eva_och_politikerna

Eva Norman Persson (t.v) och politikerna Gustav Fridolin och Stefan Löfven. (Arkivbild 2014)

Utsatta skolor

Miljardsatsning ska göra skolan mer jämlik

Regeringen vill satsa ytterligare 1,5 miljarder för att göra skolan mer jämlik. Pengarna är tänkta att främst gå till utsatta skolor.
– Detta är någonting vi verkligen behöver, säger Eva Norman Persson, grundskolelärare i Malmö.

Regeringens satsning

Höstbudgeten kommer att presenteras i sin helhet i september.
Läs mer om satsningen på regeringen.se.

De svenska elevernas skolresultat har under flera år fallit i de internationella mätningarna Pisa och Timss. Dock visade de senaste mätningarna på en viss förbättring för svensk del. Men ett orosmoln kvarstår: ojämlikheten mellan landets skolor fortsätter att öka.

I hopp om att råda bot på den dystra ökningen presenterade regeringen under söndagen en stor satsning på de mest utsatta skolorna. Statsminister Stefan Löfven och utbildningsminister Gustav Fridolin meddelade under politikerveckan i Järva i nordvästra Stockholm att regeringen vill satsa 1,5 miljarder i höstbudgeten på att exempelvis anställa fler lärare och stärka kompetensutvecklingen i utsatta skolor.

– Vi ser en alarmerande ojämlikhet i vår skola och det måste vi göra någonting åt. Skolan klarar inte av att kompensera för barn som har en annan social bakgrund, så att alla barn får en ärlig chans, säger Stefan Löfven (S).

De 1,5 miljarder kronorna ska finnas med i statsbudgeten för 2018 som en del av de totalt fem miljarder till välfärden som aviserades i veckan. Hur skolpengarna kommer att fördelas är inte fastställt. Tanken är att pengarna främst ska gå till de mest utsatta skolorna, men ska komma alla skolor till del.

Skolkommissionen presenterade sitt slutbetänkande den 20 april i år och en fråga som kommissionen anser behöver utredas ännu mer är den om en mer likvärdig nationell finansiering av skolan.

– Vår prioritering är tydlig. Stärkt jämlikhet ger mer kunskaper. Skolkommissionen lägger grunden för hur vi ska återbygga ett starkt skolsystem. Vi har börjat jobbet och nu fortsätter vi med större investeringar riktat mer till de skolor som behöver det allra mest. Vi ska inte slösa bort en enda talang, alla elever ska få en ärlig chans, säger Gustav Fridolin (MP).

Skolvärlden har tidigare skrivit om att Skolkommissionen föreslår att ett statsbidrag inrättas som ger en långsiktig nivåhöjning av resurser till undervisning och elevhälsa, och som kompenserar för huvudmännens skilda förutsättningar vad gäller elevernas socioekonomiska bakgrund.

Sara Svanlund, andre vice ordförande för Lärarnas Riksförbund, välkomnar regeringens miljardsatsning men anser att det är otillräckligt.

– Det är mycket glädjande att regeringen redan nu presenterar medel för att förverkliga Skolkommissionens förslag om ökad statlig finansiering av skolan. Det är också ett första steg att återställa finansieringen för just undervisning så att den närmar sig OECD-snittet, säger hon och tillägger:

Eva Norman Persson
Eva Norman Persson

– Lärarnas Riksförbund ser som enda möjlighet att staten tar ett helhetsansvar för skolan, om likvärdigheten och kunskapsresultaten ska förbättras. Dagens avisering är mycket välkommen, men det räcker inte. Skolkommissionens förslag måste fullföljas, vilket vi förväntar oss när remisstiden för slutbetänkandet gått ut, säger Sara Svanlund.

Eva Norman Persson är grundskolelärare på Värner Rydénskolan i Malmö. En utsatt skola, enligt Malmö stad, som ligger i ett av utanförskapsområdena.

– Det är klart att förslaget är välkommet. Problemet med den här typen av satsningarna är att det inte är riktigt tydligt. Vad vill man satsa på? Det väcker lite frågor också. Det ska bli intressant att se hur de här pengarna skulle kunna fördelas, säger hon.

Pengarna till de olika skolorna i Malmö fördelas i dag utifrån ett index som är framtaget av Malmö stad. Där ligger Värner Rydénskolan redan i en kategori som kallas för utanförskapsområdesskolor.

– Så det finns redan extra resurser till skolorna, men det är klart att det behövs mer. Detta är någonting vi verkligen behöver. Tittar du på resultaten i många av skolorna i utanförskapsområdena så lämnar de lite i annat att önska. Men om det ska fungera är det viktigt att samarbetet mellan stadsledningen och organisationen ute på skolorna fungerar. Där kan det nog bli bättre.

De statliga bidragen ska bland annat kunna användas till fler lärare, minskade klasstorlekar och bättre resurser till elevhälsa. Vad skulle du säga är mest akut att satsa på?

– Skulle jag få önska fritt så är det nog fler lärare. Men där måste det också finnas en tydlig organisation för de här lärarna. Var sätts de extra lärarna in någonstans? Finns det en tydlig strategi och syfte? Det är ett arbete som måste utvärderas kontinuerligt för att se om de insatser man gör faktiskt ger resultat.

– Men även elevhälsan är såklart jätteviktigt. När eleverna är i skolan ska de kunna jobba med de sakerna som de ska jobba med, och ta del av den information och kunskap som finns.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm