itetik01
Foto: Anna Rehnberg

Nytt forskningsprojekt om metoder mot mobbning

Stiftelsen Friends antimobbningsprogram var ett av de som fick kritik när Skolverket utvärderade metoder mot mobbning. Nu inleder stiftelsen ett långsiktigt forskningsprojekt med Stockholm universitet. Resultatet ska ligga till grund för de metoder Friends ska använda.  

När Skolverket granskade de åtta antimobbningsprogram som skolor ofta använder riktades skarp kritik mot delar av programmen. Åtgärder som kamratstödjare och medling mellan elever visade sig till och med kunna vara kontraproduktiva.

En av organisationerna som granskades var stiftelsen Friends som nu drar igång ett forskningsprojekt tillsammans med Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Projektet ingår i Friends nya satsning på ett internationellt center för rådgivning, utbildning och forskning om mobbning.

– Forskningen handlar om hur mobbning uppstår och uppfattas av barn och unga. Den kunskap vi tar fram förmedlas kontinuerligt till Friends som i sin tur genomför metodutveckling av sina utbildningsprogram om mobbning, säger professor Ann-Christin Cederborg vid Stockholms universitet i ett pressmeddelande.

Annika Hjelm är undervisningsråd på Skolverket och en av dem som utvärderade de olika antimobbningsprogrammen. Hon kan inte kommentera den satsning som Friends nu gör, men ger lärare rådet att använda sig av Skolverkets allmänna råd för arbetet mot diskriminiering och kränkande behandling.

– Det är viktigt att jobba brett med värdegrundsfrågor på skolorna. Man måste skapa ett gott skolklimat där alla elever bli accepterade för den de är och där det finns utrymme för att vara olika, säger hon till Skolvärlden.

Annika Hjelm lyfter också fram vikten av att utvärdera det egna antimobbningsarbetet.

– Det måste finnas ett systematiskt kvalitetsarbete på skolan så att man inte bara testar än det ena, än det andra.  Man måste fundera över vilka problem man har på den egna skolan, till exempel situationer och platser där elever känner sig otrygga, och så gör man insatser utifrån det. Och så är det viktig att följa upp och utvärda om de insatser man gjort givit det resultat man ville. Om inte kan man behöva byta strategi.

 

Mer att läsa hos Skolverket

Skolverkets allmänna råd för arbetet mot diskriminiering och kränkande behandling hittar du här.

Metoder mot mobbning
En mer lättillgänglig version av utvärderingsrapporten om vad som fungerar för att förebygga mobbning hittar du här.

Förskolans och skolans värdegrund förhållningssätt, verktyg och metoder
Konkret material om hur man kan gå tillväga när man vill jobba med värdegrundsfrågor hittar du här.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm