itundervisning

Att relatera it till undervisningen kräver något helt annat än teknikkunnande.

It i undervisningen

Ledning och lärare har olika motiv för it i skolan

Lärarna behöver betydligt mer tid och praxis-utmanande samtal för att it-verktyg ska bli en framgångsrik del av undervisningen. Det visar en fallstudie vid en svensk högstadieskola.
– Efter tre års tid var majoriteten av skolans lärare fortfarande inte frekventa it-användare i undervisningssammanhang, säger forskaren Anneli Hansson.

Avhandlingen ”Arbete med skolutveckling – en potentiell gränszon mellan verksamheter” är en direkt följd av läraren och lärarutbildaren Anneli Hanssons intresse för lärarskapet och hur den nya tekniken påverkar yrkesrollen.

Under närmare tre års tid har hon både på plats och på avstånd följt en svensk årskurs 7-9-skola.

– Målsättningen var att hela skolan skulle IT-integreras inom tre år. För eleverna skulle det innebära en likvärdig undervisning oavsett grupptilhörighet. Jag ville försöka förstå vilken process det är som sätts i gång.

Som ett led i förnyelsen började olika lärare på skolan använda sig av ”Wikisar”.

– Med hjälp av wiki-tekniken kan man lägga upp enklare webbsidor med tillhörande diskussionsforum. De flesta som har varit med i det arbetet tycker att det är spännande och ser idén och utmaningen i att själv kunna använda sig av tekniken som ett undervisningsforum.

Inledningsvis bedömdes cirka en tiondel av lärarna ha djupare it-kunskaper, det vill säga de använde sig av och såg datorn som ett verktyg i undervisningen, både för elevernas och egen del. Den siffran ökade under studiens gång, men rörelsen var långsam och långt ifrån tillräcklig. Anneli Hansson kan inte uppge någon siffra, men förklarar att majoriteten av lärarkollegiet fortfarande inte var frekventa it-användare i undervisningssammanhang vid studiens slut.

– Jag tror att det är ganska vanligt att en lärare tar sig an ett nytt verktyg utifrån vad man själv kan. Att de fortsätter arbeta på samma sätt som tidigare, men med ett nytt redskap. En arbetsform som inte nödvändigtvis är optimal för det nya verktyget.

Anneli Hansson pekar på att it-integreringen i skolorna utmanar grundläggande mönster. För att den ska nå framgång krävs samarbete. Ett problem är att informationsutbytet mellan lärarna stannar vid just det, i stället för att bli föremål för mer djupgående diskussioner och samtal. Den kompetensutveckling som sker hos enskilda lärare eller arbetslag tenderar att bli en outnyttjad resurs.

– Det finns en tradition av ensamarbete, att läraren sitter på sin kammare. I det här fallet blir det en krock mellan gamla och nya arbetssätt. Något som har varit återkommande är att lärare som åstadkommit något och publicerat materialet på en webbsida, ändå blir ganska osynliga inåt. Frågade jag lärarens kollega ”har du sett det” blev svaret ofta nej.

Vad är ditt recept för en bra IT-integrering?

– En utmaning ur både skolornas och lärarnas perspektiv blir att arbeta på att upptäcka betydelsen av samarbete – att det leder till något mer. Det måste skapas utrymme i vardagsarbetet för gränsöverskridande möten mellan arbetslag, ledning och lärare från olika ämneskategorier. Jag har själv sett hur ”det händer” för duktiga lärare som utsätts för andra sätt att tänka.

Att skolledningen främst ser till organisation och materiella förutsättningar medan lärarnas fokus ligger på pedagogiska frågor leder till svårigheten att mötas, menar Anneli Hansson.

– Skolan styrs av traditioner. ”Vi pressar in IT-integrationen under en studiedag”, men det räcker inte. Vi måste få in det i vardagen.

Du menar att integreringen inte fungerar?

– Processerna är långa och jag ser att saker sker. Men takten skulle sannolikt öka om man var mer medveten om de här faktorerna. Det krävs ledarskap, området är så komplext.

Kommer nyutexaminerade lärare att vara skickligare än sina kollegor på IT-integrerad undervisning?

– Visst är det så att många yngre lärare kan känna sig teknikvana, men att sedan kunna relatera det till det pedagogiska uppdraget är inte givet. Det är en helt annan kompetens. När något nytt införs måste andra saker göras på ett annat sätt, annars blir det rent tidsmässigt en omöjlighet. I detta ligger den stora utmaningen, säger Anneli Hansson.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm