Forskning

”Läraryrket är komplext”

Kontroll utgör en stor del av lärarens yrke. Det handlar både om att kontrollera elever socialt i klassrummet, och att få kontroll på det administrativa. Många lärare känner sig också kontrollerade av yttre faktorer, visar en avhandling.

Susanne Westman är själv lärare och lärarutbildare sedan många år. I våras disputerade hon vid Luleå tekniska universitet. I sin avhandling har hon undersökt lärares syn på den egna rollen.

– Enligt mina erfarenheter är yrket väldigt komplext. Men det är i regel en väldigt förenklad bild som förmedlas där lärares egna perspektiv ofta underskattas, säger hon till Skolporten.

Utifrån ett existentiellt perspektiv har hon forskat i hur lärarna upplever sitt yrke och förhåller sig till ett förändrat uppdrag och förändrade krav efter standardiseringar.

– Min studie visar att lärares arbete utgörs av mångtydigheter och sammanflätningar av olika slag. Det handlar framför allt om alla olika dimensioner av att vara lärare och hur de påverkas av villkor och förändringar som sker inom utbildningssektorn idag. Det framkom tydligt att lärare upplever sitt arbete mer mångfacetterat än den gängse bilden visar.

Susanne Westman förklarar att många lärare understryker att arbetet har sin grund i den egna närvaron, relationer och erfarenheter av lärande

– Dessa aspekter kan ibland krocka med krav på standardiseringar som jämförelser och mätning. Ett tydligt resultat är hur lärare försöker hitta helheten i detta och hur mycket lärarnas och samhällets syn på människan och världen påverkar lärarnas arbete.

Avhandlingen omfattar en teoretisk och tre empiriska studier. Medverkande lärare har både intervjuats, och själva dokumenterat upplevelsen av lärarrollen.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm