philippas_skola
Mentorskap

”Låter som en dröm”

Många nyutexaminerade lärare saknar stöttning under sin första tid i yrkeslivet. I Täby är man först i landet med att införa så kallade traineeprogram för nyutexaminerade lärare. Lärarnas Riksförbund välkomnar satsningen.
– Det har en enorm effekt om man får det här serverat som ny lärare och arbetsgivaren vinner på det, säger Andreas Mörck, utbildningspolitisk chef på Lärarnas Riksförbund. 

Lärarbristen är stor över hela landet. Många gånger blir bristen på stöttning under den första tiden ute i skolorna en chock för många nyutexaminerade lärare.

– Vi ser att det är många som slutar under första året för de tycker det är en helt orimlig arbetsbörda och då behöver de en mentor som de kan prata med om hur man tacklar det, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund till tidningen Mitt i Täby.

Tidigare fanns ett krav på ett introduktionsår för nyutbildade lärare, men efter att regelverket slopats får idag bara hälften av de nya lärarna en mentor som innefattar en timmes handledning per vecka. Den nya satsningen, som sker på initiativ av Tibble Gymnasium och Täby Friskola, innebär i stället bland annat att traineerna får en mentor och en personlig utvecklingsplan. Undervisningen utgör endast 70 procent, övrig tid ska istället ägnas åt ledarskapsutbildning, skolutvecklingsprojekt, lära känna skola och dess organisation och yrkesgrupper.

– Det är ju mycket mer ambitiöst än vad introduktionsprogrammet har varit att man avsätter 30 procent av tiden. Det ser väldigt bra ut, säger Per Båvner utredare på Lärarförbundet och tidigare ansvarig för lärarutbildningen på Stockholms universitet.

På Lärarnas Riksförbund ser man positivt på satsningen som man tror kommer tas emot väl av studenterna. 

– Det låter som en dröm. Helt unikt, avslutar Andreas Mörck. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm