mattias_edvardsson

Mattias Edvardsson är författare och undervisar i svenska och psykologi på en gymnasieskola i Lund.

| Foto: Caroline Andersson
Böcker

Mattias är lärare och författare: ”Jag har ett drömläge”

Mattias Edvardsson älskar att undervisa och vill inte ge upp sitt lärarjobb trots flera utgivna böcker.
– Kombinationen av att både skriva och undervisa är ett drömläge. 

Att sluta sitt ”dagjobb” är inte aktuellt för Mattias Edvardsson. Undervisningen i svenska och psykologi på en gymnasieskola i Trelleborg beskriver han som fantastiskt roligt. Men han har gått ner till 60 procent för att hinna med skrivandet. I somras utkom hans sjätte bok, spänningsromanen ”En helt vanlig familj”. 

– Det som är bra med läraryrket är att jag kan styra en hel del över min tid. Har jag deadline på ett manus lägger jag inte ett stort prov samtidigt. Kombinationen passar mig utmärkt. Författaryrket är ensamt, den sociala biten får jag med eleverna. Jag tycker att jag har ett drömläge, säger Mattias Edvardsson. 

Boken som nyligen nått läsarna handlar om en familj vars tillvaro rasar samman när den 19-åriga dottern anklagas för mord och hamnar i häktet. 

– Den handlar om hur väl man känner varandra i en familj och hur väl man känner sina tonårsbarn, berättar Mattias Edvardsson. 

Att som svensklärare ha litteratur, läsning och skrivande som sina stora intressen är kanske inte så konstigt. Det gäller även för Mattias Edvardsson. Det egna skrivandet har han hållit på med så länge han kan minnas och 2012 fick han sin första bok utgiven.

– Men det är bara de två senaste som är spänningsromaner. Jag har även skrivit två ungdomsböcker.  

Ligger det nära till hands att just lärare blir författare? 

– Jag kan tänka mig det, inte minst som svensklärare eftersom man är intresserad av skrivande och litteratur. Jag känner till flera författare som jobbar som lärare, det är nog en ganska vanlig kombination. 

Man ska inte vara pedagogisk när man skriver böcker, då blir det ganska dåligt.

Mattias Edvardsson ser flera likheter mellan de båda yrkena. Och skillnader. 

– Bildningsperspektivet är absolut gemensamt. Och berättandet finns även i läraryrket, att stå inför publik och berätta tycker jag går att likna vid författarskapet. Man ska däremot inte vara pedagogisk när man skriver böcker, då blir det ganska dåligt. Man vill inte berätta för läsaren vad denne ska tycka och tänka.

Vad tar du med dig från din lärarvardag in i skrivandet? Lånar du karaktärsdrag från dina elever?

– Det är inget jag gör medvetet men jag tror att många karaktärer blir till genom att man lånar lite från alla människor man möter. Sen tänker jag att skönlitteratur handlar mycket om att dyka ner i människors psyken, det handlar väldigt mycket om psykologi, och där har jag nytta av att jag undervisar i ämnet. 

Har du även nytta av författarerfarenheten när du undervisar? 

– I svenskundervisningen, absolut.  Jag har också kurser i skrivande och där har jag förstås mycket nytta av att vara författare. Skönlitteratur handlar också om att sätta sig in andra tankevärldar, att skaffa sig andra erfarenhet vilket leder till att man blir mer nyanserad och lättare kan förstå hur eleverna tänker. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm