Lärarkommentar

Matematikens förbannelse

Matematikläraren Fredrik Westman är kritisk till det han kallar ”gör så här så får du rätt svar”-pedagogik.
– Eleven får fram rätt svar och blir nöjd på kort sikt. Men vilken förståelse ger det i längden?

Fredrik Westman, pensionerad högstadielärare i matematik som nu driver webmath.se, anser att det vilar en förbannelse över matematiken, en uppfattning om att den som har lätt för matematik är smart medan den som har det tungt ser sig själv som dum. 

– Ytterst få elever saknar förmåga att förstå matematik. Men de måste få matematiken förklarad utifrån sitt eget sätt att tänka. Kärnan i all matematikundervisning är att skapa förståelse för de matematiska begreppen, säger han.

Den som förstår får också självförtroende. Och därmed skapas intresse och nyfikenhet för ämnet, menar Fredrik Westman.

– Det har funnits en idé om att mattelärare, det kan väl vem som helst vara. När arbetslag infördes och det saknades en matematiklärare i laget kunde någon annan icke behörig få hoppa in och undervisa i matematik. På så sätt blev ämnet oerhört läroboksberoende, säger han. 

Fredrik Westman kommer in på det han kallar ”typexemplets förbannelse”, när eleverna huvudsakligen ägnar sig åt att härma en färdig metod. 

– ”Gör så här så får du rätt svar”-pedagogiken har spridit sig som en löpeld, det tror jag är oerhört illa. 

En sak som Fredrik Westman trycker på är att den som undervisar i matematik måste ha mycket goda ämneskunskaper och överblick över ämnet, oavsett stadium. 

– När man introducerar exempelvis ekvationer på mellanstadiet måste man göra det på ett sådant sätt att det fungerar hela vägen. Lär man ut det på fel sätt får eleverna jätteproblem när de kommer upp på gymnasiet och ekvationerna är mer avancerade.

– Jag tror att det i botten finns en kunskapsbrist. Varje lärare måste veta hur viktig den här eller den här lilla detaljen är för att det inte ska bli katastrof längre fram.  

Och ju kunnigare man är som lärare, desto bättre blir såklart undervisningen. 

– Jag kan bara gå till mig själv, så oerhört mycket bättre kemilektioner jag hade sedan jag läst kemi ordentligt. Jag kunde lyfta undervisningen till en annan nivå.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm