LR föreslår ny karriärstege för lärare

Lärarnas Riksförbund föreslår ett nytt karriärsystem för lärare. Detta för att höja lönerna och läraryrkets status.
– Om måluppfyllelsen i skolan ska förbättras måste lärare vilja stanna kvar i yrket och få möjlighet att utvecklas, säger Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund enligt ett pressmeddelande.

Statistik från Lärarnas Riksförbund visar att lärare haft sämre löneutveckling än andra kommunala grupper de senaste åren. Nu presenterar Lärarnas Riksförbund ett förslag till modell för karriärvägar inom läraryrket för att höja lönerna och yrkets status.
– Om måluppfyllelsen i skolan ska förbättras måste lärare vilja stanna kvar i yrket och få möjlighet att utvecklas. Detta system gör att det öppnas karriärvägar för lärare. Bättre löner och reella karriärmöjligheter är avgörande för att kunna rekrytera och motivera högpresterande studenter till lärarutbildningen, säger Metta Fjelkner ordförande i Lärarnas Riksförbund enligt ett pressmeddelande.

Karriärstege

Enligt förslaget ska en legitimerad lärare kunna avancera uppåt på en karriärstege till så kallad förste lärare och lektor.
I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver Metta Fjelkner:
”Som förste lärare har man exempelvis ett särskilt ämnesansvar, handleder lärarstudenter, ansvarar för introduktionsåret för nyexaminerade lärare, med mera.”
Lönen för en förste lärare bör enligt Lärarnas Riksförbund vara 25 procent högre än lönen för en legitimerad lärare och titeln förste lärare ska legitimerade lärare kunna ansöka om hos Skolverket.

”Ingå i skollagen”

En förste lärare ska sedan kunna gå vidare och bli lektor. Enligt förslaget ska lektorn kunna ingår i olika forskningsprojekt men samtidigt vara anställd på en skola. Lektorn föreslås då få ansvar för att aktuell forskning kommer undervisningen på skolan till del. Lärarnas Riksförbund anser att lönen för en lektor bör ligga 50 procent högre än lönen för en legitimerad lärare. Även denna titel ska enligt förslaget utfärdas av Skolverket efter en ansökan.
”Samtliga titlar måste ingå i skollagen. Vi vet att karriärvägarna för lärare i praktiken är obefintliga och att extra arbetsuppgifter eller ansvar i stort sett aldrig syns i lönekuvertet eller genom nedsättning i arbetstid. Därför är det nödvändigt att staten ta ansvar för både finansiering och reglering av lärartjänsterna. Det måste vara öronmärkta resurser som är tydliga för varje enskild lärare”, skriver Metta Fjelkner i debattartikeln i SvD.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm