sfi_cmore

I projektet Filmtegration introduceras eleverna till svensk kultur och vardagligt språkbruk med hjälp av sex svenska filmklassiker.

| Foto: C More
SFI

Lärarna hyllar Stig-Helmer i SFI-undervisningen

Svenska filmklassiker ska hjälpa landets SFI-pedagoger att göra språkinlärningen hos nyanlända bättre. Tusentals SFI-pedagoger har redan anmält sig till projektet Filmtegration.
– Nu behöver jag inte sitta och skriva lektionsmaterial på kvällarna, säger läraren Britt Lewis.

Stig-Helmer på charterresa, prestigefyllda Golden Globe-vinnare och Kjell Sundvalls klassiska alster. Där har ni ledtrådar till vad som vara med och bidra till att förbättra integrationen i Sverige.

Medieföretaget C More och språkutbildningen svenska för invandrare (SFI) har tillsammans tagit fram utbildningsverktyget Filmtegration, ett projekt som ska hjälpa landets SFI-lärare att göra språkinlärningen hos nyanlända snabbare, roligare och enklare.

I projektet introduceras eleverna till svensk kultur och vardagligt språkbruk med hjälp av sex svenska filmklassiker. I dag innehåller projektet filmklassikerna ”Sällskapsresan”, ”Så som i himmelen”, ”Mitt liv som hund”, ”Adam & Eva”, ”Black jack” och ”Grabben i graven bredvid”.

Tillsammans med ett antal SFI-lärare runt om i landet har det utvecklats nytt utbildningsmaterial till filmerna.

– Vi är inte experter på integration eller pedagogik, men vi kan arbeta tillsammans med pedagoger för att ge svensk film en viktigare roll i att hjälpa nyanlända att förstå och bli en del av det svenska samhället, säger Manfred Aronsson, vd på C More i ett pressmeddelande.

Utbildningsmaterialet innehåller bland annat övningar och diskussionsfrågor länkade till utvalda filmklipp. Det finns även stöd och uppslag till lärare för planering av lektioner.

Britt Lewis.
Britt Lewis.

Britt Lewis arbetar som SFI-lärare på Eductus Nacka. Tillsammans med sina elever fick hon vara med och beta-testa materialet och lämna feedback innan det började användas på skolor runt om i landet. Men nu har projektet startat igång ”på riktigt” i undervisningen.

– Jag tycker det är fantastiskt, jag får tillgång till en massa bra material som jag inte behöver skriva själv. Det vet ju alla lärare själv hur det är att skriva diskussionsfrågor och ordlistor på kvällarna, det kan man klara sig utan. Här finns allt redan och det är bara att sätta igång, säger hon.

Britt Lewis har börjat arbeta med filmen ”Mitt liv som hund” tillsammans med sina elever.

– Det har fungerat jättebra än så länge. Jag kommer att fortsätta använda materialet minst en gång per termin. Nu är det inte bara att vi tittar på film och sedan är det klart. Utan nu finns det massa spännande diskussioner och samtal runtomkring, det ger en bättre förståelse.

Är det här något som du efterfrågat länge som lärare?

– Ja, framförallt att jag inte har behövt skapa allt själv. Nu behöver jag inte sitta på söndagskvällarna och skriva lektionsmaterial. Det hade tagit mig månader att samla ihop allt material annars. Det är absolut något jag har efterfrågat, säger Britt Lewis.

Förra veckan lanserades SFI-materialet och det är redan ett stort intresse bland lärarna – över 1 000 SFI-pedagoger har på bara några dagar registrerat sig för att vara med och använda Filmtegration.

Malin Dahlström.
Malin Dahlström.

Malin Dahlström, projektledare för SFI och VUX på Nationellt centrum för svenska som andraspråk, tycker att projektet är ett jättebra initiativ.

– Jag har tittat lite på handledningsmaterialet för lärare och tycker att det ser lovande ut. Genom filmerna finns möjlighet för eleverna att få tillgång till ett språkbruk som är mer autentiskt med större mångfald och variation. Det är svårt att få till hur folk faktiskt pratar i verkligheten genom SFI-läromedel. Det kan ibland bli ganska konstruerat, säger hon.

Är det ett efterlängtat projekt?

– Ja det upplever jag att det är, även om SFI-lärare såklart har använt film tidigare så underlättar det här initiativet mycket. Det som jag tycker är bra med det jag har sett av handledningsmaterialet är att elevernas modersmål aktiveras som resurser. Att eleverna som ett första steg uppmanas att tänka och prata om filmerna på modersmålet, forskning visar att det är ett väldigt effektivt sätt att stimulera andraspråksutveckling, säger Malin Dahlström.

Men ger filmerna en rättvis bild av Sverige? Enligt C More är inte syftet att ge en korrekt bild, utan att på ett lustfyllt sätt öppna upp för samtal som kanske inte annars förs i klassrummen.

– Tanken är ju att det ska finnas något gemensamt att prata om, tänker jag. Sedan handlar det inte om att visa hur svenskar är utan det handlar om att använda visuellt berättande som en kompletterande väg till och in i språket. Hela samhället måste gå samman för integrationen, det kan ju inte bara vara SFI-lärarens uppgift. Filmerna och materialet är ett fint kompletterande läromedel, tycker jag, säger Malin Dahlström.

Britt Lewis tycker att det är ett väldigt bra sätt för eleverna att sätta sig in i svensk kultur och få de att känna sig delaktiga.

– Läser de en textbok är det inte samma grej. Men genom att titta på en film, som även svenskar har sett, då kommer man in i samma värld och kan dela referenspunkter. Då har man en utgångspunkt för samtal med en ny svensk vän, säger Britt Lewis och tillägger:

– Men man kan också känna igen matbutikerna i filmen, kanske är det samma kedja som man själv brukar handla i. Eller att filmen utspelar sig i Stockholm om man själv bor där. Det skapas då en känsla av tillhörighet, den är stark känsla som de måste få känna.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm