Debatten om Stockholms lärarcoacher fortsätter. Skolborgarrådet Lotta Edholm bemöter här Per Acke Orstadius inlägg på Skolvärlden.se om vad som är viktigast för skolan.
Debatten om lärarcoacherna fortsätter på Skolvärlden.se. Per Acke Orstadius svarar (16/4) att det viktiga inte är att det finns väl utbildade lärare eller lärarcoacher som vidareutvecklar lärarkåren, utan menar istället att det viktigaste är att det finns många engagerade vuxna i skolan. Jag delar inte den uppfattningen. Tvärtom vill jag framhålla att det Stockholm och Sverige behöver just nu är fler behöriga lärare, fler lärare med forskningsbakgrund och fler lektorer. Genom att få in mer forskning och ny kunskap i skolan, kommer det skapas förutsättningar för att kollegor lär av varandra och får nya perspektiv. Forskningen är tydlig – för att höja kunskapsresultaten behöver också lärare få tillgång till vidareutbildning och spetskompetens.
Tron att lösningen på skolans problem ligger i fler engagerade vuxna undervärderar den kompetenta läraren. Det är den typen av resonemang som i förlängningen har underminerat lärarnas auktoritet och profession. Genom åren har den typen av retorik bidragit till att läraryrkets status och löner har fallit. Resonemanget blir skrattretande om man överför det till andra högutbildade yrken. Skulle vi acceptera att läkaren bytts ut mot en välvillig eldsjäl vid operationsbordet? Skulle man våga köra över den bro som konstruerats av någon som inte är ingenjör? Svensk skola behöver inte ”fler vuxna” utan fler välutbildade lärare.
Lotta Edholm (FP)
Skolborgarråd i Stockholms stad