laxor
Rapport

Läxhjälpen utvärderad

Skolverket har utvärderat hur skolans läxhjälp fungerar. Att eleverna ges individuellt stöd i sin egen takt lyfts fram som den mest centrala framgångsfaktorn och är dessutom ofta anledningen till att eleverna går till läxhjälpen.

Skolverket har i dagarna gett ut en liten rapport om läxhjälp och hur den kan stötta elevernas lärande. Det är regeringen som gett Skolverket i uppdrag att under tre år stötta tio grundskolor med låga kunskapsresultat i så kallade utanförskapsområden. Inom ramen för detta har Skolverket nu utvärderat de tio skolornas läxhjälpsverksamheter. 

Utvärderingen visar att läxhjälpen på skolorna organiseras på olika sätt och kan ha flera olika syften. Det kan handla om att ge eleverna praktiska förutsättningar för studier, till exempel genom att erbjuda en bra studiemiljö om man inte kan få det hemma. Det kan också vara att ge eleverna stöd i det löpande skolarbetet. Ytterligare ett syfte med läxhjälpen är att stärka elevernas förmåga att långsiktigt ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Sammanfattningsvis menar Skolverket att läxhjälpen, med rätt förutsättningar, på olika sätt och i olika utsträckning kan bidra till elevernas kunskapsutveckling. Den kan bidra till ökade ämneskunskaper, såväl som till ökat självförtroende och motivation. Det är dock svårt att dra några generella slutsatser då de utvärderade skolorna är så få. 

Skolverket lyfter också fram att läxhjälpen i regel inte når de elever som står allra längst ifrån att uppnå ett godkänt betyg. 

I rapporten pekar man också på några faktorer som är centrala för att läxhjälpen ska bli framgångsrik och kunna bidra till elevernas kunskapsutveckling. Att eleverna ges individuellt stöd i sin egen takt lyfts fram som den mest centrala framgångsfaktorn och är ofta anledningen till att eleverna går till läxhjälpen. En annan viktig framgångsfaktor är en läxhjälpsledare som stöttar och ställer krav. 

Här finns rapporten att läsa i sin helhet.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm