Granskning av kommunala skolor

Ojämlik skola i Stockholm

Trots att Stockholms stad ger mer pengar till skolor med större socioekonomiska utmaningar så har inte alla elever tillräckliga förutsättningar att nå målen. Dessutom behöver skolorna bli bättre på att säkra trygghet och studiero för eleverna. Skolinspektionen kräver nu bättring.

Skolinspektionen har granskat 147 kommunala grundskolor och grundsärskolor i Stockholms stad. Resultatet pekar på att även om kommunen överlag har bättre resultat på nationella ämnesprov och högre meritvärde i årskurs 9 än genomsnittet i landet så är skillnaderna alltför för stora mellan skolorna och andelen elever som lämnar grundskolan utan att nå målen är högre än i hela Sverige. I Rågsvedsskolan nådde exempelvis bara 18 procent kunskapskraven i alla ämnen och mindre än en tredjedel blev behöriga till gymnasiet, medan 98 procent av eleverna i Adolf Fredriks musikklasser nådde målen i samtliga ämnen.

Flera skolor med låga resultat ger inte särskilt stöd till elever i tillräcklig utsträckning och flera skolor brister även i arbetet med att individanpassa skolgången för nyanlända. Det trots att kommunen har ett omfattande resursfördelningssystem för skolorna.

– Ett viktigt steg är att bättre följa upp att de riktade resurserna når fram till just de elever i grundskolan, grundsärskolan och fritidshem som behöver stöd och att satsningarna får avsedd effekt, säger Jens Pettersson, som ansvarat för tillsynen i ett pressmeddelande.

Stockholms kommun får nu fram till 12 maj på sig att redovisa genomförda förändringar för att komma tillrätta med bristerna. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm