foraldrar
LR-rapport

Mer särskilt stöd om föräldrar trycker på

Föräldrars engagemang spelar stor roll för elevers tillgång till särskilt stöd. Det visar en undersökning från Lärarnas Riksförbund 
–Att föräldrars påtryckningar kan påverka elevstödet är emot hela idén med den kompensatoriska skolan, säger LR-ordföranden Bo Jansson.

Enligt skollagen ska alla elever som är i behov av särskilt stöd för att uppnå målen också få det. Men en undersökning som Lärarnas Riksförbund gjort bland sina medlemmar visar att föräldrarnas agerande påverkar i vilken grad eleverna får tillgång till stöd.

83 procent av de tillfrågade lärarna svarade att elevernas möjlighet att få särskilt stöd ökade med engagerade och påstridiga föräldrar. Fyra av tio uppger att det gäller i hög utsträckning.
 
– Enligt undersökningen är det föräldrar med högre utbildningsbakgrund som, precis som i andra sammanhang, är de som är mest aktiva. Då finns det en risk att elever som har behov av särskilt stöd men inte har tillräckligt resursstarka föräldrar inte får stöd i samma utsträckning. Det är oroande för det går emot hela grundtanken med den kompensatoriska skolan, säger Bo Jansson.

Sju av tio lärare uppger också att föräldrar på olika sätt försökt påverka deras undervisning. På högstadiet och gymnasiet handlar det i 70 procent av fallen om betygsättning, i lägre årskurser är det läxor som föräldrarna har synpunkter på. Drygt hälften av samtliga lärare har upplevt att föräldrar haft synpunkter på undervisningens upplägg. Påverkan är störst i skolor där föräldrarna har en hög utbildningsnivå och en majoritet av de berörda lärarna upplever att det har ökat över tid.

Hur lärarna ser på föräldrarnas försök att påverka varierar. Å ena sedan menar drygt 80 procent att det i stor eller viss utsträckning kan vara en bra utgångspunkt för diskussion kring undervisningen. Samtidigt instämmer ungefär lika många i att det är ”ett negativt inspel med förslag som jag inte vill anamma”.

– Att föräldrar engagerar sig i skolverksamheten tycker vi lärare i grunden är väldigt bra. Problemet är naturligtvis den negativ påverkan som när man till exempel försöker påverka betygen för den egna eleven eller om det påverkar tillgången till särskilt stöd, säger Bo Jansson och fortsätter.

– Det vi har sett tidigare är att det blir ett allt större gap mellan hur elever lyckas i skolan beroende på deras familjebakgrund och så vill jag inte att det ska vara.

Av de lärare som svarat att föräldrar försökt påverka undervisningen svarar knappt hälften att föräldrarna hotat att gå vidare till annan instans om de inte får gehör för sina synpunkter. Vanligast är att man hotar med att gå till rektor följt av Skolinspektionen eller att man hotar med att byta skola för barnen.

– Det finns en befogad rädsla hos rektorer för att tappa elever eftersom det betyder mycket för skolan ekonomi. Så ser systemet ut och den vetskapen använder vissa föräldrar för att trycka på, säger Bo Jansson och tillägger. 

– Rektorer och huvudmän måste stötta lärarna och lärarnas autonomi måste vara oerhört stark så att de kan stå upp mot otillbörlig påverkan.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm