rebecka
Foto: Urban Jörén

”Nästan som vi glömt att använda kroppen”

Barn som får uttrycka sig med kroppen ökar sin självkänsla och får mer respekt för andra. Det menar Rebecka Bobäck, nyutexaminerad danspedagog för barn.
– Dans är lika viktigt som matte. Det borde ingå i alla årskurser, säger hon.

Fakta/Rebecka Bobäck

Ålder: 24.
Utbildning: Kandidatexamen i danspedagog för barn och unga med jazzinriktning på Dans- och cirkushögskolan.
Fritidsintressen: Gå på loppis, festivaler på sommaren och vara ute i naturen.
Dansstilar: Jazz, modernt och balett. Favoritmusik: Reggae just nu, men det går i vågor. Inspiration till dansen får jag av svängig jazz.
Gör helst när inte dansar: Kollar på film eller städar. Det är roligt att städa.

BAKGRUND
Kommer från Orust. Gick ett år på Hotell- och restaurangprogrammet men bytte till estetisk danslinje i Uddevalla. Flyttade till Göteborg efter studenten för ett förberedande år på Balettakademien. Därefter bar det av till Stockholm och Kulturamas dansutbildning. Med mycket danskunskaper i bagaget tog hon sig in på Dans- och cirkushögskolan, som hon efter tre år lämnar för att jobba som danspedagog.

Om hon hade fått ställa en fråga till skolminister Jan Björklund skulle den vara: ”Vill du vara med på en barndanslektion?”. Då hade han i verkligheten fått uppleva vad dans för barn faktiskt betyder, tror hon.
– Han hade fått inse hur viktig den är, och se vad barn kan uttrycka. Han hade fått känna den härliga känslan att omge sig av dansande sprudlande barn.
Dans är ett språk liksom tal. Men många barn kan inte uttrycka sig tillräckligt genom talet utan kommer bättre i kontakt med och förmedlar sina känslor och tankar via kroppen.
– Vi har ju en kropp och självklart ska vi använda den. Men i dag är det nästan som vi glömt bort det, säger Rebecka Bobäck.

Inga rätt eller fel

Genom att få skapa och använda sin kreativitet och fantasi får barnen en känsla av att de duger, att det inte finns några rätt och fel. Därigenom utvecklas de till självständiga personer som vågar gå sin egen väg, orädda att testa sig fram. Samtidigt byggs en gemenskap och förståelse för andra människor upp i danssalen:
– Både den fysiska närheten och att ta del av sådant som andra skapat gör att man får en respekt för sig själv och andra människor. Man lär sig att ta hänsyn och samarbeta, säger hon.

”Kreativitet efterfrågas”

Dans är lika viktigt som matte och alla andra ämnen, anser Rebecka Bobäck. Men eftersom dans aldrig varit en självklar del av skolan kan det vara svårt för många att förstå. Även inom de teoretiska ämnena borde barn få använda sin kreativitet. Det öppnar upp för en nyfikenhet som leder till att barnen blir mer intresserade.
– Skolan glömmer bort att kreativitet efterfrågas i samhället. Företag vill ha personer med nya idéer. Det pratas mycket om entreprenörskap men i skolan är allt uppbyggt utefter ramar som ska följas. Man lär sig att det bara finns en väg att gå.
– Jag undrar hur barn som efter läxförhör efter läxförhör får svaret på varje fråga markerat med ”fel”, ska hitta lust att lära? Vi måste vänta in vissa barn och leda dem i rätt riktning så de blir intresserade. Och vi måste inse att det finns andra sätt än de traditionella att göra det på.

Tuff bransch

Rebecka ger sig ut i en tuff bransch med få jobb. Även om oron för att inte få jobb finns, är hon säker på att hon valt rätt. Hon vill förmedla allt dansen gett henne till andra. Hon vill göra skolan till en sprudlande plats, öppen för skapande och människors olika viljor och åsikter.
– Jag hade massor av kreativitet och idéer för grundskolan, och fick utlopp för allt hemma. I skolan handlade det mer om tvång att uppnå krav. Det vill jag ändra på.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm