STOCKHOLM 20070306
Maciej Zaremba.
Foto:Mats Andersson/Scanpix Code 62210
Foto: Mats Andersson/Scanpix

Maciej Zaremba: ”Skolan borde hitta tillbaka till sig själv”

Skolan har debatterats flitigt i media den senaste tiden.
Journalisten Maciej Zarembas artikelserie ”Hem till skolan”, i DN, väcker starka känslor.
– Jag tror inte att jag har varit med om en sådan respons någon gång, säger han.

Maciej Zaremba har i en uppmärksammad artikelserie, ”Hem till skolan”, som publicerats i Dagens Nyheter, skrivit om den svenska skolan 20 år efter kommunaliseringen.
Artikelserien består av fem delar och avslutades med en chatt på DN.se på torsdagen.
Varför gjorde du artikelserien?
– Därför att kulturchefen tyckte att det var en idé. Det förstod jag mycket väl, enligt undersökningar var det den viktigaste frågan i valet, säger Maciej Zaremba.
Hur lång tid tog det?
– Ja, jag började tidigt i höstas, någon gång i september, kanske en åtta månader.

”Väldigt roligt”

Har det varit roligt?
– Det har varit väldigt roligt att vara i skolorna, inte minst för att man i min ålder tenderar att gnälla på ungdomen. Det var trevligt att upptäcka hur väl man kan trivas bland dem. Att vi inte alls är olika. Men det var dystert att se hur tråkigt de kan ha det i skolan.
Varför namnet ”Hem till skolan”?
– Det får du fråga Björn Wiman om (Dagens Nyheters kulturchef, red:s anmärkning). Jag tycker den är väldigt bra. Skolan borde hitta tillbaka till sig själv.
Så som det var tidigare?
– Nej, jag säger inte det. Historien går aldrig att rulla tillbaka. Men det finns alldeles för många bra saker som kastas bort på vägen, det är alldeles uppenbart, framförallt kvalificerade lärare.
Trodde du att det skulle se ut så i skolan som det såg ut?
– Nej, jag var inte beredd på att det skulle vara så enorma skillnader mellan skolor. Att avståndet mellan de bästa till de sämsta skulle vara som att flytta från Kongo till Manhattan om jag får uttrycka mig lite brutalt. Det var egentligen den mest skrämmande insikten, att segregeringen har gått så långt. Också inom en och samma skola kan skillnaden mellan lärarna vara väldigt stor.

Många mejl

Har du fått mycket reaktioner efter serien?
– Ja, jag har inte hunnit läsa alla men det är många hundra brev på mejlen. Jag tror inte att jag har varit med om en sådan respons någon gång.
Har många lärare hört av sig?
– Ja, jag skulle nog tro att ungefär var tredje som skriver är lärare.
Vad säger de om artikelserien?
– De är väldigt uppskattande, bara ett par stycken som tycker att jag fått det om bakfoten. 99 procent verkar nöjda och menar att jag fokuserat på rätt problem. Men jag antar att de läsare som är missnöjda kanske inte skriver till mig.
Vad är det de flesta reagerar på?
– Jag tror att det framför allt är avprofessionaliseringen av lärarkåren. Att man kan undervisa i en skola utan att ha någon förberedelse för det. Men också detta att lärare tvingas ”kvacka” i allt större utsträckning. Och lärarnas förlorade integritet, alltså att arbetsgivaren inte tycks respektera att läraren är ett konstnärligt yrke.
– En annan fråga som jag fått många reaktioner på är den om lärarutbildningens kvalitet. Om bristen på struktur och didaktik på lärarhögskolorna.

”Påtagligt nedtystade”

Vilken roll tycker du att fackförbunden har spelat för utvecklingen efter kommunaliseringen?
– Jag tycker inte att fackförbunden har lyckats försvara lärarkårens professionella integritet mot kommunerna och inte heller mot staten.
Vad hoppas du uppnå med publiceringen?
– Framför allt skulle jag önska att det bidrog till att debatten blir lite mer nyanserad. Att den inte är det beror nog på att det för det mesta är intresseorganisationer och institutioner som debatterar skolan, medan de som ska utföra själva uppdraget, de är påtagligt nedtystade. Jag tänker framför allt på lärare, säger Maciej Zaremba.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm