Mer sex på schemat

Det är mer sexualundervisning i den nya lärarutbildningen än i den tidigare. Men det handlar fortfarande bara om sex till tolv timmars undervisningstid för att examensmålet ska nås. Det visar Skolvärldens rundringning till sju av landets största lärosäten.– Vi lägger mer tid än tidigare, säger Ronny Alexandersson på Uppsala universitet. 

Den nya lärarutbildningen ska integrera sex- och samlevnadsundervisning i fler ämnen och lyfta upp diskussioner kring bland annat sexualitet, identitet och könsmönster. Det innebär också att ansvaret för sexualundervisningen nu vilar på fler lärare än tidigare och att ämnet är obligatoriskt i fler kurser.

– Våra lärarstudenter i naturkunskap går en kurs som heter Naturkunskap och didaktik som innehåller ett block med sexualundervisning. I flera fall har studenter också valt att behandla sexualundervisning i det självständiga arbete i naturkunskap som ingår i utbildningen, säger Ronny Andersson, ansvarig för utbildningar i biologi och naturvetenskap för lärarstudenter vid Uppsala universitet. 

Tydliga examensmål finns för de lärare som läser lärarutbilningen för grundlärare mot årskurs F till 6. Under grundutbildningen ingår 6 timmar och i de valbara NO- eller SO-terminerna ingår oftast ytterligare 6 timmar. När det gäller lärarutbildningen för ämneslärare saknas det examensmål och antalet undervisningstimmar varierar mellan lärosätena. Det visar Skolvärldens intervjuer med åtta av landets största lärosäten. 

– I ämneslärarutbildningen är det så vitt jag vet inte någon större skillnad nu jämfört med den tidigare utbildningen, säger Anna Johansson Harrie, samordnare för Linköpings universitets lärarutbildning.

Målet för utbildningen för grundlärare mot årskurs 4–6 är att ”studenten efter avslutad kurs ska kunna förklara sexuallivets biologi, samt kunna reflektera över frågor om mänskliga relationer”. I en debattartikel i Skolvärlden skriver Alf B Svensson, leg psykolog och pensionerad skolpsykolog, att fokus ofta hamnar på könsorgan, könssjukdomar och kondomer, men att det finns ett tomrum när det gäller undervisning om kärlek, känslor och hur man får en relation att faktiskt hålla.

Tommy Eriksson är konsult åt Skolverket i sex- och samlevnadsfrågor. Han menar att det är stor variation på ämneskompetensen bland lärarna.

– Det finns lärare som behöver kompetensutveckling på området, och det finns de som har arbetat med dessa frågor tidigare och därmed har goda kunskaper och metoder. Men erfarenheter visar att det är svårt att driva utvecklingsfrågor ensam på en skola, utan rektorns stöd, säger han.

En fristående utbildning i sexualundervisning finns att läsa på distans via Högskolan Dalarna. Tidigare har flera kurser funnits på olika lärosäten, men intresset för dessa har minskat. Det är till stor del upp till rektorn på varje skola att avgöra hur bra undervisning lärarna får i ämnet. För att kunna läsa kursen på Högskolan Dalarna krävs att det är minst två lärare från samma skola som anmäler sig.

– Därför vill vi att rektorn anmäler ett team från skolan. Ett team som efter avslutad utbildning kan fortsätta som kärnan i en arbetsgrupp och bidra till skolans utvecklingsarbete, säger Tommy Eriksson.

De lärosäten Skolvärlden har intervjuat är Göteborgs universitet, Karlstad universitet, Linköpings universitet, Uppsala universitet, Umeå universitet, Malmö högskola och Högskolan i Borås. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm