Elever som går gymnasieutbildningar med engelska som undervisningsspråk använder mer engelska även på fritiden.
Däremot ökar de inte sitt akademiska ordförråd mer än elever som läser på svenska.
Detta framkommer i en undersökning bland 230 gymnasieelever gjord av Eva Olsson, doktorand vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet.
Enligt Olssons avhandling använder de elever som väljer ett engelskt språk- och ämnesintegrerat gymnasieprogram, så kallat CLIL-program, redan engelska akademiska ord i större omfattning än elever som går ett program med svenska som undervisningsspråk. CLIL-eleverna ökar dock inte sin akademiska vokabulär mer än vad elever som går program med svenska som undervisningsspråk gör.
– Det verkar finnas en utvecklingspotential i CLIL-undervisningen, säger Eva Olsson.
Hon konstaterar att ett akademiskt ordförråd inte utvecklas bara för att eleverna exponeras för ett språk.
– Eftersom svenska elever generellt har goda kunskaper i engelska, exempelvis i europeisk jämförelse, är det rimligt att skolan erbjuder strukturerad stöttning i just akademisk språkutveckling i engelska eftersom det är ett språk som används i allt större omfattning i högre studier och i yrkeslivet, där språkkunskaper utöver det vardagliga språket behövs, menar Eva Olsson.
Undersökningen visar att CLIL-eleverna hade ett större intresse för engelska redan när de började gymnasiet. De använder också engelska två timmar mer per dag även på fritiden, jämfört med andra elever.
– Engelskan tycks ha en viktigare och större roll i CLIL-elevernas liv, inte bara i skolan utan också på fritiden.