annmarie_begler
Foto: Skolinspektionen

”Mer makt till eleverna”

Ett stärkt elevinflytande ger både nödvändig demokratisk kompetens och mer motiverade elever, skriver Skolinspektionens generaldirektör Ann-Marie Begler.

Strax före sommaren utsåg tidningen Skolvärlden mig till mäktigast i skolans värld. Förstaplatsen är inte en personlig utmärkelse utan gäller hela Skolinspektionen. Makt är alltid spännande men det avgörande är hur vi vill använda den. Skolinspektionen har redan från början satt barnets bästa i främsta rummet och låter barn- och elevperspektivet genomsyra all verksamhet. 

Vi vill påverka skolan till en skola som lyfter alla elever till goda resultat. Vi ser det som en del av barnperspektivet. På samma sätt är frågor om elevernas inflytande och skolans demokratifostran centrala frågor.

Att lyssna till barnen och eleverna är nödvändigt för den som vill sätta barnets bästa i centrum. Skolan har ett ansvar att se och möta varje elev och anpassa undervisningen därefter.

Vi själva tar med eleverna bland annat genom den skolenkät som vi numer alltid genomför inför våra inspektioner.

Några uppgifter är slående. Till exempel visar resultaten från våren 2012 tydligt att många elever upplever att de på olika sätt inte har inflytande över sin utbildning när det gäller undervisningens innehåll, arbetssätt och verksamheten i sin skola generellt.

På frågan om möjlighet att påverka undervisningens innehåll uppger två av tre elever i årskurs 9 och tre av fem elever i gymnasiets år 2 att de upplever att det bara är lärarna som bestämmer vad man ska arbeta med på lektionerna.

När det gäller arbetssätt tycker drygt var fjärde elev i årskurs 5 inte att eleverna är med och bestämmer om vilka arbetsmetoder som används på lektionerna. Något som framträder ännu tydligare bland de äldre eleverna där varannan elev i årskurs 9 och två av fem elever i gymnasiets år 2 inte anser att eleverna är delaktiga i att besluta om arbetssätten.

Beträffande inflytande över skolans verksamhet generellt upplever två av fem elever i årskurs 9 att eleverna inte är med och påverkar verksamheten, något som var tredje elev i gymnasiets år 2 också instämmer i.

Bilden ovan stärks av Skolinspektionens tillsyn och kvalitetsgranskningar. Ett gemensamt drag i de granskningar som genomförts under 2009 – 2011.  Skolan gör ofta inte heller tydligt för eleverna vad de ska kunna och vad lärarna ska bedöma och betygsätta. Eleverna har därmed svårt att påverka undervisningen och kan inte fullt ut ta ansvar och ha inflytande över sitt lärande. 

Skolans uppgift när det gäller kunskaperna är helt centrala. Men dagens samhälle och dagens arbetsmarknad ställer också höga krav på demokratisk kompetens och andra förmågor vid sidan av kunskapskraven, som ledarskaps- och konfliktlösningsförmågor, kreativitet och innovation.
En skola som vill berömma sig för en god utbildning måste därför också tillförsäkra eleverna inflytande efter mognad och ålder. I gengäld bidrar det med all säkerhet till ökad motivation i lärandet.

Ann-Marie Begler
Generaldirektör, Skolinspektionen

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm