Fackligt

Ökad lönespridning i Aneby

Goda prestationer ger högre lön för lärarna i Anebys kommun. 
– Vi har jobbat mycket för ökad lönespridning och nu börjar det få genomslag, säger Lisbeth Hallgen, kommunombud för LR i Aneby.

I den lilla småländska kommunen Aneby har man satsat på lärarnas löner.
 
– Det är klart, man vill väl alltid ha mer, men jag skulle ändå säga att vi är nöjda. Det totala lönepåslaget för våra medlemmar var 5,17 procent i år så man måste verkligen säga att de valt att satsa på oss, säger Lärarnas Riksförbunds kommunombud i Aneby, Lisbeth Hallgren.

Hon berättar att de jobbat i många år för att få upp lärarlönerna och för att få politikerna att förstå att de måste satsa på lärarna. Från förbundets sida har man också jobbat mycket för ökad lönespridning.

– Om man tittar på påslagen i år så ser man att det här börjar få genomslag. Alla får inte lika mycket utan arbetsgivaren har utgått ifrån kriterierna ökad skolutveckling och ökad måluppfyllelse. Man kan säga att vi har en form av prestationslön.

Lönepåslaget i år varierar med mellan 750 kronor till 2350 kronor i månaden bland medlemmarna i kommunen.

– Jag tror att de flesta skriver under på idén att man ska få betalt utifrån sin egen insats i arbetet.  Vi får också väldigt bra och tydliga motiveringar från arbetsgivaren om varför vi fått den lön vi fått och därför blir det inte så mycket diskussion, berättar Lisbeth Hallgren.
 
Läsåret inleds med ett medarbetarsamtal där läraren formulerar sina mål för verksamheten i klassrummet, arbetslagets mål och ämneslagets mål. Fokus ligger på hur man ska bidra till ökad skolutveckling och ökad måluppfyllelse. I januari stämmer man av hur det gått och sen kommer lönesamtalet.

En förutsättning för att modellen ska fungera är att arbetsgivaren är väl insatt i hur medarbetarna arbetar. 

– Rektorn där jag arbetar har full koll på eleverna, på deras resultat och på vad jag gör i mitt klassrum och kommer på besök med jämna mellanrum. Skolchefen har också koll. Vi känner att arbetsgivaren vet vad vi gör, säger hon. 

Lönen baseras på prestation, men det handlar inte om att läraren vars elever har högst betyg också får högst lön. 

– Här måste rektorn se hur eleverna utvecklats. Du kan ju ha en elev med mycket stora svårigheter som gör fantastiska framsteg utifrån förutsättningarna. Det är inte säkert en sådan utveckling syns i betyget utan här måste rektorn vara medveten om vilket utgångsläge man har.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm