sten
Foto: Maria Olsson

Musik och NO i samspel

På Sigtunaskolan får eleverna förklara fysiken bakom musiken, bygga instrument och undersöka växters musiksmak. I femton år har Sten Forsman och Pernilla Sjöberg sam-arbetat med ljudet som utgångspunkt – nu har de belönats med Ingvar Lindqvist-priset.

Högstadieeleverna på Humanistiska läroverket i Sigtuna får en månads drillning i musikens och naturvetenskapens gemensamma nämnare. Då hjälps naturvetenskapsläraren Pernilla Sjöberg och musikläraren Sten Forsman åt med undervisningen.

– Vi undersöker samband där musiken och naturvetenskapen möter varandra. Det handlar om färg och form, klanger, ljudstyrka, ljushastigheter, toner, skalor och frekvens, säger Pernilla Sjöberg.

Hon hade sökt samarbete med lärare inom estiska ämnen redan som student, så hon tvekade inte när Sten Forsman frågade.

– Det fördjupar elevernas förståelse och kunskaper både inom naturvetenskap och musik, och det väcker nyfikenhet. Varje år försöker vi att utveckla våra laborationer och göra något nytt så att vi själva också ska fortsätta att tycka att det är roligt.

Eleverna får till exempel försöka förklara varför metaller har olika klang, vilket inte är så lätt. Genom åren har de också prövat på att sätta växter i olika musikmiljöer. Den som fick tvångslyssna på Mozart förblev fuktig och frodig, medan den som fick frossa i death metal torkade ut.

– Det är bra med laborationer utan tydliga svar eftersom det får eleverna att tänka vidare själva. Vi försöker också knyta laborationer till vardagen, som när vi pratar om bullernivåer och eleverna får mäta ljudnivån i sina hörlurar. Då blir de oroliga och vill veta mer, säger Pernilla Sjöberg.

Fysikexperimenten vävs ihop med lektioner om musikens och ljudets betydelse förr och nu. Allt mynnar ut i ett större instrumentbygge då eleverna även tränar gehöret.

– Jag ville samarbeta eftersom jag alltid varit intresserad av teknik och hur musik påverkar hjärnan. Musik finns i så mycket i samhället, till exempel som manipulation i butiker. Genom att titta på musiken ur flera perspektiv får den en större betydelse, säger Sten Forsman, som tidigare var musiker.

Hur känns det att få Ingvar Lindqvist-priset?

– Det är speciellt för det visar att musik är så mycket mer när man till och med får ett NO-pris fast man är musiker. Priset betyder att vi är på rätt väg. Det behövs mer forskning och mer genomtänkta samarbeten mellan ämnen i skolan. Det finns så mycket som inte är upptäckt, och att få göra det med eleverna är fantastiskt. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm