SONY DSC

Lärarna pressade från alla håll

Media diskuteras alla de problem som finns i skolan. I program efter program, artikel efter artikel, lyfts skolans nedåtgående trend fram. Och det stämmer. Sveriges elever har tappat kunskapsmässigt i internationell jämförelse, bland annat i matematik och läsning. Läget är bekymmersamt. Politiker och myndigheter är oroade och kräver att något måste göras omgående. Stärk lärarnas status! Inför legitimation! Satsa miljarder på matematik! Åtgärder vidtas i gott syfte att stärka lärarna och öka skolans anseende.

Diskussion i media om skolans uselhet når inte bara personalen i skolan utan även föräldrar. Beroende på vilket socioekonomiskt upptagningsområde skolan har, agerar föräldrar olika. De flesta är dock medvetna om sina rättigheter i förhållande till skolans skyldigheter. Medvetet eller omedvetet agerar föräldrar med påtaglig pondus eller aggressivitet. Den betydelsefulla dialogen mellan hem och skola överskuggas av att föräldrar tillrättavisar eller ifrågasätter lärare och skolan. Uppmaningar att ändra betyg, hot om anmälan till Skolinspektionen eller att bli uthängd i media. Tonen gentemot lärare kan vara direkt ovänlig och minsta lilla felsteg kan få oanade konsekvenser.

Lägg därtill en abstrakt skriven kursplan (Lgr 11), där innehållet är som en önskelista, vilket gör att läraren formligen drunknar i allt som ska hinnas med. En strikt skollag reglerar varje elevs rättighet och bidrar till ett pappersarbete utan dess like när det gäller både utredning, särskilt stöd och mobbningsärenden. Vartenda litet samtal, möte och händelse ska dokumenteras in i minsta detalj.

Hotet om anmälan till Skolinspektionen gör lärarkåren ängslig. Vetskapen hos lärare att elever när som helst kan försvinna med skolpengen gör dem försiktiga när föräldrar blandar sig i skolarbetet. Preciseringen av kraven på skolan och den väl kritiska mediebilden leder till att lärares självförtroende dräneras. Oavsett om lärare de facto är pressade eller om de känner sig pressade, är det ett faktum att de är klämda mellan kraven från styrdokument, förväntningarna från samhället och en negativ mediabild. Klart att det finns skolor och lärare som inte känner igen sig. Men jag är övertygad om att många känner igen den bild jag målar upp. Det räcker med ett par tre föräldrar i varje klass för att lärare ska gå på knäna.

Att tro att världens bästa skola utvecklas i hård konkurrens och totalreglering av innehållet, samtidigt som lärarna känner sig som måltavlor är ett feltänk. Världens bästa skola utvecklas genom tydliga och konkreta kunskapskrav, frihet för lärare och systematisk resultatuppföljning.

Johan Kant
Rektor för Vikingaskolan i Haninge

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm