Lite buller kan vara bra

Tyst i klassen är inte alltid bästa medicinen. För barn som har svårt att koncentrera sig kan lite buller underlätta inlärningen, visar ny forskning på skolelever.

Bakom rönen, som presenterats i den vetenskapliga tidskriften Behavioral and Brain Functions, ligger ett svenskt/norskt samarbete. Forskarna lät norska elever memorera meningar från en cd-skiva. Hälften ackompanjerades av ett brus ungefär i nivå med en dammsugare. Det visade sig att för elever som, enligt lärarna, hade svårt att koncentrera sig underlättade bruset inlärningen. För de övriga var ljudet störande. 
Brus istället för mediciner
Man förbättrar nervsystemets känslighet genom att lägga på ett brus. Det är lite spännande. Man kan sitta med lurar och försöka höra ett ljud utan att lyckas. Men när man lägger på ett brus så hör man det plötsligt, säger Göran Söderlund, forskare i psyklogi vid Stockholms universitet.
Det är alltså inte så att bruset stänger ute störningar som man skulle kunna tro. Bruset bidrar till att stimulera hjärncellerna och underlättar kommunikationen mellan hjärncellerna vilket gynnar koncentrationen och uppmärksamheten. Fenomenet är känt sedan 1980-talet men detta är första gången det testas på inlärning och i skolsammanhang och det är första gången man visar att även barn utan ADHD-diagnos gynnas av brus vid inlärning.
– Man kan tänka på att barn fungerar olika bra i olika ljudmiljöer. Alla ska inte ha tyst när de studerar och alla ska inte ha det bullrigt. Som lärare kan man experimentera med olika tysta miljöer och se vad som passar den enskilde eleven bäst, säger Göran Söderlund och påpekar att speciallärare konstaterat att ju mer det bullrar, desto bättre presterar eleverna.
Göran Söderlund hoppas nu kunna fortsätta forskningen. På sikt kanske en del koncentrationssvårigheter i skolmiljö kan motverkas med brus eller en annan ljudmiljö i stället för med medicin.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm