Nya etiska riktlinjer för svenska friskolor

Friskolornas riksförbund har antagit nya etiska riktlinjer.
En av punkterna handlar om att marknadsföring ska vara relevant och att elever inte ska försöka ”köpas”.
- Riktlinjerna ska ses som ett hjälpmedel för skolornas egen utveckling, säger Carl-Gustaf Stawström, kanslichef på Friskolornas riksförbund.

Det var på förbundets årsmöte som beslutet att anta de etiska riktlinjerna togs. Friskolornas riksförbund har runt 820 förskolor och skolor som medlemmar och initiativet till riktlinjerna kom från dem.
– Det är viktigt för medlemmarna att medlemskapet innebär ett etiskt ställningstagande, säger Carl-Gustaf Stawström i en kommentar.

”Sanning och ärlighet”

De etiska riktlinjerna omfattar sju punkter. Bland annat att ”sanning och ärlighet ska prägla allt agerande”, ”huvudmannen för en skola måste stå upp tydligt och ta ansvar för verksamheten” samt att ”marknadsföringen ska vara relevant”.
I riktlinjerna står att information till föräldrar och elever ska handla om utbildningen och skolan. Försök att ”köpa” elever med förmåner och erbjudanden som inte rör skolans kärna ska inte förekomma.
– Riktlinjerna ska ses som ett hjälpmedel för skolornas egen utveckling och förbundet kommer att skapa möjligheter så att vi tillsammans kan föra en aktiv diskussion om ansvar och utveckling, säger Carl-Gustaf Stawström.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm