Krönika

”När kunskapsnivån går ner skruvas den retoriska volymen upp”

Att använda uttryck som "alla ska nå målen" är i praktiken att sänka kravnivån i förväg. Tanken att alla kan lyckas i skolan är en utopi, skriver Skolvärldens reporter och krönikör Emil Hedman i en krönika.

Floskler och nyspråk

Effektivisering
Neddragning

Salutogen anda
Påpeka inte problem, negativitet är så himla trist.

Kund
Glöm ”elev” och ”förälder”. Du jobbar med kunder nu, och kunden har alltid rätt.

F-skuld
Sätter du för många F får du en skuld gentemot rektor. Tips: Betala tillbaka före nästa lönesamtal.

Kunskapshöjande insatser
Något politiker ordinerar, och således inte alls vad du som lärare gör varje dag.

”Ni har lyckats höja måluppfyllelsen. Grattis, och bra jobbat!”

Meddelandet dyker upp på digitala skärmar som sitter strategiskt monterade runt om i gymnasieskolans allmänna utrymmen – ett grattis från en odefinierad men närvarande överhet, till personal och elever.
Fast det känns lika mycket riktat till mig som besökare. ”Det går bra nu – sök hit”, läser jag det underliggande reklambudskapet. En typ av budskap vi vant oss vid i skolmarknadens kölvatten.

Skärmarna slår om till ”Dagens lunch: Panerad fisk, remouladsås, potatis”, vilket tycks väcka mer intresse hos eleverna. Men mina tankar är kvar i det föregående. Det är inte bara skärmen som budbärare som för tankarna till Orwell. Nyspråket lurar där i skuggorna det också: Höjt måluppfyllelsen – alltså betygen – jämfört med när då? Förra året? Förra veckan?

En lärare som jobbat på skolan i mer än tio år svarar att det iallafall inte kan handla om något längre perspektiv, eftersom den generella kunskapsnivån är lägre nu än för några år sedan.
När kunskapsnivån går ner skruvas den retoriska volymen upp för att kompensera.

Det går att höra politiker och tjänstemän driva retoriken så långt att de använder uttryck som att ”alla ska nå målen”. Då har de i praktiken sänkt kravnivån redan i förväg. Elevers skilda förutsättningar att lyckas beror ju inte enbart på faktorer som går att kompensera för genom nitisk dokumentation, läxhjälp, inkluderande förhållningssätt, dedikerade superlärare osv.

När konkurrensutsatta skolor och lärare bedöms alltmer utifrån vilka betyg deras elever uppnår – både av föräldrar och av den egna ledningen – underlättar det knappast att förväntningarna höjs av en politik som predikar att ”alla kan lyckas”.

Det är en utopi, och en verksamhet som bedöms utifrån en utopi får väldigt svårt att lyckas.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm