martin-widmark

Martin Widmark på Junibacken.

| Foto: Emil Hedman
Läromedel

Nu släpps boken som vill vända skolans resultat

Efter två års arbete är antologin och studiehandledningen En läsande klass redo att släppas ut till svenska lärare. Bakom materialet står projektet med samma namn och dess initiativtagare, författaren och läraren Martin Widmark.

Skolvärlden träffade honom på måndagen i samband med en presentation av boken på Junibacken i Stockholm. 

Materialet är kostnadsfritt, och drömmen är att alla lärare i Sverige ska använda det för att vända den nedåtgående trenden för läsförståelse. Att så många elever lämnar skolan utan att ha bemästrat läsningen fullt ut är enligt Martin Widmark det största problemet i det svenska samhället idag. Och han tror att läsförståelse-strategierna som presenteras i En läsande klass har kraften att vända den negativa utvecklingen på bara några år. 

– Ja jag är ju blåögd. Jag tänker att särskilt som det här är ett gratismaterial, och jag och projektet har fått så otroligt mycket medial uppmärksamhet, så tror jag att det här kommer att få ett väldigt genomslag. Jag tror att om tre, fyra år så har vi definitivt sett en förändring, om man mäter läsförståelsen. Och har vi inte gjort det, då vet jag inte riktig. Då har jag missbedömt problemets natur. Men om det är så som jag tror, att det handlar om att skolan inte pratar om text, då kommer man åt det, säger han.

Och då kommer man indirekt åt matematiken och andra ämnen också?

– Ja det ska du göra. Problemlösningen och alla andra ämnen också. Framför allt så tror jag att det första man kommer att märka är att elevernas engagemang runt skolarbetet kommer att öka, för att de faktiskt förstår vad de läser. Och då är det inte världens svåraste jobb att vara lärare längre.

På Junibacken berättar han för en sal fylld av framför allt lärare hur det gick till när projektet tog form. Hur det var på ett möte med ett bokförlag som han fick rådet att ”om du ska sammanställa ett läsmaterial för skolan, glöm för guds skull inte bort läsförståelse- strategierna!”.

– ”Vad sa du att det hette?”, sa jag. Jag visste inte vad det var för någonting. Så jag började springa på föreläsningar, berättar han från scenen.

Efterhand kom han i kontakt med lärare från olika delar av landet som hade goda beprövade erfarenheter av att höja både resultat och läslust hos eleverna genom strategier för läsförståelse. Inte minst för elever som läser svenska som andra språk. De lärarna har sedan jobbat ideellt med att ta fram materialet till studiehandledningen.

Boken innehåller uppemot 1 000 stycken texter i olika genrer som skönlitteratur, nyhetstext, visa, matematisk problemlösning med flera. Samtliga är utvalda på grundval av att de redan använts framgångsrikt av lärare tillsammans med de strategier som studiehandledningen presenterar.

Martin Widmark lyfter gång på gång fram hur alla inblandade i projektet har gått ihop och lagt saker som ekonomisk vinning åt sidan.

– Det är nästan som en folkrörelse. Man känner att alla ser problemet, fattar problemet och allvaret. Alla har känt att ”det här vill vi vara med och göra någonting åt”. Folk har ju suttit och jobbat veckovis, gratis, för att sätta ihop den här studieplanen. Författare som sitter å jobbar extra i tunnelbanan för att kunna få skriva har skänkt sina texter gratis, illustratörer likaså. Det har istället sagt ”det här är viktigare än så”. Det är det som är mest magiskt, säger han.

Han märker att läsförståelse-strategier blivit något som allt fler talar om, jämfört med för två år sedan när han började engagera sig i frågan på allvar.

– Det fanns ingen synlig kunskap om det här för två år sedan. Nu pratar alla om det som en självklarhet, så någonting har ju hänt. Både de borgerliga och sossarna pratar om att läsförståelse-strategierna måste in i verksamheten. Om det här börjar komma in i det allmänna medvetandet så är ju väldigt mycket gjort, säger han.

Du har lobbat för det här länge. Känner du att du börjar få utdelning?

– Ja. Men det är ju inte bara jag, det är massor av krafter som samverkar och nu är det liksom uppe i medvetandet att man kan inte bara lägga ut en text i klassrummet, utan den måste diskuteras och bearbetas. Nu handlar det om att ge lärarna verktyg för att svara på hur du jobbar med den här texten, hur du samtalar om den. Och då kommer ju den här studiehandledningen som ett brev på posten, faktiskt.

Boksläppet är kulmen för projektet. Är det också slutet?

– Att få ut den här studieplanen till alla skolor i Sverige är vad jag har drömt om. Det var målet för nästan två år sedan, och nu är vi där. Men ”En läsande klass” fortsätter som projekt. Vår nästa dröm är att ge en bok till alla som går i årskurs två, och alla som går i årskurs fyra. Så alla får sin egen bok, hem, med en hälsning från En läsande klass. Och där finns även en studiehandledning som visar hur du som lärare kan jobba med den här i klassrummet. Jag vet inte alls om vi kommer att klara av det, med det är vår plan för den närmaste framtiden..

Med andra ord slutar du inte jobba med detta?

– Nej absolut inte. Jag är i högsta grad kvar.

En läsande klass finns tillgänglig från och med den 23 april i tryckt form och på enlasandeklass.se, samt i en inläst version för elever med dyslexi eller andra försvårande omständigheter.

Martin Widmark har jobbat som lärare i cirka tjugo år, numera är han barn- och ungdomsförfattare på heltid. Mest känd är han för böckerna om LasseMajas detektivbyrå.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm