lo_med_kp
Skolstyrning

LO: Förstatliga skolan

Pisa-mätningarna visar att den svenska skolan har blivit mindre likvärdig.
Nu uttalar sig LO i frågan och säger att ”ett förstatligande av skolan bör övervägas”.
– Kan ett statligt styrande göra det bättre, då ska man göra det, säger LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson till Skolvärlden. 

Det gick en lättnades suck genom Sverige när resultaten av den senaste Pisa-mätningen presenterades. Men allt pekade inte uppåt i den internationella undersökningen. Mätningarna visar att den svenska skolan har blivit mindre likvärdig. Dessutom är skillnaderna mellan elever med utländsk och inhemsk bakgrund större i Sverige än i andra OECD-länder samtidigt som skillnaderna mellan hög- och lågpresterande elever ökar.

I en debattartikel i torsdagens Dagens Nyheter skriver Karl-Petter Thorwaldsson, LO:s ordförande, och tre andra LO-toppar om några områden som bör förändras om Sverige ska växa och bli bättre. En av punkterna handlar om att man vill bygga Sverige starkare med en skola där alla barn ges samma möjligheter.

”Enligt OECD har friskolor sämre resultat än kommunala skolor om man räknar in socioekonomiska förhållanden. Nu krävs ett målmedvetet arbete för att höja kunskaperna och ge alla barn samma chans. Skolan måste få mer resurser. Skolpeng och skolval måste reformeras för att motverka segregationen. Vi måste få ett totalstopp för vinstuttag liksom för religiösa friskolor. Även ett förstatligande av skolan bör övervägas.”

Skolvärlden ringde upp LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson för att höra mer.

– Vi skriver ju att det bör övervägas. Det har varit väldigt tydligt att ett utav de borgliga partierna, nämligen Liberalerna, har haft det som viktigaste utgångspunkt för en förändring i skolan. Jag tror att det kommer att krävas att man ska hitta en överenskommelse över blockgränserna, säger han och fortsätter:

– Ska man rätta till felen som blev under 90-talet i svenska skolan med likvärdigheten, då behövs det breda politiska överenskommelser. Här öppnar vi då för att man ska kunna bredda den debatten. Sedan är jag inte säker på att Liberalerna vill det vi vill med skolan. Jag är inte säker på om de vill att man ska ta bort eller förändra skolpoängsystemet och verkligen göra chansen för våra medlemmars barn att få en lika bra skola som innan.

Karl-Petter Thorwaldsson menar dock att det har hänt något dramatiskt i skoldebatten under de senaste sex månaderna. Det började med Anna Kinberg Batra på nationaldagen där hon sa att skolor som har dåliga resultat inte ska få ta ut vinst.

– Det är exakt samma krav som vi har haft från LO. Här någonstans, om partierna sväljer förtreten, så känns det möjligt att göra en bred överenskommelse.

– Sedan ska jag ärligt säga att jag är osäker på om det är kommunen eller staten som bäst står för den likvärdigheten. Vi skriver inte fast oss att vi vet det, men vi säger att det bör övervägas. För är det så att man med statligt styrande kan göra det bättre, då ska man göra det, säger han.

Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén anser att lärare och rektorer bör ha större inflytande över det som faktiskt händer ute i skolan, och menar att det är svårt med dagens styrsystem.

– Jag skulle vilja att LO gick lite längre. Att de var lite tydligare med vad de tyckte, men detta är inte en helt lätt fråga för dem. Jag hoppas på att vi kan ha fortsatta samtal med dem och hitta en mer gemensam syn på hur mycket förändringar som behövs i den här frågan, säger hon och tillägger:

– Även om LR har idéer om hur långt vi vill dra det så är målet att det här samhället ska ge alla lika möjligheter. Vi ser inte det med dagens styrsystem. Vi tror att det som Skolkommissionen, än så länge, har kommit fram till är en bra början. Vi tror inte att det räcker, men man måste börja någonstans. Problemet blir ju att om alla har olika lösningar så kommer man inte överens – och då händer ingenting.  Vi har inte råd att sitta still i båten, säger Åsa Fahlén.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm