vertygade712

”Mina erfarenheter gör mig trygg”

Marika Semme undervisar i SO-ämnen på en grundskola i Trelleborg. Erfarenheterna från åren som personalvetare har gett henne flera fördelar.– Jag blev bra på människokännedom och att hantera oförutsedda händelser. Det gör mig till en mer avspänd lärare, säger hon.

Marika Semme inledde sitt yrkesliv med att arbeta på hotell och som reseledare.
– Jag har alltid varit ganska rastlös, att sitta still på ett kontor i åtta timmar varje dag är inget för mig. Jag gillar när det är lite kaos och när jag behöver improvisera för att lösa saker. Jag vill ha överblick, men inser att jag inte kan kontrollera allt, säger hon.
Det här är egenskaper hon haft stor nytta av i sin roll som lärare. I dag undervisar Marika Semme årskurs fyra till nio i SO-ämnen och svenska på Vannhögsskolan i Trelleborg. Men hennes yrkesliv började inte där. När hon var 25 år inledde hon sina studier till personalvetare. Efter högskoleexamen arbetade hon med personalfrågor på olika arbetsplatser under tolv år, bland annat på ett rederi och på Arbetsförmedlingen. När Arbetsförmedlingen behövde minska sin personalstyrka fick hon chansen att läsa en kompletterande utbildning till lärare.
– Arbetsförmedlingen köpte in en skräddarsydd lärarutbildning till de anställda som ville bli lärare. Jag har haft flera roliga och lärorika arbeten som personalvetare, men jag längtade efter ett yrke där jag verkligen behövdes. Det var ett ypperligt tillfälle för mig att byta bana, berättar Marika Semme.

Efter lärarutbildningen fick
hon arbete direkt på Väståkraskolan i Trelleborgs kommun. Att hon hade lång yrkeserfarenhet innan hon blev lärare ser hon som en stor fördel.
– Om jag hade börjat som lärare när jag var 23 år hade det varit tufft. Den människokännedom och livserfarenhet som jag skaffat mig har jag stor användning av som lärare. Jag tar sällan motgångar personligt i dag, det gjorde jag oftare när jag var yngre, säger hon.
En av de bästa sakerna med läraryrket är att hon själv bestämmer på vilket sätt hon och hennes elever ska ta sig an ett ämne – kanske blir det som en pjäs, en tävling eller genom att knyta an till en nyhetshändelse.
– Härom dagen talade vi om att vissa ungdomar smugglar droger över sundet från Danmark. Efter den diskussionen blev det mycket intressantare för eleverna att fortsätta att fördjupa sig i juridik och samhällskunskap, säger Marika Semme.

Att den administrativa bördan under senare år blivit betydligt tyngre för lärarna tycker hon är väldigt tråkigt – tiden borde istället läggas på undervisning och att förbereda lektionerna, säger hon.
– Det måste till en förändring på det området om vi lärare ska orka med våra jobb framöver. Läraryrket är fantastiskt på många sätt, men vi måste få lägga mer av vår tid på det som är viktigast – undervisningen.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm