Måste ändra arbetet mot mobbning

En skola i Tyresö får kritik för att ha använt sig av förhörsliknande metoder. Elever som misstänkts för mobbning skulle tas in i ett tomt rum och frågas ut av två vuxna.
Nu ändrar skolan sitt arbetssätt.

Grundskolan i Tyresö kommun utanför Stockholm beskrev i sin likabehandlingsplan sina arbetsmetoder mot kränkningar.
När en elev pekats ut för mobbning skulle denna hämtas av två vuxna och sättas i ett tomt rum. Där skulle han eller hon sedan frågas ut av de vuxna:
• ”Vet du varför du är här?”
• ”Det finns en i din klass som mår dåligt. Vet du vem det är?”
• ”Vi vet att du har gjort det här. Det stämmer, eller hur?”
Hade eleven några frågor skulle personalen inte svara under ”förhöret”. Föräldrarna skulle informeras först i efterhand.

Granskas vidare

Efter kritik från Skolinspektionen har skolan ändrat hur kränkningar ska utredas, något som dock kommer granskas ytterligare av myndigheten. – Det är viktigt att en elev inte pekas ut som den som har kränkt en annan elev innan skolan utrett vad som faktiskt har hänt, säger Per-Olof Artberg, enhetschef på Skolinspektionen, i en kommentar.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm