Företagstänk i skolan

Managementkonsulter styr upp lärartid

Mer tid över till kärnuppdraget. Det är ett av resultaten av det så kallade PRIO-projektet. Bakom projektet – som syftar till att hjälpa lärare att effektivisera sin arbetstid - står bland andra managementkonsultföretaget Mc Kinsey & Company.

PRIO-projektet

PRIO  står för  Planering, Resultat, Initiativ och Organisation.

Under våren 2013 genomgick representanter från 18 av landets kommuner en PRIO-utbildning.

Företagstänkandet hittar olika vägar in i skolvärlden. PRIO-projektet som drivs av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Stockholms Stad har tagits fram med stöd av konsultföretaget Mc Kinsey & Company. Projektet handlar i stora drag om att effektivisera skolans verksamhet, hur tiden kan användas och vad som ska prioriteras. Det övergripande målet är att höja elevernas kunskapsresultat.

– Man skulle kunna se PRIO-projektet som ett svar på diskussionen kring lärarnas arbetsmiljösituation. Det handlar om hur lärarna på en arbetsplats kan använda den tid som finns till förfogande på ett mer effektivt sätt, så att det gynnar eleverna och skapar bättre förutsättningar för lärarna, säger Maria Stockhaus, ordförande i SKL:s utbildningsberedning.

PRIO bygger bland annat på slutsatserna från McKinseys två rapporter om framgångsrika skolsystem runt om i världen. En framgåndfaktor är, enligt rapporten, när lärare lär av varandra, något man tagit fasta på. Gemensam undervisningsplanering och återkoppling från kollegor på den egna undervisningen är exempel på detta.

Förra våren startade projektet i liten skala på två Stockholmsskolor.

– Jag tror att lärarna var lite skeptiska först och undrade vad de där konsulterna ska in och göra, förstår de sig på skolan? Men när jag träffade dem efter att de arbetat så här ett tag var de väldigt positiva, säger Maria Stockhaus och fortsätter:

– Lärarna upplevde att de fått till en diskussion på skolan kring hur man använder den gemensamma tiden och att de lyckats frigöra tid för att gå in i varandras klassrum. Nu kunde de i större utsträckning ägna sig åt sitt huvuduppdrag.

Maria Stockhaus
Maria Stockhaus

PRIO-projektet har nu blivit en modell som ett antal kommuner är på väg in i. I kommunerna utbildas förändringsledare som sen ska leda arbetet på skolorna. 

– Oavsett vilken verksamhet det handlar om så tror jag att det är bra att det kommer in någon utifrån och tittar på verksamheten. Annars är det lätt att man fastar i gamla hjulspår. I PRIO river man upp helheten och börjar diskutera; hur är vi organiserade, hur använder vi tiden, hur vill vi jobba framåt. Jag tror att det kan behövas ibland, säger Maria Stockhaus och fortsätter.

– Mc Kinsey är experter på förändringsprocesser och de har gett skolorna verktyg. Men man ska komma ihåg att det är skolorna själva har utfört förändringsarbetet.

Det övergripande målet med projektet är att höja elevernas kunskapsresultat. Några sådana mätningar har dock inte gjorts än.

– Det faktum att lärarna på skolan upplever att arbetssituationen är mer rimlig och att man får lägga fokus på det som är huvuduppdraget är en vinst i sig och en bra början. Jag fortutsätter att det i slutändan leder till att eleverna uppnår bättre resultat men jag har inte sett några mätningar än, säger Maria Stockhaus.

Ser du några problem med att föra in principer från företagsvärlden i skolans värld?

– Det handlar inte om att göra om skolan till ett företag eller att anamma en företagskultur. Skolan är en organisation och Mc Kinsey är organisationskonsulter och när de jobbar utgår de ifrån den aktuella verksamhet och gör förändringar i den.

Ett av PRIO-projektets hörnstenar är effektiva möten där inspiration hämtats från organisationsfilosofin Lean.

– Det man tagit därifrån är korta möten där man står upp och fördelar ut uppgifter som alla faktiskt inte behöver vara involverade i . I skolan finns en kultur av att alla ska vara med och diskutera och planera alla typer av frågor. Då tar praktiska och administrativa frågor mycket tid av mötestiden

Vill ni att fler kommuner använder sig av PRIO-konceptet?

– Vi tvingar aldrig någon. Det vi gör är att vi erbjuder kommunerna stöd så att de kan utveckla sig som huvudman så att skolorna i kommuner kan utvecklas så att eleverna når bättre resultat, säger Maria Stockhaus.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm