karinnygards
Sommarkurs

Lärarstudenter utbildas i digital kompetens

Rebel Learners är ett talangutvecklingsprojekt som ska lyfta drivna lärarstudenter. Läraren Karin Nygårds var kursledare på årets ”Summer Camp”:
– För att lyfta läraryrket tror jag att vi måste skapa sammanhang som dessa, där vi kan få mötas och liksom frossa i allt som är spännande och intressant med yrket.

Under en vecka i juni genomförde Rebel Learners sin första Summer Camp där 60 lärarstudenter deltog. Rebel Learners är ett talangutvecklingsprojekt som vill lyfta drivna lärarstudenter genom nätverkande och utbildningar som kompletterar högskoleutbildningen.

En av kursledarna under Summer Camp 2014 var Karin Nygårds, lärare och skolutvecklare som brinner för det mesta som rör digitalisering och skola. När hon svarar på Skolvärldens frågor är hon på plats i Boston för en konferens om programmering på Massachusetts Institute of Technology, MIT.

– Summer Camp var fantastiskt och det är verkligen ett välbehövligt initiativ. Min starkaste känsla under veckan var att jag själv ville vara med som deltagare, skriver hon.

Vad gjorde du som kursledare?

– Tonvikten låg på att förklara vad digital kompetens är i dagens samhälle. Jag menar att det vi ser som allmänbildning måste uppdateras med ett digitalt innehåll. Ofta likställs digital kompetens med att hantera teknik och appar, för mig handlar det inte alls om det. Det går väldigt bra att använda datorer, surfplattor och sociala medier utan att förstå ett dugg hur de egentligen fungerar.

Hon menar att allmänbildning handlar om att kunna en del av omvärlden så pass att det är möjligt att förstå hur det fungerar, inte om att behärska allt.

– Vad innebär det för oss om det är teleoperatörerna som står för infrastrukturen eller staten? Det där med att allt information på internet finns kvar, hur funkar det egentligen? Vilka lagar gäller på nätet och hur påverkas vi av att hela tiden översköljas av information? Det finns så mycket att lära som inte alls handlar om smartboards eller 1-1. Det försökte jag få studenterna att förstå, säger Karin Nygårds.

– Jag introducerade också mitt projekt ”Hacka läroplanen” som går ut på att läsa Lgr 11 med digitala glasögon och förklara ämnenas relevans utifrån det digitala samhället.

Kommer du fortsätta vara delaktig i projektet under läsåret?

– Jag står till Rebel Learners förfogande. Hur och när och i vilken omfattning jag kommer behövas vet jag inte. Studenterna är alla välkomna att kontakta mig om de vill bolla något. Jag hoppas också att vi även får till en konkret återträff. Det är väldigt värdefullt att prata med lärarstudenter. 

Varför behövs den här typen av initiativ, menar du?

– Jag tror att vi, för att lyfta läraryrket, måste skapa sammanhang som dessa där vi kan få mötas och liksom frossa i allt som är spännande och intressant med läraryrket. I många sammanhang i jobbet går mycket energi åt till negativt spill. Det kan vara negativa kollegor, för mycket administration, missnöjda föräldrar eller tråkiga rapporter i media som tar tid och energi från det roliga.
– De intressanta diskussionerna hinns inte med. Så är det på arbetsplatsen och så är det uppenbarligen på lärarprogrammen också. Att se dessa blivande lärares nyfikna ögon och höra deras kloka frågor, ja, det ger hopp om framtiden.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm