Seminarie

Många åsikter om nya lärarutbildningen

Lärarutbildningens innehåll, attraktionskraft och rekryteringsproblem diskuterades vid ett seminarium hos Studieförbundet Näringsliv och Samhälle.

Snart två och ett halvt år efter att den nya lärarutbildningen sjösattes var det dags för utvärdering hos Studieförbundet Näringsliv och Samhälle (SNS). Under rubriken ”Hur hållbar är den nya lärarutbildningen?” diskuterade företrädare från bland annat universiteten, lärarfacken och utbildningsdepartementet utbildningens innehåll och uppgift.

Sigbrit Franke, tidigare universitetskansler och regerings särskilda utredare bakom den nya lärarutbildningen, inledde och avslutade seminariet.

– Lärarutbildningen ska generera professionella lärare. En bra lärarutbildning utgör fundamentet för att den svenska skolan ska kunna utvecklas i rätt riktning. Utbildningen är också en av många faktorer som kan bidra till att höja statusen på yrket.

ISigrid Franke redogjorde för tankarna bakom den nya lärarutbildningen och utryckte en förhoppning om just hållbarhet då reformerna när det gäller lärarutbildningen har varit många genom åren. Hon, liksom flera av de andra deltagarna, lyfte också fram vikten av ett vetenskapligt förhållningsätt i lärarutbildningen. Andra ledord var professionalitet och hög kvalitet.

– Lärarutbildningen ska utgöra en grund men den räcker inte livet ut. Jag skulle vilja se ett system för kontinuerlig fortbildning, sa Sigbrit Franke och fortsatte.

– Jag önskar att lärarna genom utbildningen blir rustade att stå emot allehanda pedagogiska modenycker. Och jag önskar också en utbildning som ger lärarna mod att göra sig hörda. Jag saknar lärarnas egna röster i de skoldebatter som rasar med jämna mellanrum.

Bertil Östberg, stadssekreterare på utbildningsdepartementet var en av dem som lyfte svårigheterna med att rekrytera lärare till vissa ämnen. Det gjorde också 1:e vice förbundsordförande i Lärarnas Riksförbund, Anders Almgren.

– Jag skulle vilja se att staten tog ett större ansvar för att se till att vi till exempel inte får ett överskott med lärare i engelska samtidigt som det saknas lärare i tyska, sa han.

Som underlag för seminariet hos SNS fanns en undersökning som Lärarnas Tidning genomförde tidigare i höstas bland studenter på den nya lärarutbildningen. Enligt undersökningen ansåg 7 av 10 studenter att de får för lite undervisning i praktik och metod samt i planering och förberedelse av lektioner. Samma sak gällde konflikthantering och ledarskap.

Maria Jarl, ordförande i Lärarutbildningsnämnden vid Göteborgs universitet och vice ordförande för Lärarutbildningskonventet, hänvisade till undersökningen vid sitt anförande och utvecklade sedan sitt resonemang för Skolvärlden.

– Jag tror att det studenterna efterfrågar är – när jag står i den här situationen, hur ska jag lösa det här konkreta problemet? – men jag är inte säker på att sådana modeller finns. Jag tror inte utbildningen kan presentera färdiga verktygslådor utan lärarutbildningen ska göra det möjligt för studenterna att utveckla ett eget förhållningssätt, baserat på vetenskaplig reflektion och ett kritiskt förhållningsätt. För mig sänder det fel signaler när man börjar prata i termer av att man kan lära sig läraryrket genom att titta på någon annan som gör det bra. Det behövs något mer.

Vad säger du till de studenter som upplever brister i den nya utbildningen?
– Jag har stor förståelse för den uppfattningen men jag skulle också vilja säga: gå igenom hela utbildningen och se vad som händer kommande terminer. Man har en bild av det här nu, efter termin 4, och jag tror att man kanske har en annan bild när man har gått igenom hela utbildningen .

Är studenterna redo för skolans verklighet efter genomgången lärarutbildning?
– Det är tanken. Sen tror jag aldrig att man blir riktigt färdig. Precis som Sigbrit Franke sa behöver man få påfyllnad med jämna mellanrum, vi måste ha system för kontinuerlig fortbildning.

Under seminariet kom lämplighetsprövning upp, vad säger du om det?
– Jag är tveksam och ser stora problem förknippade med det. Jag tror att det leder fel att sätta en stämpel på en student från första början – hur länge sitter en sådan stämpel kvar? Jag menar tvärt om att det är lärosätenas skyldighet att stötta dem som kommer in på utbildningen så att de blir lämpliga för yrket.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm