Annons

Lärarstudenterna: Kraven på oss är för låga

Publicerad 9 november 2016

Fakta

Om undersökningen

*Sedan 2011 har vi nya lärar- och förskollärarutbildningar i Sverige. Utbildningarna är numera tydligt inriktade mot de olika verksamheter som finns i skolan och de olika lärosätena har examenstillstånd för de olika programmen mot förskollärare, grundlärare, ämneslärare och yrkeslärare.

*Enkätundersökningen har genomförts av Exquiro Market Research. Totalt besvarade 1 014 studenter enkäten utifrån ett totalt målgruppsurval på 2 765 studenter.

*Rapporten ”Hur bra är den nya lärarutbildningen? Studenternas uppfattningar om 2011 års lärar- och förskollärarutbildningar”
finns att läsa här.

 

Rapporten tar upp tre aspekter av utbildningen

*Varför studenterna valde att läsa till lärare och deras syn på förkunskapskrav.

*Hur studenterna ser på innehåll och kvalitet i utbildningen samt förberedelse för yrkesutövningen.

*Vad studenterna kommer att göra efter avslutad utbildning.

Relaterat

För lågt ställda krav, för lite undervisningstid och för lite kunskaper inom viktiga områden som metodik, specialpedagogik och betyg och bedömning.
Det visar en ny undersökning om den svenska lärarutbildningen.

Hur bra är den nya lärarutbildningen? Den frågan har drygt 1 000 lärarstudenter svarat på i Lärarnas Riksförbunds rapport. 2011 sjösattes de nya lärar- och förskollärarutbildningarna och studenternas uppfattning är en viktig indikator på om allt står rätt till i en utbildning, menar förbundet. Rapporten vill ge svar på hur studenterna upplever kvaliteten på utbildningen och om de anser sig få med sig tillräckliga kunskaper för att klara sitt kommande yrke.

Och generellt sett är studenterna ganska nöjda. 70 procent anser att deras utbildning håller hög eller ganska hög kvalitet, över 80 procent av studenterna anser att utbildningen som helhet förberett dem mycket eller ganska väl för sitt kommande yrke och nästan samtliga skulle rekommendera utbildningen till någon annan.

Isak Skogstad.– Undersökningen ger som helhet en lite tvetydig bild av lärarutbildningen. Det är glädjande att många är nöjda men samtidigt pekar svaren på ganska stora kvalitetsproblem som för lite undervisningstid och avsaknad av metodik och ämnesdidaktik i utbildningen, säger Isak Skogstad, ordförande i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.

– Mest allvarligt är att 30 procent av studenterna anger att de får för lite färdigheter i metodik. Att var tredje lärarstudent anser att de får för lite verktyg för att undervisa är skrämmande. Det är ju yrkets kärna.

Åsa Fahlén.Studenterna anser också att de får med sig för lite kunskaper och färdigheter i centrala områden som specialpedagogik, bedömning och betygsättning, digitala verktyg, samt undervisning av nyanlända barn och elever. I rapporten konstaterar man att det är samma områden som studenterna varit kritiska till även i tidigare undersökningar.

– Jag hoppas att lärosätena läser rapporten och tar till sig av synpunkterna. På vissa håll är det ganska svidande kritik mot utbildningens kvalitet, säger Isak Skogstad.

Isak Skogstad konstaterar att samtidigt som en majoritet av studenterna anser att utbildningen förbereder dem för ett kommande yrkesliv så är det ett faktum att många väljer att lämna läraryrket ganska snart efter påbörjat yrkesliv. Han menar att det är ett tecken på att det är något som inte fungerar.

– Man upplever att man inte fått med sig de verktyg man behöver för att klara yrkeslivet. Jag tror att det är ett skäl till att man väljer att lämna yrket snart.

Rapporten riktar också kritik mot att studenterna får lite undervisning. Nästan 70 procent av studenterna får 8 timmar eller mindre lärarledd undervisning i veckan under den högskoleförlagda delen. 60 procent skulle vilja ha mer lärarledd undervisning och hela 80 procent av studenterna tror att detta skulle höja kvaliteten på utbildningen. Dessutom anser många att utbildningen inte är särskilt krävande, 27 procent anser att kraven är för låga i de högskoleförlagda kurserna.

Det är skrämmande lite undervisningstid, inte konstigt att kvaliteten brister.

Studenterna vill också se en skärpning av antagningskraven. 87 procent är positiva till ett särskilt lämplighetsprov. Över 40 procent anser att nuvarande behörighetskrav är för låga.

– Det är skrämmande lite undervisningstid, inte konstigt att kvaliteten brister när man inte får undervisning. Nästan varannan student uppger att de får fem timmar eller mindre i veckan. Många ser inte utbildningen som en heltidsutbildning och det ska den ju vara. I förlängningen påverkar det yrkets status om utbildningen uppfattas som slapp, säger Isak Skogstad.

Lärarnas Riksförbund kräver nu, bland annat, att lärosätena ska stärka inslagen inom bristområdena i utbildningen, att man bör stärka kvaliteten i lärarutbildningen genom att öka den genomsnittliga lärarledda undervisningstiden med 50 procent, att antagningskraven behöver skärpas genom lämplighetsprov och att högre krav för särskild behörighet bör övervägas samt att man bör lägga mer tid på den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU).

– Absolut viktigast, menar jag, är att se till att lärarutbildningen blir mer verklighetsnära.  Vi vet att studenterna efterfrågar mer VFU och jag tror att den snabbaste vägen till en mer praktiknära utbildning är utbyggnad av övningsskolor eller förlängd VFU. Jag tror att studenterna då skulle uppleva att utbildningen blev mer krävande, att man får med sig de kunskaper man saknar idag och att utbildningen skulle förbereda dem bättre för yrket, säger Isak Skogstad och tillägger.

– Det är viktigt att man stärker kvaliteten på utbildningen och inte bara koncentrerar sig på att bygga ut antal platser. Den metoden har inte varit framgångsrik för att få fler att stanna i yrket. Det är kvaliteten som måste förbättras.

Lärarnas Riksförbunds ordförande, Åsa Fahlén, betonar ett man inte vill ha någon ny övergripande reform av utbildningen.

– Jag tycker att den nya lärarutbildningen är på rätt väg. Men det finns, precis som rapporten visar, en rad förbättringsområden.

Precis som Isak Skogstad lyfter hon att det är för lite lärarledd undervisning och att studenterna upplever att utbildningen inte är särskilt krävande.

– Det sänder fel signaler och det rimmar illa med det faktum att studenterna tycker att det saknas viktiga delar i undervisningen. Lärarledd undervisning är viktigt, det vet vi. Men man borde också kunna ställa högre krav på studenterna.

Vilka åtgärda anser du är viktigast att genomföra?

– Mer lärarledd undervisning och högre krav, det tror jag är viktigt. Men också att satsa på VFU. Läraryrket är ett akademiskt yrke men det är också i väldigt hög utsträckning ett hantverk, ett praktiskt yrke och det är först under VFU som man får det här handfasta som studenterna efterfrågar. ​

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Svenska som andraspråk

Svenskämnena låser in eleverna

SVA

Ämnesuppdelningen mellan svenska och svenska som andraspråk riskerar att bli en permanent elevuppdelning. Ämnena behöver reformeras för att en övergång mellan dem ska fungera. Det menar Anna Kaya vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet.

Lärarna: Stödet för SVA minskar

SVA

Förutsättningarna för SVA skiljer sig kraftigt åt mellan kommuner och skolor. Och nu, med lite distans till flyktingkrisen, upplever en del lärare att intresset från makthavarna svalnar.

Annons
Annons
Annons
Lönegranskning

Nyanställda lärare får högre lön än äldre

Lönecirkusen

Äldre lärare som säger upp sig ersätts av yngre kollegor som trots att de har mindre erfarenhet får högre lön. Ofta kan det skilja flera tusen kronor i månadslön mellan lärare som slutar och lärare som nyanställs. Det visar Skolvärldens granskning av drygt 600 lärares löner.

Efter Björklunds förslag: ”Ge elever stärkt stöd tidigare”

Inkludering

Elever som inte klarar det nationella provet i årskurs 3 bör gå om, anser Liberalerna.
Det är inte rätt väg enligt Sara Svanlund, Lärarnas Riksförbund.
– Det är bättre med stärkta resurser till mer stöd tidigt på lågstadiet. 

Annons
Annons

Så ökar vi elevernas fysiska aktivitet

Debatt

Fysisk aktivitet i skolan måste vara ett ansvar för alla i skolan, det kan inte bara ligga på idrottstimmarna.
Det skriver bland annat idrottsläraren Tommy Lénberg som också presenterar en rad förslag på lösningar.

Kommentera
Annons
Fackförbundspressens journalistpris

Skolvärlden tog hem prestigefyllt journalistpris

Prisvinnare

Skolvärlden tog hem Fackförbundspressens prestigefyllda journalistpris för reportaget om de syriska lärarna som, med livet som insats, trotsar Islamiska staten.

”Jag visste att det kunde sluta med halshuggning”

Reportage

I går vann Skolvärlden Fackförbundspressens journalistpris för ”Bästa berättande text”. Här kan du läsa Lina Malers reportage om de syriska lärarna som riskerar livet för att kommande generationer ska få gå i skola.

 

”Jag lär dem att IS religion är farlig”

Reportage

Hon undervisar i en barack och bor mitt bland Islamiska statens rekryterare. Läraren, som vi kan kalla Hanadi, vägrar se sina elever strida för extremistgruppen i Syrien.

”Jag gör allt för att hålla dem kvar i skolan”

Reportage

De är rädda, krigsskadade och kan ofta varken läsa eller skriva. Läraren Lamis Rahbi tar hand om barnen som levt under den syriska regimens bombräder och Islamiska statens styre. 

Planera rätt för en säker utflykt

Tillsynsansvar

Utflykter ger nya dimensioner till undervisningen – men innebär stort ansvar och kräver god planering. Läraren och utflyktsproffset Karin Boberg ger sina bästa tips för en lyckad dag med eleverna. 

Efter kritiken mot förstelärarna – nu kommer ”huvudlärarna”

Valet 2018

Trots bred kritik efter införandet av förstelärartjänsterna så föreslår Liberalerna en ny miljardsatsning på flera nya karriärtjänster för lärare.

Här är skolan redan igång med digitalisering av NP

Nationella prov

100 skolor har valts ut för att testa att göra digitala nationella prov. På Stenkulan i Lerum är man redan igång med förberedelserna.

Vårbudget 2018

Här är alla skolsatsningar i vårbudgeten

Vårbudget

I dag presenterade regeringen vårbudgeten. Skolsatsningarna är sedan tidigare kända, men många viktiga frågor lämnas tyvärr ändå obesvarade – som statens roll i skolpolitiken,menar Lärarnas Riksförbunds Åsa Fahlén. 

Ministern om kritiken: ”Det är fånigt”

Vårbudget

Alliansen sågar skolsatsningarna i regeringens vårbudget. Gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström (S) håller inte med om kritiken.

Här får lärarna 100 procent förtroendetid – och frihet

Arbetstidsavtal

På Elsa Brändströms skola i Linköping har lärarna ingen reglerad arbetstid, bara förtroendetid.
– Nu är det jag som bestämmer över min tid, säger läraren Carina Edman.

Npf-pedagogen: Bra inkludering utgår från elevens behov

SETT-mässan

Struktur, tydlighet och förutsägbarhet är tre ledord för den som vill få inkludering att fungera i sitt klassrum.
Det menar npf-pedagogen och läraren Joanna Lundin.

LR: Förslagen om yrkesprogram är mest kosmetika

Yrkesprogram

Både regeringen och Alliansen har presenterat förslag på förändrade yrkesprogram senaste tiden. Men Lars Windisch på Lärarnas Riksförbund menar att de inte förändrar något i grunden.

Skolbibliotekariens speltaktik sprider läslust bland eleverna

Läslust

Skolbibliotekarien Tobias Gard har upptäckt ett effektivt sätt att sprida läslust bland elever. Med hjälp av spelifiering får han dem att låna fler böcker och älska boksamtalen i skolan.

Flera av regeringens skolförslag stoppas i riksdagen

Tungrott

Efter läsa-skriva-räkna-garantin är det estetiska ämnen och högskolebehörighet på yrkesprogrammen som får stryka på foten.
– Jag önskar att vi kunde få till breda överenskommelser om skolan, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

Sett 2018

Specialläraren: Så skapar du en undervisning för alla

Inkludering

Svensk skola måste sluta se elever ur ett bristperspektiv och i stället börja se deras möjligheter, menar specialläraren Jonas Monsén.
På Sett-mässan föreläste han om hur alla lärare ska lyckas skapa undervisning som passar alla elever.

”Ingen lärare är bra hela tiden”

SETT-mässan

Vi måste göra upp med duktighetskulturen inom lärarkåren, menar läraren Martin Fernström.
Under en föreläsning på SETT-mässan bjöd han på en rad egna misslyckanden – och vad man kan lära av dem.

Arbetsmiljön fick mig att sluta som lärare

Debatt

”Det var inte lönen som fick mig att lämna skolan och det är inte lönen som skulle kunna ta mig tillbaka till mitt drömyrke, lärare. Det är arbetsmiljön och friheten som är avgörande”, skriver Eva som lämnat läraryrket.

Kommentera

Så lockas pensionerade lärare med lönepåslag

Lärarbrist

I Borås vill man hejda lärarbristen genom förbättrade villkor för lärare som arbetar vidare efter att man fyllt 66 år – med 2 000 kronor i lönetillägg.

Fackets och föräldrarnas krav: Bättre stöd till elever

Kravlista

Nu går Lärarnas Riksförbund och två föräldranätverk ut med gemensamma krav på skolans huvudmän att ge bättre stöd till elever med tuffa förutsättningar.

Nytt pris ska lyfta lärare i utsatta områden

Lärarhyllning

Genom ett nytt pris – Pennsvärdet – vill Berättarministeriet lyfta lärare som arbetar i socioekonomiskt utsatta områden.
– Det finns så mycket kreativitet som inte syns och hörs. Nu lyfter vi det, säger Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare för Berättarministeriet.

Fler lärare fel väg för skolan

Debatt

Satsningar för att stötta barn och unga med psykiska ohälsa, stärka familjer och stötta nyanlända är en mycket viktigare investering är än fler lärare i skolan, skriver läraren och riksdagsledamoten (M) Emma Köster.

Kommentera

Arbetsgivarna: 15 kompetenser en lärare ska ha

Lista

Är du osäker på vilka egenskaper skolledare söker hos dig som arbetssökande lärare? Här är de 15 mest efterfrågade kompetensernai jobbannonser för lärare.

Debatt

”Dags att ta fram strejkvapnet”

Debatt

Det är dags för kamp, det fackföreningarna en gång skapades för, skriver gymnasieläraren Henrik Stawe:
– Vi ska kräva maximal undervisningstid, minimal planeringstid och riktig fortbildning. Annars strejkar vi tills arbetsgivaren är på knä.

Kommentera

”Så länge förhandlingarna pågår är det en öppen fråga”

Replik

”Skulle vi inte komma vidare i förhandlingarna kan det enligt den förhandlingsordning som gäller mellan parterna bli fråga om medling”, skriver LR:s förhandlingschef Peter Henriksson i en replik. 

Kommentera

Så ska skolan bättre stötta elever med språkstörning

Språkstörning

I dag glöms elever med språkstörning bort trots att gruppen är väldigt stor. Det menar logopeden Anna Eva Hallin som tycker att det är på tiden att svensk skola får en ökad kunskap om språkstörning.

Forskaren: spring i benen kan ge lägre betyg

Forskning

Elevers mognadsgrad påverkar lärarnas uppfattning av deras förmåga – oavsett faktisk ämneskunskap, enligt ett nytt forskningsprojekt.

Likvärdighetsmiljard

Miljardbidrag till skolan: Så mycket får din kommun

Bidrag

Regeringen storsatsar miljarder för att stärka likvärdigheten och kunskapsutvecklingen i skolan. Nu står det klart hur mycket varje kommun kan få redan i år.

Hela listan - huvudman för huvudman

Lista

Till hösten läggs en miljard, och här ser du hur stor del av den varje kommun och fristående huvudman kan få.

Läraravtalet hinner inte bli klart i tid

Avtalsrörelsen

Parterna i lärarnas avtalsrörelse har inte enats i tid och därför förlängs det nuvarande avtalet temporärt.
– Vi har höga ambitioner, säger LR:s förhandlingschef Peter Henriksson.

”Ett skolbibliotek är inte bara en hylla böcker”

Skolbibliotek 

Skolverket vill att skolbibliotekens pedagogiska roll skrivs in i skollagen.
– En bra start, men inte tillräckligt, säger skolbibliotekarien Sofia Malmberg. 

Lärarens vardag: Frustration och otillräcklighet

Forskning

Brist på resurser och stöd i klassrummet leder till en känsla av hopplöshet för lärare, enligt en ny avhandling vid Mittuniversitetet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons