Annons
Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

Läsplattor eller böcker och pennor - eller både och?

Publicerad 5 december 2012

Den digitala revolutionen i skolan väcker starka känslor och tar sig olika uttryck i landets kommuner. Sollentuna var tidigt ute med datorer och läsplattor till de unga skolbarnen medan Alingsås tar det lite lugnare.

 

Sollentuna väljer läsplattor

De hamnade i hetluften i vintras och fick till och med utbildningsministern att känna sig ”provocerad” för att skolan valde surfplattor framför pennor i förskoleklass. Lärarna på Tegelhagens skola gillar att pröva nytt – men det kräver mod, rejäla resurser och en tydlig ledning.

Den borgerligt styrda kommunen Sollentuna har länge arbetat med att utveckla nya undervisningsmetoder. Tegelhagens skola var bland de första i landet att satsa fullt ut på digitala smartboards, datorer och surfplattor i undervisningen. Det har väckt mycket uppmärksamhet.

Helena Hurve: När det var väldigt mycket om oss på nyheterna kände jag inte igen bilden. Det tänker jag på själv nu när jag läser saker. Eleverna har blivit vana vid att många är här och tittar. Det får nog dem att känna att det vi gör här är viktigt.

Eva Ulmander: I det stora hela var det bra att det blev en diskussion. Vi står för det vi gör ändå och de allra flesta eleverna är jättepositiva. Ibland kan föräldrarna komma med lite frågor, men när vi förklarar litar de på oss.

Hur har elevernas läs- och skrivinlärning förändrats?

Ditte O’Connor: De vill skriva mer och tidigare nu än när vi inte hade tekniken. De vill göra serier av bilderna de tar. De ser när andra skriver och vill pröva själva.

Eva: Förut kanske någon fick sitta och traggla med att forma bokstäver och det blev inte så mycket text. Nu kan alla lyckas med att skriva meningar och tidigt få ihop en bok de är stolta över. De märker också när de stavar fel eftersom ordet blir understruket.

Helena: Min förra klass, som Anna-Lena har nu i trean, var först hos oss att ha en egen pc från förskoleklass. För dem var talsyntesen jättebra. De hörde vad de skrev, de kunde koppla de stora bokstäverna på tangentbordet till små bokstäver på skärmen och koppla ljuden till bokstäver.

Anna-Lena Stockselius: Jag kan inte säga att de är bättre läsare, men de tycker det är roligt och de är absolut inte sämre. De är betydligt duktigare än tidigare på  att formulera sig och skriva olika typer av texter. Det ser man tydligt.

Hur har diskussionen gått på skolan?

Ditte: Det svåra har varit alla tekniska problem. Det tog ofantlig tid i början att bara logga in.

Anna-Lena: Jag hörde aldrig att någon var skeptisk, men visst strular tekniken ibland. Samtidigt har vi haft det väl förspänt med många datorer och bra support, både teknisk och pedagogisk. Vi har känt från ledningen att de satsar ordentligt på projektet och oss i form av pengar, tid, resurser och utbildning.

Helena: Vår ledning är väldigt tydlig med vad vi ska göra. Det går inte att välja utan alla kör. Sen känns det som att alla här är intresserade av att lära sig nya saker.

Anna-Lena: Ja, man behöver inte byta jobb för utvecklas. Någon gång har man kanske tänkt: men gud, måste vi hoppa på det där också, men samtidigt är det väldigt roligt.

Teknik kostar pengar, vad får stå tillbaka?

Anna-Lena: Vi har väldigt lite läromedel och tänker man på vanliga läroböcker har vi minimalt. Vi har nog inga läromedel som eleverna ska skriva i. Vi har använt delar av läromedel för de äldre, men inte från pärm till pärm. Mer som uppslagsbok.

Ditte: Det blir mycket digitalt istället och så har vi kopieringsunderlag för elevernas olika behov.

Helena: Det känns väldigt skönt att inte behöva hinna med ett visst antal sidor i en lärobok hela tiden utan att istället jobba utifrån områden.

Vad har ni för råd till andra lärare?

Anna-Lena: Att prestigelöst kasta sig ut och prova. Att våga säga att man inte kan och våga dela med sig av grejer man har gjort, som är lite halvdana, så att andra kan göra dem lite bättre.

Ditte: Man måste våga testa. Det är ju inte så att man slänger ut allt gammalt. Vi jobbar ju traditionellt också.

Eva. Vi har ju jättemycket skönlitteratur – och pennor, ha ha.

Helena: Och så måste man ha stöd från ledningen. Vår rektor är tuff och säger att nu gör vi så här. Om några föräldrar gnäller så hanterar hon det. Annars skulle vi inte komma någonstans. Man kan inte lyssna på alla.

 

 

Alingsås tar ett steg i taget

Alingsås kommun, fem mil från Göteborg, har valt att skynda långsamt på den digitala fronten. Successivt ger de datorer till eleverna på högstadiet och gymnasiet.

Läsplattor och datorer är bra verktyg i skolan; som ett komplement till de vanliga läromedlen. Det tycker Lars Windisch, gymnasielärare på Alströmergymnasiet i Alingsås kommun.

– De digitala verktygen är bra när de används på rätt sätt. Jag tror att det är viktigt att se att det just är ett verktyg och inte lösningen på alla problem.

Han har sett utvecklingen i kommunen, som steg för steg satsar på en dator eller läsplatta till varje elev på högstadiet och gymnasiet.

– Jag ser att de allra duktigaste, de klarar sig alltid. De med riktigt svåra problem får också god hjälp med digitala verktyg. Men de övriga, som alla är ganska lättstörda, för dem har de digitala hjälpmedlen förstört mycket. Facebook och olika spel blir ytterligare en barriär för läraren att ta sig igenom.

Lars Windisch är noga med att poängtera att han inte är emot digitala hjälpmedel i skolan:

– Det handlar om jättebra verktyg men som i sig även är ett distraktionsmoment som stjäl uppmärksamhet, vilket man måste vara medveten om.

Han har även resonerat en del med sina elever om det här:

– Det finns alla åsikter bland dem men många tycker faktiskt att de hellre skulle haft datorerna i ett skåp eller på en vagn för att tas fram när de ska användas, snarare än att alltid ha dem framme. Och det här handlar ändå om en mycket duktig klass, men de ser ju att tekniken är en distraktion och att inte alla i klassen hänger med på samma sätt.

Hur har det gått med de ”vanliga” läromedlen när kommunen satsat digitalt?

– På min skola har man verkligen dragit ner på läromedelsbudgeten för att satsa på de digitala läromedlen, som är billigare. Men det är ju bara initialt eftersom nya licenser måste köpas varje år. Rent krasst finns det inte bra läromedel i alla ämnen heller.

Lars Windisch har varit lärare i 16 år och är även kommun-ombud för Lärarnas Riksförbund i Alingsås kommun.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Magister Nordström: Så höjer du undervisningen med Instagram

Digitalt

Läraren Rickard Nordström har Sveriges största lärarkonto på Instagram och är en stor inspiratör för många lärare.

Annons
Annons

”Dags för oss vägledare att sluta acceptera små tjänster”

SYV

”Bristen på satsningar visar tyvärr på att man trots allt inte tycker att studie- och yrkesvägledningen är så viktig”, skriver studie- och yrkesvägledaren David Spak.

Otydliga krav på syv i kommunerna

SYV

Många kommuner saknar strategier och mål för arbetet med studie- och yrkesvägledningen.
Det visar en rapport från Västsvenska handelskammaren.

Annons
Almedalen 2018

Jenny Madestam: Så var skolpolitiken i partiledartalen

Almedalen 2018

Statsvetaren Jenny Madestam kommenterar exklusivt för Skolvärlden skolpolitiken i partiledartalen från årets politikervecka.

Annons
Annons

Förstatligande hett debattämne i Almedalen

Val 2018

Riksdagspartierna gick i clinch under Almedalens stora skoldebatt. Mycket handlade om det delade ansvaret för skolan mellan stat och kommun.
– Den kommunala budgeten står över skollagen i princip i varje kommun. Det måste vi råda bot på, säger LR:s Åsa Fahlén.

Annons

Partiernas kandidater: ”Om jag fick bli utbildningsminister…”

Val 2018

Under den stora skoldebatten i Almedalen fick alla riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner svara på frågan ”Vad gör du om du blir utbildningsminister efter valet?” Här är svaren.

Väljarna om skolpolitiken

Liberalernas skolpolitik ”stjäl” väljare från andra partier

Valet 2018

Skolan är en av valets viktigaste frågor, så viktig att väljarna kan tänka sig att byta parti. Störst stöd bland andra väljare än sina egna har Liberalerna.

Bara 2 av 10 KD-väljare nöjda med partiets skolpolitik

Val 2018

Kristdemokraterna är det riksdagsparti som får lägst stöd för sin skolpolitik av de egna väljarna.
– Deras väljare verkar inte veta vad partiet tycker, säger Åsa Fahlén, ordförande LR.

Skolfrågan oviktig för SD:s väljare

Val 2018

Sverigedemokraterna har svagt stöd för sin skolpolitik bland de egna väljarna. Samtidigt kan få av dem tänka sig att rösta på ett annat parti på grund av det.

Hälften av M:s väljare mot vinster i skolan

Val 2018

Moderata väljare håller det fria skolvalet högst av alla väljargrupper, men hälften av dem är negativa till vinstuttag ur friskolor.
– Det är tydligt att moderata väljare inte ser valfrihet och vinstuttag som förutsättningar för varandra, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

S-väljare vill se förstatligande av skolan

Val 2018

Socialdemokraternas väljare är de som är allra mest positiva till ett statligt övertagande av ansvaret för skolan från kommunerna, men partiet driver inte frågan.
– Skulle Stefan Löfven lyssna på sina väljare borde han driva den frågan, säger Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbunds ordförande.

Varannan C-väljare redo att byta parti för skolans skull

Val 2018

En majoritet av Centerpartiets tillfrågade väljare anser att staten bör ta över ansvaret för skolan från kommunerna, men partiet driver en annan linje. Det kan kosta dem väljare, enligt en färsk undersökning.

MP:s väljare säger ja till statlig skola – men partiet säger nej

Val 2018

Skolan är viktig för Miljöpartiets väljare, men bara 36 procent av dem tycker att MP har den bästa skolpolitiken, enligt en ny väljarundersökning.
– Det är nog hög tid för Miljöpartiet att lyssna på sina väljare, säger LR:s orförande Åsa Fahlén.

V-väljarna: Inga vinstuttag för friskolor

Val 2018

Fler än åtta av tio Vänsterpartistiska väljare menar att friskolor inte borde kunna ta ut vinst. Lika många vill att staten tar över ansvaret för skolan från kommunerna.

Tre lärare: Ta bort betyget ”icke godkänt”

Debatt

Ta bort kunskapskraven – betyg bör sättas utifrån en medelprestation som normeras genom lärares erfarenhet och nationella prov – och ta bort betyget “icke godkänt”.
Det anser lärarna Nicklas Mörk, Håkan Sjöberg och Mårten Sahlin apropå den senaste tidens kunskapskravsdebatt.

Kommentera
Valet 2018

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Text + webb-tv

I mötet med Jonas Sjöstedt (V) vill läraren Ragnar Sjölander veta: 
Hur ser han på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Anna Ekström: Marknadsstyrningen av skolan leder fel

Valet 2018

Hur ser Socialdemokraternas minister Anna Ekström på lärarnas arbetssituation? Vad vill hon göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Socialdemokraterna?

Jimmie Åkesson: Vi måste gå mot mer statlig styrning

Valet 2018

Hur ser Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson på lärarnas arbetssituation? Vad vill han göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Sverigedemokraterna?

Annie Lööf: ”Skolan ska vara kvar på kommunal nivå”

Text + webb-tv

Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet?
– Det har varit alldeles för stora förändringar inom skolans område på ganska kort tid, säger Annie Lööf.

Ulf Kristersson: ”Fler behöver bli förstelärare”

Valet 2018

Hur ser Moderaternas partiledare Ulf Kristersson på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir Sveriges statsminister?

Fridolin: ”Elevpengen förstör relationen”

Text + webb-tv

Hur ser Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Miljöpartiet?
– Elevpengen förstör relationen mellan rektor, lärare, elever och förälder, säger Gustav Fridolin.

Björklund: ”Det är många amatörer som styr skolan”

Valet 2018

Hur ser Liberalernas partiledare Jan Björklund på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir utbildningsminister? 

EBT: Skolan lider av administrationssjukan

Valet 2018

Hur ser Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet om hon får makten och varför ska lärare rösta på just Kristdemokraterna? 

”Jag vill lyfta de estetiska ämnena”

Bild

Med åttaåriga Petra som guide får lågstadieelever upptäcka konsten och lära sig mer om bilders betydelse.
Torhild Elisabet Sandberg har skrivit en bokserie för barn om konsthistorien.  

"Lärare kan för lite om dyslexi"

Dyslexi

Lärare kan inte tillräckligt mycket om dyslexi, menar Christina Hellman, ordförande för Svenska Dyslexiföreningen.
– Man måste återinföra klassisk läs- och skrivinlärning på lärarutbildningen.

LR och M: Fem förslag för ökad studiero

Ordning och reda

Anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan har nästan dubblerats sedan 2014. Nu presenterar LR:s Åsa Fahlén och moderaternas Erik Bengtzboe fem förslag som ska bryta trenden.

"Kritiken mot Academedia felaktig"

Replik

Lärarna Göran Drougge och Magnus Ekblom lyfte i en debattartikel ett antal problem som de ser med att låta bolag göra vinst på skattefinansierade skolor.
Nu svarar Academedias kommunikationsdirektör Paula Hammerskog på kritiken.

Kommentera

”Elever i särskolan får inte hamna utanför i ett jämlikt skolsystem”

Debatt

Elever i grund- och gymnasiesärskolan är osynliga i debatten. Nu uppmanar vi samtliga partier att ta sitt ansvar och säkerställa att även elever i grund- och gymnasiesärskolan får rätt till en likvärdig utbildning. Det skriver Harald Strand, Förbundsordförande för FUB och Zarah Melander, Ombudsman FUB.

Kommentera

Läraren: Så blir programmering roligt

Digitalisering

Programmera egna mobilappar är inte lika svårt som det låter. Det menar matteläraren Per Bodelius, som låtit sina elever göra just det.
– Även de som först var motsträviga mot programmering tyckte att det var skoj, säger han.

”Svängdörren mellan Academedia och Skolverket hotar rättssäkerheten”

Debatt

Jurister som byter arbetsplats mellan friskolekoncerner och de myndigheter som ska reglera dem är bara ett av problemen med att låta bolag göra vinst på skattefinansierade skolor, något som Sverige är ensamma om i världen. Det skriver lärarna Göran Drougge och Magnus Ekblom.

Kommentera

Avtalet: Turordningsreglerna under lupp

Läraravtalet

Nu har lärarfacken och SKL fått i läxa över sommaren att titta närmare på konsekvenserna av turordningsreglerna.
Efter sommaren fortsätter medlingen.

S: Stopp för nya vinstdrivande skolor

Val 2018

Behovsbaserad skolpeng, gemensam antagning till fristående och kommunala skolor samt ett stopp för nya vinstdrivande skolor. Det är några av förslagen S presenterar inför valet.
– Vi vill att valet ska handla om det här, säger gymnasieminister Anna Ekström.

”Hög tid att ta tag i skolans digitalisering”

Debatt

Arbetet med att aktivt rusta alla Sveriges skolor för digitalisering måste börja omgående. Det skriver debattörerna Åke Grönlund, professor i informatik, och Matilda Wiklund, lektor i pedagogik.

Kommentera

Skolverkets förslag: Ta bort möjligheten att läsa extra svenska och engelska

Språkval

Fler elever ska läsa moderna språk, tycker Skolverket. Därför föreslår man att möjligheten att läsa extra engelska och svenska som språkval, ska ta bort.
– Bra, tycker läraren Annika Sjödahl.

"Brist på läromedel påverkar kunskapsresultaten"

Debatt

Många lärare och elever saknar idag läromedel. Det påverkar kunskapsresultaten, mest för de elever som inte kan få stöd i hemmet. Det skriver Svenska Läromedels vd, Rickard Vinde.

Kommentera

Den blomstertid nu kommer – eller...?

Debatt

”Till alla barn där ute som har svårt att bli förstådda i skolan: Vi saknar er varje dag och ni tillför så mycket!”, skriver Lo Håkansdotter, årskurs 7.

Kommentera
Valet 2018

På rast med Annie Lööf

Valet 2018

Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet?
Läraren Ragnar Sjölander frågar ut Annie Lööf i serien ”På rast med...”.

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Val 2018

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under sina raster från lektionerna på skolan. 
Hur ser Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Fridolin: ”Elevpengen förstör relationen”

Valet 2018

Skolvärlden lät läraren Ragnar Sjölander möta ledarna för de åtta riksdagspartierna under hans raster från lektionerna på skolan. Hur ser Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Miljöpartiet?

Så ska fler lockas att läsa tyska

Moderna språk

Allt färre elever läser tyska. För att öka intresset satsar Tysk-svenska handelskammaren 1,5 miljoner kronor i förhoppning om att fler elever ska lockas till språket.
– Fantastiskt! Alla satsningar på tyska språket är bra, säger tyskläraren Mia Smith.

SPSM: Viktigt att komma närmare huvudmännen

Samverkan

Utbildningsminister Gustav Fridolin vill att skolmyndigheterna ska samarbeta mer regionalt.
Generaldirektören på SPSM, Fredrik Malmberg, har redan påbörjat arbetet.

LR efter kritiken: Vi vill träffa aktiva medlemmar

Replik

Pensionerade lärare i Luleå är kritiska till att seniormedlemmar i LR Luleå bara får vara med på var tredje aktivitet som kommunföreningen anordnar.
Nu svarar kommunombuden i Luleå på kritiken.

Kommentera

”LR diskriminerar sina seniormedlemmar”

Debatt

”Har Lärarnas Riksförbund som policy att diskriminera sina seniormedlemmar?” Det undrar lärare i Luleå efter att förbundet lokalt tagit beslut om att seniormedlemmar endast får vara med på var tredje aktivitet.

Kommentera

Så ska Sverige bli topp 10 i Pisa

Skolpolitik

Tioårig grundskola, ordningsbetyg och privata aktörer inom lärarutbildningen. Det är några av Alliansens förslag inför valet.
– Regeringen gör inte fel saker. De gör ingenting, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund till Skolvärlden.
– I huvudsak gör vi det Alliansen föreslår, kontrar Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning.

Ny dom: Förtroendearbetstid grund för a-kassa

Fackligt

Kan lärares förtroendearbetstid ligga till grund för a-kassa?
Ja, anser kammarrätten i Stockholm.
– Beslutet kommer få konsekvenser för våra medlemmar, säger LR:s chefsjurist Kristina Rollbäck. 

Fridolin: Vill inte slå ihop skolmyndigheter

Skolutredning

En ny utredning föreslår att Skolverket, Skolinspektionen och Specialpedagogiska Skolmyndigheten slås ihop, till två nya myndigheter.
Men utbildningsminister Gustav Fridolin kommer inte göra verklighet av förslaget.
– Vi är inte beredda att förespråka en sammanslagning.

Undersökning: ”Lärare på friskolor mer nöjda”

Lärare på fristående skolor är mer nöjda med sina arbetsvillkor än lärare i kommunala skolor. Det visar Jobbhälsoindex 2018.
– På mindre enheter är det lättare att ha en dialog med chefen och snabbare beslutsvägar, vilket medarbetare ofta upplever som positivt, kommenterar LR-ordförande Åsa Fahlén.

Ministern: Skolsegregationen är tätt kopplad till vinsterna

Skolmarknad

Gymnasieminister Anna Ekström (S) har inte gett upp hoppet om att begränsa vinstuttaget för friskolorna trots nederlaget i torsdagens riksdagsomröstning.
– Jag ser hela tiden vad vinstjakten ställer till med i skolan, säger hon till Skolvärlden.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons