matematikhelenakvarnsell

Matematik lockar fler att bli ämneslärare

På ämneslärarprogrammet på Karlstads universitet har i år 37 procent fler av studenterna valt inriktning matematik.

Sedan terminsstarten har antalet registrerade studenter på ämneslärarprogrammet med inriktning matematik vid Karlstads universitet ökat med 37 procent jämfört med förra året. 35 studenter ur föregående årskull valde inriktning matematik och i år är det 48 stycken som gjort samma val.

Eva Mossberg lektor i matematik och lärare på ämneslärarprogrammet på Karlstads universitet säger i ett pressmeddelande att hon är överraskad och väldigt glad.

– Intresset har varit jättestort och vi har tagit emot många fler än väntat. Det märks i klassrummet och det är kul. Det beror nog delvis på att arbetsmarknaden är omättad och då är man som student i princip garanterad jobb efter examen. säger Eva Mossberg i ett pressmeddelande.

Helena Kvarnsell, lärare för årskurs 7-9 på Björknässkolan i Nacka och en av LR:s ämnesspanare är också positivt överraskad av nyheten.

– Det är ju väldigt roligt, det vore fantastiskt om ännu fler ville söka. Om man är intresserad och kunnig är det inte ett svårt jobb. Problemet är bara att det är skillnad på att förstå matematik och kunna undervisa i ämnet, säger Helena Kvarnsell.

Helena Kvarnsell ser matematik som ett eget språk, precis som engelska och att kunna språket betyder inte nödvändigtvis att man är duktig på att lära ut det. Hon menar att det är svårt att få elever att förstå att de måste lära sig matte och att det enda tillfället är just under matematiklektionerna, tillskillnad från i andra ämnen där man kan samla kunskap även i vardagen. De ämneslärare som kommer att ta sin examen och bli legitimerade ämneslärare inom matematik står inför en tuff utmaning.

– I mitt jobb som matematiklärare slits jag mellan hopp och förtvivlan. Det är många elever som har bristande kunskaper med sig från låg- och mellanstadiet och de har det väldigt svårt. Många elever går även in med inställningen att matematik är svårt och läskigt. De förstår inte heller varför de behöver lära sig vissa saker. Man måste få dem att tro på att det kommer gå men att de kommer få jobba hårt, säger Helena Kvarnsell.

Hennes tips är att inte göra samma sak med alla elever utan försöka se alla och ge dem precis så mycket utmaning som de klarar av och behöver. Varken mer eller mindre.

– Man måste se till att den som har det svårt inte får förmycket och den som har det lätt för sig inte blir uttråkad, dem är också lätta att missa, säger hon.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm