nobel_teacher_summit_2018

På scenen från vänster: Diplomaten Jan Eliasson, Leymah Gbowee som fick Nobels fredspris 2011 och Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

Evenemang

Nobelprisvinnaren: ”Lärare regerar världen”

Demokrati, rasism och jämställdhet. Det var några av de centrala teman som diskuterades under årets Nobel Prize teacher summit där närmare 400 lärare deltog.
– Fortsätt inspirera elever så att vår värld får goda ledare med stora drömmar, säger Leymah Gbowee som tilldelades nobels fredspris 2011.

Nobelpristagare, diplomater och forskare delade scenen på arrangemanget som hölls på Münchenbryggeriet i Stockholm förra veckan. ”Teach, love and understanding” var temat för årets upplaga. 

Diskussionerna kretsade kring att en likvärdig skola är grunden för en bibehållen demokrati. 

– Man måste förstå att en likvärdig skola spelar stor roll. Tror man på att det är nödvändigt för att upprätthålla demokratin, så kan man börja göra förändringar. Jag befarar dock att det ibland är tomma ord när man pratar om detta säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén som delade scenen med diplomaten Jan Eliasson och tidigare Nobels fredspristagare Leymah Gbowee.

– Vi är så stolta över det stora valdeltagandet på 80 procent, men bryter man ned det och kollar på olika områden så ser man att valdeltagandet är extremt lågt i vissa grupper. Ett samhälle som glider isär blir alltmer instabilt, vilket kommer drabba alla.

Åsa Fahlén berättar också att det är svårt som enskild att göra nationella förändringar i skolan: 

– Skolan är organiserad med nationella styrdokument och sen lämnas ansvaret att sköta verksamheter över till kommuner och fristående huvudmän. Vilket innebär att om man skulle vilja göra förändringar nationellt sett så har man väldigt få instrument. Man kan inte och får inte på något sätt lägga sig i, i och med det kommunala självstyret. 

Leymah Gbowee tilldelades nobels fredspris 2011 för sitt arbete för kvinnors säkerhet och rätt till fullt deltagande i fredsbyggande arbete i Liberia. Hon berättar för Skolvärlden att hon inte hade varit där hon är i dag utan inspirerande lärare.

– Det var många lärare som trodde på att jag hade förmågan att bli vad jag ville. I universitetet var det framför allt en professor som gav mig styrka. Han guidade mig och hjälpte mig hitta rätt väg i livet, och för det är jag evigt tacksam. 

Leymah Gbowee
Leymah Gbowee

Vidare berättar hon vad hon anser karaktäriserar en inspirerande lärare: 

– För det första att läraren inte är dömande. Eftersom vi alla har olika personligheter. För det andra skulle jag säga de lärare som har förmågan att hitta det positiva i allt. Det kan finnas 10 000 negativa saker, men den personen kan ändå hitta en liten positiv sak och göra den större. 

Är det något mer du skulle vilja säga till Sveriges lärare? 

– När folk säger att lärare regerar världen så är det sant. Fortsätt inspirera elever så att vår värld får goda ledare med stora drömmar.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm