NORRA SKÅNE
Foto: Andreas Hillergren

Lyckat läsprojekt i Hässleholm

De väljer böckerna själva och har inga krav på ens en recension. För fjärde året i rad läser gymnasieeleverna på Jacobsskolan i Hässleholm 20 minuter varje morgon i tre veckor.– Det spelar ingen roll vilket ämne du ska ha. Alla läser en skönlitterär bok de valt själva, som en start på dagen, och läraren läser också, säger Christel Wadbro, lärare och initiativtagare till läsprojektet.

Läsprojektet utökades snabbt från starten höstterminen 2009 till att gälla nästan alla elever på skolan. Christel Wadbro är lärare i svenska och engelska och även ämnesansvarig för svenska på Jacobsskolan, en gymnasieskola med yrkesinriktade program:

– Vi vill få eleverna att läsa för läsandets skull och introducera dem till böckernas värld. De väljer bok själva och får ibland hjälp av vår bibliotekarie.

Hon tycker resultatet är fantastiskt glädjande:

– Många har gått hela grundskolan utan att ha läst en hel bok någon gång. Det är en häftig känsla när de läst ut en bok och går och hämtar en ny. För de tar ofta hem boken och läser hemma.

En bra språkutveckling gynnar alla ämnen, att eleverna erövrar språket gynnar även de praktiska ämnena har man noterat på Jacobsskolan. En annan effekt har varit lugnet som skoldagen startar med, när alla läser.

Christel Wadbro berättar om elever med svår dyslexi som lyckats knäcka läsandet via projektet genom att börja lyssna på en talbok och samtidigt följt med i boken. Nu går det bra utan talboken.

– En elev sa till mig i korridoren: ”Jag tror jag har blivit en läsare”. Eleven erkände att han aldrig läst en hel bok i grundskolan men nu går han i åk 2 på gymnasiet och har äntligen hittat den värld som läsandet kan erbjuda. Han var så glad över att kunna konstatera det. Och jag var nog ännu gladare, säger Christel Wadbro och fortsätter:

– Att utveckla en god språkfärdighet är dessutom en demokratisk rättighet, eleverna måste ha möjlighet att följa med vad som händer i samhället.

 

Några elever om läsprojektet:

  • ”Jag tycker att det är jättebra att läsa på morgonen eftersom att de flesta lugnar ner sig och får lättare att koncentrera sig. Att läsa är viktigt rent allmänt tycker jag. Det bästa är när man har en riktigt bra bok.”
  • ”Jag tyckte att läsprojektet var väldigt avslappnande och man var väldigt koncentrerad på läsningen därför att i hela klassrummet var det tyst, det var ingen som flabbade och pratade med varandra. Jag vill gärna göra det igen för det är intressant att läsa böcker som är bra.”

Lärare om läsprojektet:

Samtliga lärare bekräftar läsprojektets positiva inverkan och så här kommenterar en yrkeslärare på fordonsprogrammet:
”Många elever på fordonsprogrammet läser inte böcker så ofta. De har ofta låg läshastighet och det tar lång tid för dem att läsa ett stycke i en text. De har liten vana och därför tar det emot varje gång de ska läsa en större textmassa. Eleverna ska läsa igenom varje kapitel innan de börjar sitt nya uppdrag, men det gör de sällan utan försöker i stället hitta svaren genom att skumma i textmassan. För vår del här på fordonsprogrammet skulle många elever ha nytta av att ha återkommande läsprojekt för att bland annat öva upp läshastigheten. Många har även problem med stavning. Jag är positiv till läsprojekt för elevernas skull även om det ”tar tid” från elevernas fordonstimmar.”

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm