internet712

”Många har en övertro på barns mediekunnighet”

Yngre lärare som inte vill använda sociala medier och äldre som kommunicerar med eleverna på Facebook. När Barbro Oxstrand skrev licentiatuppsats om lärares mediekunskap visade det sig att skillnaden inte är en generationsfråga.

– Man kan inte förlita sig på att de nya lärare som kommer in i bilden ska vara intresserade av medieundervisning bara för att de är yngre, säger Barbro Oxstrand.

Hon har arbetat länge som klasslärare i låg- och mellanstadiet. Sedan 2005 har hon även forskartjänst på halvtid då hon studerat hur mediekunnigheten ser ut i skolan, vilket är något av en hjärtefråga.

Mediekunnighet är inte i första hand att förstå den nya tekniken, utan att kunna ställa kritiska frågor till medieinnehållet som flödar på nätet: vem är avsändaren och i vilket syfte har det publicerats? Barbro Oxstrand har intervjuat mellanstadielärare om just detta. Hon upplever att det finns en övertro på barnens förmåga att skilja på vad som exempelvis är reklam och vad som inte är det.

– Barn tror gott om världen, och att vad de läser är sant. De är ute på internet vare sig föräldrarna vill det eller inte, och undervisar vi dem inte i mediakunnighet lämnar vi dem i dunklet, säger hon.

Sverige är ett av de länder i Europa som har bäst tillgång till medier, men vad gäller kunskapen om medier befinner sig Sverige i bottenskiktet, enligt en rapport från Europakommissionen.

Hur bra medieundervisningen blir beror till stor del på lärarens eget intresse för frågan – och det är ett problem anser Barbro Oxstrand.

– Det blir nästan som ett jeopardy om man får en lärare som är intresserad av ämnet eller inte. Det behövs träning. Lärarna vill i många fall utveckla sitt arbete, men de har så otroligt mycket att göra så de jag pratat med säger att mediekunskapen i så fall blir något de måste fortbilda sig på sin fritid, säger hon.

Sociala medier visade sig också vara ett omtvistat ämne bland lärare. Till exempel bad en lärare i undersökningen nästan om ursäkt för att hon hjälpt eleverna att göra sina Facebook-konton säkra och var tillgänglig för dem på Facebook, trots att hon upplevde att hennes närvaro i sociala medier motverkar nätmobbing.

Så här blir du bättre på mediekunskap

1.     Lägg in ämnet som en självklarhet på lärarkonferenserna. Jag vet en skola som varannan vecka diskuterar medieundervisning med tips och råd. Men där har det krävs någon som driver frågan och håller i diskussionen.

2.     Läs på. Det finns väldigt mycket arbetsmaterial för lärare. Statens medieråd tillhandahåller en hel del, men det är nästan okänt. Material finns även hos UNESCO, och det nordiska informationscentret för medie- och kommunikationsforskning, Nordicom.

3.     Jobba med attityden till mediaundervisningen både bland äldre och yngre. Det går inte att säga att man inte är intresserad av datorer i vårt moderna samhälle. Yngre lärare är ofta bättre på sin egen användning, men inte på hur de ska lära ut ämnet till eleverna.

4.     Lärarutbildningen måste också bli bättre på att undervisa studenterna i mediekunnighet. Ett exempel är unga studenter som hellre skickar dokument med post än via mejl.

Källa: Barbro Oxstrand.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm