handlar om att SKL vill ändra turordningsreglerna för lärare.
– Jag förstår inte hur detta kan vara så viktigt för SKL, säger LR-ordföranden Åsa Fahlén.

SKL: ”Inte så mycket dramatik”

Läraravtalet

SKL:s förhandlingschef Niclas Lindahl är inte orolig, trots det strandade läget med lärarfacken.  

SD: ”Inför praktik på sär- och specialskolor för alla lärarstudenter”

Politik

Sverigedemokraterna vill höja inträdeskraven till lärarutbildningen kraftigt och införa praktik på särskolor eller specialskolor för alla lärarstudenter. 

Så ska Skolverket stoppa fusket

Provfusket

Efter vårens läckta nationella prov skärper nu Skolverket reglerna ytterligare.
– Det kommer inte bli någon större skillnad förrän proven digitaliseras, säger läraren Sara Bruun.

Pilotskolor mot psykisk ohälsa

Elevhälsa

Miljöpartiet i Göteborg vill satsa på pilotskolor för att hindra psykisk ohälsa bland elever.

Lärarstudenter fick fel praktikplats: ”Inte ovanligt”

VFU

Lärarstudenten Jenni Holm Nilsson har inte fått en enda minut VFU på en gymnasieskola – trots löftet i utbildningsplanen. Hon är långt ifrån ensam. 

Det är dags att se över skolledares kompetens

Debatt

Det finns anledning att fundera över vilka befattningar som avses med begreppet skolledare, vilka kriterier som dessa befattningshavare ska uppfylla och hur skolledare ska utses, skriver debattören.

Kommentera

De bortglömda lärarna: ”Inte många vet att vi finns”

SIS

Det talas om dem som sista skyddsnätet för elever med en trasig bakgrund. Men lärarna inom SIS får inte ta del av statliga satsningar som Lärarlönelyftet och andra kompetenshöjande satsningar. 
– Tyvärr har våra lärare inte samma möjligheter som andra. Vi är små och jag tror att man glömmer bort att vi finns, säger utredaren Daniel Eskilson. 

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

Grundskolan behöver parallella läroplaner

Debatt

De delar i läroplanen som handlar om normer och värden borde ses som en egen läroplan, och andra yrkesgrupper än lärare skulle kunna vara ansvariga för den delen. 
Så kan vi renodla arbetsuppgifterna och minska arbetsbelastningen skriver läraren Per Gersne.

Kommentera
Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons