”Lärarna ska inte behöva dela dator”

– Skolorna måste vara en tydlig del av informationssamhället och leva i takt med sin tid.
Så sa IT-ministern Anna-Karin Hatt i sitt öppningsanförande vid måndagens rundabordsamtal angående ”IT i skola och undervisning”.

Den svenska skolan har halkat efter när det gäller IT-användningen. Det gäller för såväl elever som lärare men även om hur IT till exempel används som hjälpmedel för administration och planering.
Därför hade IT-minister Anna-Karin Hatt bjudit in företrädare från näringsliv, organisationer och myndigheter för att diskutera hur den svenska skolan kompetens inom området bör förbättras.
– Regeringen äger inte ensam den här frågan, det är hela Sveriges IT-agenda som vi diskuterar. Alla som vill ska få vara med att bidra. Det är därför jag bjudit in er till det här samtalet, sa Anna-Karin Hatt.
En digital agenda ska formas och Hatt ser stora möjligheter till såväl förändringar som förbättringar.
– Lärarna ska inte behöva dela sin dator med andra lärare, likaså måste dess kompetens inom området höjas.
Hon valde att hålla isär begreppen ”elevernas tillgång”, ”lärarnas tillgång” samt ”e-förvaltning” när hon talade om IT i skolan och poängterade att de tre områdena är viktiga var för sig men också intimt sammankopplade.
– IT kan göra en oändlig skillnad för att effektivisera skolans arbete. Det gäller att lärarna utbildas, att de förstår betydelsen av IT för eleverna.
– IT kan också effektivisera skolans administration och planeringsarbete. Dessutom tror jag att det finns en oerhört stor potential för att vi i Sverige ska kunna skapa digitala hjälpmedel som kan säljas till andra skolor eller till och med till andra länder.
Anna-Karin Hatt såg med tillförsikt fram emot det fortsatta arbetet.
– Jag ser det här som ett startskott för en fortsatt fruktsam dialog nu när olika parter är samlade så att vi kan sätta gemensamma målsättningar för den digitala agendan för Sverige.
Sedan släpptes ordet fritt.
Henrik Svensson, Digitala Akademien, KTH, ansåg att skolledarna har en viktig roll.
– Om inte skolledarna förstår IT kan de inte heller påverka strukturen. Skolan måste börja se IT som en resurs och inte en kostnadspost.
Rickard Vinde, Föreningen Svenska läromedel, påtalade behovet av ett nationellt elevregister.
– Med en enkel inloggning bör samtliga elever och lärare få tillgång till alla e-läromedel. Det ska bara vara ett par klick bort. Liknande system finns redan i länder som Frankrike och Belgien och vi i Sverige borde, med tanke på hur långt framme vi ligger inom området, också ha ett liknande system. Det finns givetvis problem att lösa, som exempelvis PUL, men det borde finnas vägar runt detta.
Rickard Vinde bollade också tillbaka till Anna-Karin Hatts öppningsanförande:
–  Jag tror precis som Anna-Karin, att vi är många som måste samverka och bidra i en sådan här fråga, men att det är regeringen som måste vara villig att ta ledningen och driva på den.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm