drama_0

Bilder från TV4:s reportage om snapchatfenomenet med vandalisering på skolor.

| Foto: Snapchat/TV4
Sociala medier

Ny trend: Elever vandaliserar och lägger ut på Snapchat

En ny vandaliseringstrend sprids på svenska skolor. Elever vandaliserar sin skola, filmar händelsen och lägger ut på Snapchat.
– Det är superviktigt att markera mot eleverna, säger LR:s Åsa Fahlén.

Just nu sprids mängder av filmer via applikationen Snapchat där elever slår sönder saker i sina klassrum och lägger ut på internet. Gemensamt för filmerna är att man hör hur ungdomarna skriker ”drama” och sedan kastar stolar, förstör tak och välter bord.

Bakom publiceringarna står en youtuber som har närmare 40 000 följare på sina konton. Profilen ska både ha startat och varit pådrivande i processen genom att publicera filmerna och vandaliseringstrenden fortsätter växa. Filmerna har skickats in från ungdomar över hela landet.

Youtubern som sägs ligga bakom trenden berättar för TV4 att han aldrig hade som avsikt att uppmana Sveriges elever till vandalisering. Men han försvarar samtidigt att han offentliggjort videorna. 

– Jag tycker inte att det är bra, men det skadar ingen. De här stolarna håller och om de nu offrar en stol för 35 000 skratt och 35 000 människor som blir glada så är det värt det, säger Youtube-profilen.

Trenden har fått skolpersonal och föräldrar att reagera och Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén blir arg och upprörd när hon ser videorna.

– Det känns som att det här ligger i samma härad som när man krossar alla rutor eller eldar på skolor, eller slår sönder busskurer. Man blir arg, men också trött och uppgiven för det går åt så otroligt mycket pengar. Tänk om de här pengarna i stället kunde gå till skolans verksamhet och till att satsa på lärare, läromedel, skolgårdar mm säger hon.

Hur ska man få barnen att förstå att detta är förödande för skolan?

– Ja, det är den viktiga frågan. Jag tycker det är superviktigt att markera mot eleverna och visa att det inte är okej. Det finns det som är rätt eller fel, allt är inte relativt. Jag såg i någon av videorna som lagts ut på internet att en vuxen stod i bakgrunden och inte ingrep. Jag förstår att det kan vara tufft när man blir filmad att gå in och markera i en sådan här situation, men inte desto mindre måste vi. I dag drar sig tyvärr många för att göra detta och det är ett problem. I stället för att få stöd från rektor och föräldrar riskerar man att bli anmäld och det kan leda till att man avstår. Lärare vill ta ansvar, vill undervisa och fostra, men tvekar man om vilket stöd man har skapar det en orimlig arbetssituation. Detta är en viktig fråga att diskutera och ta tag i, inte minst för läraryrkets attraktivitet, säger Åsa Fahlén.

– Den här youtubern har ett stort ansvar. Men det verkar ju tyvärr vara en ganska omogen 18-åring som varken förstår de samhälleliga konsekvenserna eller vilken inverkan detta har på yngre. 

Känner du igen vandaliseringstreden på din skola? Eller vet du mer om snapchatfenomenet? Mejla Skolvärlden på: redaktionen@skolvarlden.se

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm