betty_m_skolkonf
Skolpolitik

Nycklar till framgångsrik skola

Rektorers och lärares pedagogiska ledarskap tillsammans med höga förväntningar och tidigt stöd till eleverna. Det är några framgångsfaktorer som Moderaterna lyfter fram efter att ha besökt de 30 skolor som lyckats förbättra sina resultat allra mest. 

Framgångsfaktorer enligt Moderaterna

•    Tydligt ledarskap

•    Engagerade lärare – kollegialt lärande

•    Höga förväntningar

•    Tidigt stöd och tidiga insatser

•    Systematiskt kvalitetsarbete – uppföljning

•    Goda relationer 

På uppdrag av Moderaterna har riksdagens utredningstjänst plockat fram de 30 skolor i Sverige som lyft sina resultat mest mellan åren 2008 och 2012 när det gäller andelen behöriga elever till gymnasiet. Skolor från Bräcke i norr till Ystad i söder har sedan fått besök av moderaternas representanter med syftet att plocka ut gemensamma framgångsfaktorer.

– Det vi har mött har varit imponerande och inspirerande. De här skolorna har visat att det lokalt går att göra skillnad snabbare än vad som sker på det nationella planet, sa Betty Malmberg (M) ledamot i riksdagens utbildningsutskott. 

Projektet presenterades vid Moderaternas skolutvecklingsdag. De utvalda skolorna representerar tillsammans 25 kommuner och är stadsskolor såväl som landsbygdsskolor, små såväl som stora. 6 av skolorna har mer än 27 modersmål representerade bland sina elever. 

– Det vi funnit är hur oerhört betydelsefullt ledarskapet är för att skolorna ska lyckas, inte bara rektorns utan även lärarnas ledarskap. Vi har sett ett stort engagemang bland lärarna och att det kollegiala lärandet fått stort utrymme.

Betty Malmberg lyfte också fram att höga förväntningar på elever och kollegor samt satsningar på systematiskt kvalitets- och utvecklingsarbete präglade de besökta skolorna.
 
– Vi ser att man på de här skolorna har en tydlig idé om vart man vill. Vi ser också vikten av tidiga insatser och tidigt stöd. Det är sorgligt när det inte sker. Kostnaden finns oavsett om insatsen görs sent eller tidigt men det är viktigt att sätta in stödet där det gör mest nytta, säger Betty Malmberg till Skolvärlden. 

Hon lyfte också fram behovet av positiva exempel. 

– Skolan uppmärksammas mest i negativa sammanhang. Jag träffar lärare som säger att de stänger av tv:n när det handlar om skolan för de vill inte höra. Man behöver positiva målbilder, det positiva arbetet försiggår ju i de flesta skolor.
 
Hur kommer ni gå vidare med resultaten? 
– Projektet är avslutat men förhoppningsvis kan rapporten få spridning och inspirera andra skolor. Det viktiga är att det uppenbarligen går att göra skillnad snabbare på lokal nivå. Vi behöver inte vänta på att hela Sverige ska lyfta sig, varje enskild skola kan göra skillnad. Naturligtvis med rätt förutsättningar, med politiker som är med på tåget och med tid för utvecklingsarbetet. 

Kommer rapportens resultat synas i moderaternas politik?
– Vi har redan med oss många av de här frågorna. Flera av de satsningar som regeringen har gjort ligger i linje med det här som rektorslyftet, lärarlyften, karriärtjänsterna och tidigt stöd.  Jag tror att svensk skola är på rätt väg och jag tycker att vi fått ett kvitto på att de reformer vi genomfört ligger rätt. 

Ni har tittat på 30 skolor, hur får ni med resten? 
– De här trettio skolorna finns i 25 kommuner. Jag tror att kommunpolitikerna nu får upp ögonen för vad de här skolorna gör. Våra besök har också uppmärksammats i lokal media och det stimulerar kanske fler att börja funderar över hur de jobbar. Men vi ska inte glömma att vi också har många skolor som redan presterar bra.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm