skolungdomar
Utblick

Norge lyssnar på de unga skolproffsen

Medarbetare från stiftelsen Forändringsfabrikken har rest Norge runt för att intervjua barn och ungdomar om vad de behöver för bättre lärande. Resultatet presenteras för norska utbildningsministern i september.

Kärleken blev inskriven i den norska socialtjänstens värdegrund sedan stiftelsen Forändringsfabrikken undersökte hur barn upplever myndighetens arbete. Bland många åsikter återkom den om att barn ska bemötas på ett kärleksfullt sätt.

– Många pratar om vad barn behöver och vill å barnens vägnar. Det är ingen riktig kommunikation, säger svenska Sara Wallén, så kallad fabriksarbetare på Forändringsfabrikken.

Hon är en av dem som rest grannlandet runt och intervjuat elever vars åsikter sedan ska presenteras för norska utbildningsministern. Skoleproffer (skolproffs) kallas de barn och ungdomar som får sina åsikter hörda, 2 400 barn mellan 11 och 18 år, från 40 skolor över hela landet.

Metodiken är Forändringsfabrikkens egen, och går bland annat ut på att barnen får öppna frågor om vad som gör att de lär sig bra, och vad som det svårt att lära. Det är viktigt att alla får komma till tals, inte en utvald grupp som i kommunernas ungdomsfullmäktige eller elevråden. Diskussionen påbörjas i små trygga grupper, vilket Forändringsfabrikkens grundare Marit Sanner tycker är viktigt när man ska diskutera svåra ämnen, som till exempel mobbning. I stället för enkäter får eleverna skriva svar på lappar och lägga i lådor. Att intervjuundersökningen är lustfylld är också viktigt.

De svar som är entydiga och återkommer från hela riket är de som senare kommer att presenteras.

– Men vi tolkar inte, lägger inte in de vuxnas synpunkter. Ungdomarna får uttyda resultaten själva och presentera dem för utbildningsdepartementet, säger Marit Sanner.

Målet är att lagar och praxis ska anpassas efter skolproffsen själva.
I fallet med socialtjänsten har myndigheten anpassat sin värdegrund och de förordningar som styr arbetet, bland annat mötesrutiner.

– Men det är viktigt för oss att vi samarbetar med myndigheterna, att de får konkreta råd av skolproffsen, inte att vi kritiserar dem.

Skolundersökningen beräknas ha kostat 1,5 miljoner norska kronor, varav en halv miljon kommer från norska staten och en miljon från danska Egmontstiftelsen. Undersökningen kommer att fördjupas till hösten.

Om drygt ett år, hösten 2015 blir det Danmarks barns tur att bli skolexperter i Forändringsfabrikken.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm